Skaffa golden retriever valp
Hej,
Jag undrar hur ni andra gör när det kommer till att skaffa valp. Jag och min man har tänkt på detta i flera år och kände att nu har vi det stabilt hemma och att det är dags.
Vi har hört av oss till en uppfödare som har golden valpar som vi har följt länge där valparna blir leveransklara v. 34. Problemet är med våra jobb har vi redan fått våra semester bekräftad vecka 32-34 och kan trorligtvis inte ändra på det.
Hur hade ni gått tillväga i situationen?
#0: Jag och min sambo har fria jobb där vi kan arbeta hemifrån så tog nån dag ledigt när valpen kom och sen turades vi om att vara hemma. Det blev väl lite sisådär med jobb i början men fick ta igen det när valpen sov. Efter 3-4 veckor kunde jag ta med valpen till jobbet också (jobbar på kontor) och det funkade bra. Eftersom vi var hemma alltid så var vi lite dåliga med ensamhetsträning men det gick bra ändå, så när valpen var runt året kunde hon vara ensam ca 3h om det krisade nån dag.
Även om ni kan flytta semestern, hur hade ni tänkt göra efter det? En valp kan ju inte vara ensam några längre stunder fören de är rumsrena och det kan ju ta uppåt ett år.
#0: Jag vet inte om jag förstår din fråga riktigt!?
Förutom att det kan vara roligt/trevligt att ha ngr v tillsammans med valpen precis efter man hämtat den, så är det ju inte så ofta som man ens kan hämta hem en valp just under sommaren. När båda 2 kan vara hemma en längre period.
Vi väntade i flera år innan vi skaffade valp tills jag visste att jag kunde vara hemma på heltid med valpen under en längre period.
Sen har min man varit hemma under just den helgen vi har hämtat valparna bara..Han har inte tagit extra semester för att vara hemma med oss.
Sen fattar jag ju att inte alla kan jobba hemifrån som mig, men man kan ju inte lämna en valp ensam oavsett om det har gått 1 v eller 1 månad.
Så om ni har 1 v eller 3v med valpen hemma innan ni måste jobba spelar ingen roll. Ni måste ju i vilket fall antingen ha en hundvakt eller ta med er valpen till erat jobb..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Då hade jag valt att ta från annan kull, där det passar med semester. Eftersom valp inte kan lämnas själv och inte bra att lämna bort till någon annan det första man gör.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Har ni kollat om ni kan flytta fram semestern 3 veckor, så ni tar semester vecka 34-37 ? Det är väl i slutet av semesterperioderna, så de flesta borde väl vara tillbaka i jobben då igen. Eller om ni har möjlighet att antigen ta med valpen till jobbet eller jobba hemifrån.
Jag skulle inte lämna en valp hos någon annan efter bara en vecka.
- Redigerat 2024-04-26 08:27 av Draken