Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3150 ggr
LillMalin
0

ang. noskvalster

Läste nånstans att hundar upp till 3 år inte kan smittas av noskvalster, stämmer det?

Och om man VET att sin hund har kvalster, kan man få bort det hos vetrinären?

AnneN
0

Det där om att de inte kan få noskvalster innan 3 år har jag aldrig hört, men om hunden får det så får man medecin av veterinären för det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LillMalin
0

tror att våran hund har noskvalster…ska nog undersöka med vetrinären..

mumsan
0

Hur syns det? Har hört att det är lätt att få där det finns många hundar? Min valp nosar mycket, som en dammsugare. Försöker gå med honom så han inte kan nosa jämnt.

Gullan402
0

pappa hade en jakthund som de konstaterade noskvalster på o han fick medicin till den o den blev bra. Det var en unghund runt 1½ -2 år som inte visade ngt större intresse säsong 2 i skogen.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Zebben
0

Det stämmer inte. Känner många hundar som haft noskvalster som unghundar.

Vet. kan tydligen inte konstateras noskvalster om man inte först söver ner hunden. Har jag hört. Men det gör man inte utan man ger medicin vid misstanke på noskvalster.

LillMalin
0

vid misstanke? är inte det onïdigt? om man vet helt säkert då?

AnneN
0

för att veta helt säkert så måste hunden sövas och tas nått prov på, men man ger medecin mot det om hunden inte uppenbart har annan sjukdom med liknande symtom.

_**/Mvh Anne

LillMalin
0

aha! :)

nobsan
0

Om du misstänker att din hund har noskvalster kan du titta på honom när han sover. lys med en ficklampa och ett förstorings glas. Då kan man se de små elakingarna om man har tur. Jag har aldrig provat själv, men vetten sa det. Du märker om hunden är smittad genom att han fnyser och snarkar. Dom får ett medel som heter "ivomec" INTE hästarnas avmasknings medel. Det finns nämligen dom som tagit det och hundar har dött. Gå alltid till vetten när ni misstänker något. Noskvalster är jättevanligt.

LillMalin
0

Våran hund har det tror jag, han " snarkar" endå om han är vaken? (om han inte sover med öppna ögon?)

blackangel
0

har hört nånstans att det ska vara exakt antal stycken vid noskvalster rätt intressant eller irrelevant kanskeHemlis

nobsan
0

#Va, vad menar du???Förvånad.

PumiTerror
0

Ja har en kompis vars hennes hundar har noskvalster, dom är ju inte 100 procent säkra men väldigt säkra på de. Min hundvalp och hennes unghund leker mkt, och min valp gjoder "innåt nysningar" men de hände bara ca 2 ggr för länge sen, 1-2 mån. Mednas min äldre hund gör så ibland, nu har de inte varit på ett tag, men de kommer i omgångar när de väl är. Jag gissar på noskvalster men är inte säker kan de vara förkylning?

Sen säker kompisen som har hunden med noskvalster att de inte är ngn idé att ta bort de för alla hennes grannar har noskvalster så då måste hon säga till dom, och deras grannar måste säga till deras kompisar osv. Men de smittar väl inte så lätt och mkt?

Va tkr ni jag ska göra? Om mina hundar har så vill jag ju inte utsätta mina kompisars hundar för de??

AnneN
0

Om dina hundar har noskvalster tycker jag du ska behandla dem för det och inte låta dem träffa de hundar du vet har noskvalster efteråt… Inte heller låta dem träffa andra hundar innan dina är fria från kvalstren

_**/Mvh Anne

krasivis
0

Gå till vetten och be att få medicin mot noskvalser. Det smittar genom beröring nos mot nos men också genom att en hund kan ha nosat på en buske t e x, då kan det finnas på busken. Det finns hundägare som inte låter sina hundar hälsa på andra hundar p g a detta.

Mina båda hundar har haft det ett par gånger.

PumiTerror
0

Okej, men hur mkt kostar de ungefär? Men om de smittar på ex en buske då borde ju alla hundar ha noskvalster??

krasivis
0

Jag kommer inte ihåg vad det kostar tyvärr. Mina hundar har inte haft det på länge. Varför inte alla hundar har det har jag inget svar på. Kanske inte alla är mottagliga? Eller så är det som med oss människor, alla har inte herpes el dyl som inte syns.

PumiTerror
0

men herpes smittar ju inte lika lätt som noskvalster, då borde ju alla hundar som åker på hund rastgårdar ha noskvalster och deras kompisar oderas kompiars kompisar?

pottsorken83
0

Jag har hört nån stanns att hundar bär på noskvalster men det är inte alla som visar symptom lr som utvecklar det.