Hundvagn
Jag har efter mycket letande hittat en vagn som uppfyller alla mina krav, men eftersom det inte är en liten summa så skulle jag vilja göra en sista koll ifall det finns något bättre som ni har erfarenhet av.
Denna är den bästa jag hittat hittills och folk verkar nöjda med den. https://www.zooplus.se/shop/hund/hundburar_transport/cykeltillbehor_hundar/cykelvagnar/1105410?activeVariant=1105410.0
VidaXL har billigare vagnar, men de har inga recensioner och utifrån allt jag läst om dåliga recensioner på skrindor så verkar hjulen vara värdelösa till och med på grusväg. Även bottens stabilitet har brister.
Målet är att ha mer frihet med min hund och kunna gå åtminstone på asfalt, grusväg och icke-snåriga stigar såsom i elljusspåret. Vi är fast med endast 25 minuters promenader nu och det kommer man inte särskilt långt på. Jag vill kunna köra ut i skogen för sök/strosande/muskelträning/svampsök eller gå till djuraffären.
Kraven är att kunna ta minst 35 kg (gärna 40) då han väger max 32 kg när han är välmusklad, helst kunna skjutas framför sig, ha ett bra handtag och vara relativt lättmanövrerad, max runt 2000 kr och vara vädertålig. Behöver jag bygga till ett tak eller byta ut handtag och däck så är det inte i hela världen om det går att göra relativt smidigt.
Känner ni till någon vagn som kan konkurrera med denna?
Det faller nog på budgeten, tyvärr.
Eftersom du inte är främmande för att modda, har du tänkt på att köpa en vanlig trailer utan överbyggnad? Så tänkte jag göra. Trailern fick jag tag i, men inte hunden, så det är tyvärr otestat.
En sån här köpte jag. Länkar till just den här sidan, för till skillnad mot på Rolands egen sajt ser man på bilderna hur kärran är konsturerad under överdraget.
https://zweiro.de/fahrraeder-fahrrad-rahmen-anhaenger/anhaenger-und-zubehoer/10622/500723-fahrradanhaenger-traveller-tragkraft-40/90-kg-130-liter-volumen-schwarz-gelb-roland
Jag ville ha en kärra för andra ändamål också och ville inte behöva köpa två.
Tycker överbyggnaden på hundkärrorna verkar vara mest till besvär, särskilt om man ska frakta grejer i dem. Min tanke var att tillverka (låta tillverka) som en nätbur som kan ställas i vagnen och göras fast i "relingen". Sen ett tältöverdrag som kan öppnad på olika sidor. Dyna kan jag fixa själv. Tillklippt liggunderlag och en liten fleece, hade jag tänkt.
Nu är kanske inte just den trailern lämplig för dig då din hund är större än den jag tänkte mig då. Men för att visa typen av kärra jag menar. En fördel med just den här är att dragarmen kan kopplas om och då förvandlas kärran till en handkärra. Faktist väldigt användbart för en billös person som jag. "Relingen" kan tas bort och då har man en flatbäddstrailer, ifall man ska transportera plank eller köpt ett platt paket på IEA. Min tanke var alltså en trailer till allt, och då blev det en sån här. Rena flatbäddstrailers föll på att man behöver det där räcket för att kunna bygga en hundbur (om man inte är händigare än jag är ivf).
Men faktum kvarstår, tror det blir svårt att hitta en bra trailer för max 2000 oavsett typ. En variant är förstås att köpa så billigt som möjligt och testa hur det funkar och köpa en bättre när du kört sönder den billiga och vet mer vad du vill ha Kanke kan hitta nåt begagnat också?
- Redigerat 2024-08-25 17:39 av hemul
Tips: Köp en vanlig barncykelvagn och ta ur sätena, lägg i nån dyna+filtar. De funkar även bra att skjuta framför dig vid behov. Säljs massa fina såna på facebook market + blocket. Jag köpte en nyligen för valpen, med tanken att jag kanske ville transportera henne inom staden lite och att det vore lite skoj. Nu kanske jag inte orkar göra det så mycket, men det skulle definitivt funka.
Det blir absolut billigare.
- Redigerat 2024-08-26 08:31 av Hornslandet
Är lite anti hundvagnar, då jag har sett alldeles för mycket tanter som "rastar" sina övergödda hundar i vagn. Men Molam har faktiskt beställt en vagn som vi skall använda på utställning för vavvorna och det är väldigt bekvämt och lättsamt.
