Hundar iFokus

Hundar

Läst 177 ggr
Tant N
0

Kastrerad, Juckar

Vår 2,5åriga kastrerade hane ( Chihuahua/Borderterrier) har börjat jucka mycket men slutar när jag kommer på honom och säger till. Vad jag undrar är.. såg när jag bäddade att han fått utlösning flera ggr. Är det "död"sperma eller kan han bli pappa?
Han är kastrerad vid ca 8 månader.
Tänker på hur jag skall hantera detta vid ev löptik.
Mvh Tant N

Lona
0

Är han kemiskt kastrerad (spruta/chip) eller kirurgiskt (testiklarna har opererats bort)?
Om det är kemiskt och det är så länge sedan så kan han definitivt vara fertil. Är det kirurgiskt och båda testiklarna är borta så är han inte fertil men då kan man ju fundera på vad "utlösningen" består av.
Hade han båda testiklarna korrekt belägna i pungen innan kastrering?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tant N
0

Ingen aning faktiskt! Köpt genom hundar utan hem och då stog det i hans papper att han var kastrerad chippad o vaccinerad, har därför inte tänkt närmare på det!
Hittade papper o där står bara under kastrerad JA..
Får kontakta dem och kolla detta!
Tack för svar!

Lona
1

#2: Inte för att starta en diskussion om dem men HuH är inte alltid så superseriösa.
Jag förutsätter att din hund inte har några kännbara testiklar kvar i pungen/någon pung? (Man tar ofta bort enbart testiklarna och lämnar själva "skinnpåsen" kvar men den brukar skrumpna ihop till ett litet hudveck om ens det.)
Han kan ha varit/vara kryptorchid, dvs att ena eller båda testiklarna har legat kvar i bukhålan eller ljumsken och inte vandrat ner till korrekt plats i pungen. Har de då inte opererat bort den så kan han fortfarande ha viss hormonproduktion kvar.
Testiklar som ligger fel producerar ytterst sällan fungerande spermier men det kan hända.
Jag skulle konsultera en veterinär för.säkerhets skull, alternativt faktiskt utgå från risken att han kan vara fertil om ni umgås med en löptik. Better safe than sorry…😉

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Krullibull
0

Jag tycker att Lonas idéer är mest rimliga.

Min erfarenhet är också att även kirurgiskt kastrerade hanhundar kan jucka och vara på om en tik löper, så det kanske helt enkelt kan finnas en löptik i området just nu?

Den andra tanken jag hade känns minimalt trolig med tanke på hans ålder, men jag nämner den ändå. Kanske har han problem med sin prostata?

Min hund började få våta drömmar i princip varje dag, vilket ledde till blod i fläckarna. Förstorad prostata konstaterades och han fick medicin mot det, som minskade testosteronet, vilket enligt veterinären är som en kastrering light och nu är han kemiskt kastrerad. Näst kör vi kirurgiskt om inga biverkningar dyker upp. Både medicin och kastrering har varit mycket effektivt.

Dock så brukar det såsom jag förstått det vara extremt ovanligt för yngre hundar att få problem med just förstoring, men det kan ju lika gärna vara cystor eller godartade tumörer. Vi såg cystor på ultraljudet sist så det ska följas upp. Men han är snart 8 år och just förstorad prostata drabbar över 80%(!) av äldre hundar.

Jag tycker absolut att ni ska göra en koll hos veterinären till att börja med :)

Draken
1

Ta kontakt med veterinär och kolla så han faktiskt inte har ena testikeln kvar. Det kollas ganska enkelt med ultraljud.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Kalli
1

Flera av mina kastrerade hundar har fått utlösning, inga problem. Det är en liten del av säsesvätskan som är spermier.

Sen är det inte bra om de parar sig oavsett om han är steril eller inte så jag skulle ändå ha koll på honom i närhet av löptikar.

• Redigerat 2025-02-21 00:18 av Kalli
Karmatarerskanise
0

Dom kan få utlösning även som kastrerade. Men dom kan inte göra barn utan kulor.