Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 121 ggr
Amanda-E
0

Vilken hundras?

Hej,
Jag undrar om ni som har koll på hundar kunde hjälpa mig? Jag och min familj ska skaffa hund men vet inte vilken ras som passar oss bäst. Jag har gjort olika quiz men får olika förslag på olika sidor. Vi bor på landet i stort hus och stor tomt med djur i hagarna runt om.

Lite vad vi letar efter:

• familjehund då vi har tre barn.
  • ska klara av mer än vanliga promenader, skulle gärna vilja springa med hunden ibland och lite annat.
  • inte för mycket pälsvård.
  • inte dreglar för mycket.
  • frisk hundras, inte mycket kända sjukdomar.
  • ska kunna tränas att vara vara utan koppel.
  • inte för krävande hund då jag inte har haft egen hund innan, min sambo har växt upp med hund och hans föräldrar har haft några stycken.
  • storlek och utseende har vi inga krav.

Extra fråga: köpa valp eller vuxen hund, för- och nackdelar?

Tack på förhand!

Krullibull
0

Det finns MÅNGA raser som passar in! Så många att det är bra om du kan skriva på om fler egenskaper.

-Vill ni ha vakt i hunden? Alltifrån en hund som skäller för att larma om någon kör in på gården/är på dörren till en hund som patrullerar och vaktar djuren när ni ber den.
-Föredrar ni en hund som mest är tyst eller tycker ni att det är charmigt med en hund som pratar mest hela tiden?
-Hur vädertålig ska den egna pälsen vara? Undviker ni helst att behöva köpa täcken? Vill ni kunna vara ute och åka skidor i -30 utan att det är något problem för hunden som hänger med?
-Hur ska hunden förhålla sig till de utanför familjen? En go och glá hund som bjuder tjuven på fika och följer med vem som helst, en hund som inte bryr sig något värst om främlingar fastän den accepterar dem eller en hund som är reserverad och inte vill ge andra ens en blick?
-Har ni några önskemål om aktiviteter? Slipper ni helst mental aktivering och håller fokus på motion? Vill ni kunna hålla på med drag efter den som springer, pulka, cykel?
-Behöver hunden kunna umgås väl med hundar av alla kön? Det finns könsbunden aggression i vissa raser, vilket kan ställa till det ifall man vill vara involverad i sin rasklubb, gå kurser eller ha hunden på jobbet med andra hundar.

De allra flesta raser orkar hänga med på allt om deras kondition och styrka tränas upp, så det är inget som håller er tillbaka, förutom plattnosarna som dels har dålig hälsa och kan ha svårt med orken.

De raser som ni bör undvika utefter era önskemål är enligt mig hundar med en högre än normal nivå av jaktlust såsom de flesta vinthundar som är riktiga jaktidioter man inte kan räkna med att ha lösa oavsett mängd träning även om det finns undantag.

Läs noga om de som beskrivs som självständiga eller envisa. Det kan yttra sig på sätt som krockar med hur ni vill ha det, såsom om hunden prioriterar att göra sin egen grej och inte alls har något intresse av att avbryta det den gör för att komma när någon ropar eller erbjuder lek/träning/promenad. Det kan också påverka träningen vare sig det är tricks eller grundläggande.

Använd gärna Köpa Hund för att sålla raser! Jag använder sidan mycket flitigt när jag är i hundplaner. Där kan man ställa in storlek, pälsvård och aktivitet. https://www.kopahund.se/#/hundraser

När det kommer till vuxen hund vs valp så tycker jag att det mest handlar om hur viktigt det är att vara med ifrån början för upplevelsens skull, möjligheten att forma hunden och orken.

Det är jättemysigt och lärorikt att ha en valp, men de kan vara riktigt skitjobbiga med sitt bitande, allt de förstör, att de inte är rumsrena och att de inte vet någonting om hur världen fungerar vilket ligger i händerna på oss att lära dem. Ett heltidsjobb, såsom med barn!