Ja alltså, dumheter att rulla runt sin hund istället för att gå med den. Men jag kan absolut förstå det för att transportera en hund en sträcka man annars inte kan gå / hinner gå med den. Som att ha en bil men ibland tom lite smidigare. Jag är inte sån som tror man inte kan gå alls med en valp tex, men jag skulle inte försöka få henne att gå med mig 4-5km enkel väg genom stan och sen hem igen direkt.. då vore cykel bra.
Eller utställning då, kan jag tänka mig.
Jo, det verkar vara väldigt poppis med småhndar att de får sitta i vagn under påromenaden. Jag såg en gång att en tant lyfte ut sin hund från vagnen och satte den på gräsmattan, när hunden hade kissat så satte hon den tillbaka i vagnen igen och gick vidare. Detta var en Jack Russel, och det är ju en väldigt energisk hund normalt. Tycker synd om den att den inte får gå själv.
Mina vavvor går långpromenader med oss. Visst blir det tydligt trötta så får de åka snålskjuts en stund i bärsjal, men när de har vilat en stund, så får de gå själv igen.
Däremot så kan det vara bra att ha dem sittande "skyddade" i en vagn när man går in på utställningsområdet. Men ALDRIG på promenad.
Vad konstigt. En JRT är ju hur kapabel som helst att gå långt.
Ett undantag för min del var en granngubbe med en rollator och Chihuahua där jag bodde förut. Den verkade mest tycka det var skoj att åka skjuts ibland när den inte gick bredvid, haha. Var så kul att se dem gå långsamt fram, ibland i korgen, ibland på sidan av :P
Nä men som sagt. Tror begagnat-marknaden är mycket större på barn-cykelvagnar än hundvagnar. De funkar också, ser inte varför det inte skulle.. Där verkar folk slumpa bort dyra vagnar skitbilligt om de tex är solblekta. Tydligen är det fult att cykla runt med barn i vagnar som tappat färgen lite, då är man väl ingen bra förälder :P
#1 Det tittade jag också på eftersom det finns billiga tygburar att ställa på en taklös vagn. Jag har letat och letat efter alla möjliga kärror och vagnar till både djur, barn och transport av saker. Ingen har stämt in bra och den i min länk är den bästa hittills. Det blir nog en sån.
Jag tänkte mest dubbelkolla för säkerhets skull ifall någon hojtade till att "Denna som kostar 1500 kr har allt du söker och jag känner 10 pers som är nöjda!" :D
Det är svårt det här när det ska vara till en så stor hund.
#2 Jag har redan kollat på massor av vagnar för barn, men de brukar verkligen vara DYRA och tar oftast inte alls tillräckligt med vikt. De begagnade på Blocket/Tradera är antingen fel typ eller så tar de inte tillräckligt med vikt. Jag har tyvärr inte Facebook och är inte sugen på att skaffa heller.
Nu tror jag att ni har förståelse för vårt problem, men jag skriver ändå.
Tro mig. Jag hade ÄLSKAT att kunna gå våra normala promenader, men nu när jag kanske måste finna mig i att det aldrig kommer att gå igen så är det mitt enda val om jag vill komma längre än skogen 10 minuter bort, gå där 5 minuter och sen gå hem igen. Varken jag eller hunden vill ju ha ett pensionärsliv men det är så det får se ut med hans ben.
Vi har tät kontakt med fysion och jag skrev till henne senast igår. Vi har en plan nu, men den är samma tidsmässigt förutom lite insmugen träning för att muskla honom. Skittråkigt det här! Det ser inte så bra ut, men jag ska kämpa på ändå :(
#7: Inte är det nått fel att skjutsa hunden en bit.
Förstår att man inte vill ha FB, jag använder det knappt men just facebook market är bra för köp/sälj av allt möjligt. Drygt att de du sett var så dyra, jag tyckte det fanns ett flertal med OK pris, som jag tänker att jag sen kan sälja vidare för ungefär samma också.. Men i övrigt funkar säkert den du länkar till å.
Angående vikten kanske man måste gå på en för 2x barn om man skaffar en som är gjord för barn och inte hund.
Förstår inte varför så många associerar till att hunden åker vagn för att slippa gå. Nu är det kanske så i Krullibulls fall p.g.a. skada, men det är ju en annan sak.
