Shetland sheepdog
Jag är jätteintresserad av rasen Shetland Sheepdog och jag och min pojkvän funderar på att skaffa hund i framtiden, men hur är en shetland sheepdog till sättet? Jag har bara träffat en under en väldigt kort stund och han var underbar.
Jag skulle vilja veta lite mer om rasens beteende osv. Det skulle vara jätteroligt om någon ville berätta lite.
Hej!
Kul att du är intresserad av rasen shetland sheepdog:)
Du är hjärtligt välkommen i på www.sheltie.ifokus.se, där kommer du hitta en massa information om just rasen shetland sheepdog:)
Kramar//Carro (Ägare till 2 helt underbara shelties)

Finns en hel sajt om rasen =) http://sheltie.ifokus.se/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Min syster har sex av såna, jättetrevliga hundar!

heter det oranga shelties??…trodde det var samma som collie sobel,blue merle eller tricolor….

#5 Helt rätt.
6, ja jag tyckte väl att det lät konstigt,för jag har ju träffat många sådana även tävlat ihop med dem och då har dom ju sagt att det är samma som collie
Shelties kan vara hur trevliga som helst. Eller rena nervvrak… Tyvärr! De är otroligt känsliga för sin ägare och läser av dennes reaktioner som ingen annan ras tror jag. Så det är oerhört viktigt att själv vara lite "klämkäck" och visa valpen/unghunden att du minsann inte bryr dig om en säck som blåser i vinden eller vad det kan vara som din vovve reagerar på. Går du en omväg eller, Gud förbjude, lyfter upp hunden och pjoskar med den har du snart problem. Stora problem!
Så mitt råd är att välja uppfödare och föräldrar till din valp med ännu större omsorg än vanligt. Ta dig verkligen tid att se uppfödarens hundar i olika situationer, inte bara på hemmaplan. Jag har skrivit en liten text om shelties på min hemsida. Den finns här: http://skullebo.se/sheltieogon.html
Tack för alla tips! Visste inte ens att det fanns en sajt för sheltien, men nu ska jag in och kolla runt :)
Jaså Rickomanen, vad gör "Lilly" ute på google?
#4: Det där kan inte vara din sheltie. Hundens bild finns ute på internet (precis som Linsenhejhej skrev). Hunden heter igentligen "Mia" och bor i Johannesburg med sin ägare.
Mvh Emelie 
#11 Jag tror tt alla hennes bilder är från google/intrnet. Iallafall har jag hitat alla där :)
haha ;P
Sheltien är en jättefin hund tycker jag även om jag bara känner 1… min mammas tokbortskämda tricoulor 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#8 Jag har tittat på din hemsida och jag tycker att du skriver väldigt bra om sheltien. Men jag håller inte riktigt med dig om det där med motionen; att sheltien inte kräver flera timmars motion dagligen. Jag har en sheltie och hon kräver väldigt mycket motion.
Visst, det är juh säkert ganska individuellt men det jag har upplevt är att om man inte aktiverar dom dagligen + går på flera långpromenader så får man inte en lugn stund på kvällen. Det är synd att så många bara går på småpromenader med sina shelties och tycker att det räcker bara för att hunden inte klagar. Nu tror jag inte att det är det DU menar, att hunden inte behöver nästan nån motion alls men det är många andra som tror det.
Så nu tar jag tillfället i akt och säger: Motionera era shelties! 
#15: Håller med dig, shelties älskar att få motion. Själv motionerar jag min Ronja väldigt ofta. (tyvärr blir det mindre nu under vintern)
Ronja älskar i alla fall motion, det är det bästa som hon vet. Och om hon inte får tillräckligt med motion så hittar hon andra sätt att få ut sin energi. (jagar katten, börjar skälla et.c.)
Mvh Emelie