Sedan så kan man inte lämna en valp ensam hur som helst, så man kommer att behöva planera runt det på ett eller annat sätt och får räkna med att inte ha sin årliga Greklandssemester eller att flänga runt hos hela släkten.

Med en vuxen hund så vet man hur den är i temperamentet (förutsatt att den är lite äldre och förbi unghundsstadiet), den är ofta färdiglärd med grundlydnad, rumsren och kan lämnas själv längre stunder förutsatt att den är tränad och man inte är borta för länge.

Jag har nu min första hund och tycker att han är helt fantastisk. Han var en extremt enkel valp, men det var ändå otroligt energikrävande. Om jag skulle skaffa en till hund nu så skulle jag INTE orka med en valp, utan hade kollat på lämpliga omplaceringar just för att hunden är grundtränad och inte behöver konstant hjälp med att lära sig att bete sig med omgivningen.

Det är inte så ovanligt att se folk som just skaffat sig en valp efter hund nummer 2 vara aptrötta och frustrerade över sin skitunge till valp som inte alls är förståndig som deras hund var. Det är lätt att glömma bort tiden det tog att nå dit.

Så sätt er ner och planera hur mycket tid ni vill lägga på att aktivera hunden mentalt (tricks, sök, spår, lydnad osv) och hur vardagen ser ut tidsmässigt. Kommer ni att vara borta +6 timmar om dagen utan någon hemma? Vill ni lägga 3000 kr/månad på hunddagis? Kan ni lösa valptiden så att någon alltid är hemma de första månaderna?

Tusentals hundar till salu! På Köpahund hittar du registrerade hundar från Svenska Kennelklubbens uppfödare, många hundraser i olika åldrar. Välkommen att ta en titt!
Draken
0

Håller med ovanstående. Det finns väldigt många raser som passar in, beroende på om ni vill ha vakt, jakt, skydd, vall etc i hunden.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
1

#0: Jag håller med dom andra i att det finns många raser som kan passa in.

Fast om jag bara går efter det du skriver här och nu och inte läser in saker som du inte sagt ens.

Så passar bla Pudel in jättebra på din lista.
Nr 1. Eftersom Pudel är bland dom absolut friskaste raserna som finns så orkar dom med allt du vill göra och mycket mer!
Fast iofs det finns inte en enda hundras som man inte kan springa med vad jag vet!?
Det är ganska roligt att folk som aldrig haft hund förut tror att det finns hundar som inte orkar springa..Hallå.. Klart hunden orkar springa. 😅

Hundar ( friska hundar givetvis)orkar mer än en människa som är supervältränad, så även om du skaffar en minihund så orkar den springa fortare och mer än dig, jag lovar!
Nr 2. När det gäller pälsvård så kan man ju tro att pudlar behöver mycket pälsvård.
Vilket är sant om man inte klipper eller rakar ner dom.
Klipper eller rakar du din Pudel 1-3 ggr om året så behöver du inte göra mer med pälsen.
Dessutom så fäller dom inget.
Så du slipper dammsuga hundhår var och varannan dag.

Nr 4. Dreglar gör dom inte mer än andra hundar.
Nr 5. Som jag sagt tidigare så är pudlar en frisk hundras. Jämfört med många andra raser.
Nr 6+7 Det finns nog ingen enklare, mer samarbetsvillig hund än Pudel att träna och få lydig.
Därför dom bla använt Pudel på cirkus.
Så en Pudel är en perfekt första hund.
Jag har själv aldrig haft Pudel utan andra raser, men mina föräldrar hade Pudel och jag ser Pudel som en extra bra hund om man är nybörjare, eller om man är äldre som mig och snart inte orkar med galna brukshundar längre. 😅

Självklart finns det många andra raser också som skulle kunna passa, men som dom andra skriver så skulle det vara lättare att ge förslag om du var lite mer specifik om vad du vill ha ut av en hund, vad vill ni göra med hunden, vilka egenskaper vill ni helst ha hos eran hund , osv.🙂

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"