En cykel tar en längre än man kan gå. I mitt eget fall, jag cyklar rätt långt, ofta ute hela dagen. 5-7 mil inte ovanligt. Ingen sträcka för en 20-åring på en racer, men för en tant på en helt annan och långsammare typ av cykel är det det. Få hundar kan springa bredvid så långt och det är också trafiken att tänka på samt olämpligt underlag som asfalt.
Jag ville inte sluta cykla för att jag skaffade hund. Den skulle så klart ha fått springa bredvid där det passade och springa fritt när vi rastade, om möjligt.
Cykeln är min enda transport och tar mig ofta till skogen för att plocka bär och svamp. Där skulle ju hunden ha fått sitt. Eller till kompisen på andra sidan stan för en trevlig kväll. Då vill kanske inte JAG gå därför att det tar tid och man blir trött. Varför skulle hunden lida mer av den uteblivna motionen om den åkte i trailer än om vi åkte bil eller tog buss, kan man undra? Eller tar duktiga hundägare aldrig bussen eller kör bil kanske?
Förstår inte varför cykel väcker tänkar på att hunden inte ska få motion. Har aldrig sett den reaktionen när nån undrar om tillbehör till bil… ett fordon som man får hoppas att hunden aldrig får springa bredvid.
- Redigerat 2024-08-26 18:34 av hemul
#9: Nej, vem vet.. tror bara att folk är lite ovana att se hundar i vagn efter cykel. Ingen reagerar på att de är i bilen liksom. Det väcker tankar om att "den där behandlar ju sin hund som ett barn" och det är nått folk har negativa associationer till, för då får ju inte "hunden vara hund".
Och visst, det ligger nått i det ibland, kan jag å tycka. Men inte i fallet av en hund som skjutsas efter en cykel.
Så tror det mest är bara att det är lite ovanligt som gör att folk börjar spekulera. Tycker själv det är helt toppen när jag ser nån göra det, lär garanterat vara skitsmidigt sätt att få med sig hunden långt, få motion själv, transportera genom stad eller liknande, fort..
#7: Kul att du också tänkt så. Fast jag tror inte riktigt på (enbart) tygbur. Om hunden är väldigt välartad och van att åka så kanske. Men tänk om nåt händer så hunden kastar sig mot väggen i tygburen. Eller kastas, om man är tvungen att göra nån skarp manöver. Då är det nog risk att hela härligheten trillar av.
Jag cyklade med min daghund i en korg på pakethållarn (med bur över). En gång tvärbromsade jag, inte för att jag var tvungen, var mer på kul, tänkte inte på att hon satt därbak. Hunden for framåt med en jäkla duns. Hon vägde nog inte ens 5 kg. Det blir rätt stora krafter fast både vikten och farten är låg när det blir tvärstopp. En större hund kan nog orsaka att hela tygburen välter av kärran i en sån situation.
- Redigerat 2024-08-27 17:59 av hemul
Molam köpte som hon skall ha på utställning.
Rekommenderar inte VidaXL, bra priser men skitgrejjer, har köpt flertalet grejer där, allt har varit med riktigt dåligt kvalitet, däremot har jag aldrig köpt en vagn där, men från min erfarenhet hade jag aldrig skaffat vagn där heller, köpte på TEMU till mins tjejer, kostade gratis då jag fick tillbaka vartenda öre pga sen leverans, men mina tjejer gillar den verkar trivas bra i den, och jag tycker den är oerhört lätt att manövrera, kommer testa den på utställning nu på söndag för första gången, vagnen i #12.
MEN den är ju verkligen inte för stora hundar xD
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#13 Jag har också den uppfattningen om VidaXL faktiskt. Vagnen känns lite väl billig och det ser jag som en varningsklocka. Den jag länkade har många kundbilder och folk verkar nöjda, så den känns säkrare :) Å andra sidan har jag inte jämfört alla specifikationer när det kommer till material och så.
Du har det lätt som har små hundar! Min granne har en jättebra liten vagn för att ta sin katt till veterinären och den lånade jag för att gå med min egen. Jättebra och smidig liten vagn. Fungerade okej i snön, men den är ju inte gjort för det riktigt.
Jag tror att det får bli den tilltänkta vagnen, men jag funderar nog i 2 veckor till, tills jag får pengar. Tack för din input! :)