Skillnaden på raserna?
Hejsan,
Jag har planerat att skaffa hund till sommaren.
Men jag tycker det är en djungel att förstå skillnaden mellan olika raser.
Några raser som jag är intresserad av och som jag tror skulle passa mig är: Goldendoodle, Lagotto, Perro, eller Portugisisk vattenhund.
När jag läser om dom olika hundarna verkar det har mer eller mindre samma egenskaper och beteende.
För om jag ska beskriva vad jag söker hos en hund är det:
En mellan stor, Allergivänlig/ inte fälla så mycket hår (för jag har allergi i familjen)
Och inte backa för att följa med mig på mina äventyr i skogen och alla möjliga aktiviteter jag kan hitta på. En aktiv hund men inte på tok för aktiv för att jag vill också kunna ta en lugn dag i soffan utan att den behöver aktiveras konstant.
En kompis för livet.
Jag vill att den ska vara smart och lätt lärd.
Social och kunna umgås och leka med små barn och andra hundar.
Så finns det några större skillnad på dom hundarna?
Och vilken av dom skulle passa mig?
Eller finns det kanske nån ras som jag inte har tänkt på?
Ni får gärna komma med era tankar om detta.
Mvh Isak
Skippa doodeln, med korsningar har du ingen aning om vad du får hem. Dessutom lovar de oftast mer än de kan hålla med hur mycket de fäller och hur ”allergivänliga” de ska vara 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Ja förutom "goldendoodle" (det är väl en blandras?) så är dom andra iaf sk "vattenhundar"
varav Lagotto även är en tryffelhund nuförtiden.
Så dom är ju relativt lika varandra rasmässigt..iaf..men det finns INGA allergivänliga raser! Det är bara en myt…
Det finns raser som fäller mindre päls varav dessa är ngr av dom + tex Pudel, men dom är inte mer allergivänliga än andra raser..Då det är mjället som dom flesta reagerar på och inte pälsen.
Annars så kan dom raserna passa in på det du söker gällande aktiv, lättlärd hund, osv..
Vilken ras du än väljer så kommer personligheten på hunden vara det viktigaste i slutänden. och ingen hund är den andra lik…även om det är samma ras..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Av de du har räknat upp så har jag endast erfarenhet av Lagotton, och den rasen har det du söker hos en hund. De är trevliga och sociala, lätta att hantera och med på det mesta. Men kan även ta en slö och slappdag på soffan om så var.
Håller med de övriga om "allergivänliga" hundar, det är en myt. Vissa fäller mindre än andra, men det är inte pälsen utan mjället och, i många fall, saliven man reagerar på.
Undvik "designerraserna" (goldendoodle,labradoodle,pomchi etc.etc)Du vet inte vad du får in i huset.
Som övriga redan nämnt så finns det inte allergivänliga raser, däremot finns det individer som är mer eller mindre allergiframkallande (beroende på vad man är allergisk emot för allergen).
Ska den person som är allergisk bo med hunden är det bästa att testa vad personen reagerar på och även testa den eventuella hunden för att säkerställa att det matchar.
Går att läsa mer om det på allergenius hemsida https://www.allergenius.se/hundens-allergener
Även en till synes lindrig allergi kan med åren förvärras och ge allvarliga symptom (hade själv en hund på prov ett tag vars ägare blivit så allergisk att hen blev inlagd på sjukhus och de var tvungna att anlita ett saneringsföretag för att sanera hela hemmet efter att hunden flytta ut).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Goldendoodle är ingen ras. folk måstesluta benämna den som en ras som alla tål.
Det är inget som säger att goldendoodlen kommer att få Pudel pälsen som är den ''allergivänliga'' pälsen, den kan gå Goldens päls som fäller som satn och absolut inte är ''allergivänlig''.
Det är större chans att man klarar av en ickefällande hund än en fällande hund, jag tål våra LH chihuahuas, men inte dom KH, skillnaden? LH fäller inte. Jag tål bearded collies, det gör även min far, lika så shihtzu, Pudel, Lagotto, PON osv, dessa raser som inte fäller på samma sätt som en Schäfer eller LAbbe tex, jag får stora sår på mina händer om jag hanterar min ena daghund smutsig, han är Fralla/staffe, korthårig, är det strävhårig den pälsen heter, det funkar absolut inte, medan om jag Ska hantera en smutsig LH Chi så får jag ''bara'' lite klåda och inte gigantiska sår.
Kolla upp hundar DU är intresserad av och be sen att låta familjen som är allergisk träffa en uppfödare med denna ras för att avgöra om dom klarar den eller inte. Många seriösa uppfödare låter folk hälsa på för att se om det går om man har allergi i familjen.
Lita ALDRIG på försäljningstricksen med att ''Hunden kommer definitivt växa upp allergivänlig, IIIINNNGGGGEEEEN kommer vara allergisk emot den''.
Sen finns det även Allergischampoon, vet inte hur bra dom funkar då jag aldrig testat själv, men vad jag har hört så SKA dom vara bra, tänker om du inte bor med familjen som är allergisk så kan man ju alltid testa att tvätta hunden i sånt innan man åker och hälsar på sin familj.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag tycker att det kan vara svårt att komma fram till hur hunden är i vardagen eller träning via rasbeskrivningarna på SKK och Köpa Hund. Det brukar stå mycket matnyttigare information på rasklubbarnas och uppfödarnas sidor, så kolla där också är min rekommendation!
Jag är också hundsugen på senaste tiden, så det har blivit en del läsande :D
Varför inte en Pudel? Härlig alltisllohund, fäller inget och går att raka själv för att hålla pälsen o ordning.
Pudelnlandning skulle jag låta bli. Designerhundar framkallade för att tjäna pengar och med falska påståenden om att dom är allergifria.
Övriga raser känner jag till som skällande och därför störande 🤣 bor både lagottos och portugiser här och vid möten eller man passerar deras trädgårdar blir det ett jäkla liv. De har dessutom ett obehagligt gällt skall 😂 vet sällan vad jag och deras ägare har pratat om när vi går iväg, för hundarna överröstar allt!
Men dom verkar som mysiga familjemedlemmar och lätta att träna med.