Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 4687 ggr
zeretki
0

Koppelträning med klicker

Jag vet att det finns duktigt folk här och jag behöver tips. Axl drar fruktansvärt i kopplet och jag har mer eller mindre alltid haft problem med det. Från början visste jag inte hur viktigt det var och gjorde därför misstag.

Sen har jag provat att snärta i kopplet. Det gör ont på honom och i mitt hjärta, det funkar nån gång och sen så bryr han sig inte mer. Eller så är det jag som snärtar fel. Whatever, jag har lagt den metoden på hyllan för länge sen.

Sen har jag provat att helt enkelt stanna. Det funkar sådär. Han backar men sen tar ett skutt framåt ändå. Så det blir inte så mycket promenad och jag är inte nöjd.

Jag tänkte nu prova med klicker på något sätt. Han är inklickad och vi har provat en del smågrejer med klicker, så han vet att klicker betyder godis och jag har lärt mig lite att se när man ska klicka.

Men hur får jag ihop kopplet, gå fint och en klicker? Skulle gärna vilja ha tips, framför allt hur man stegvis går framåt mot att målet är att han ska kunna gå i kopplet och nosa MEN inte dra. Han behöver inte gå fot för det tänkte jag träna separat senare, men jag vill bli av med dragandet för det tar bort glädjen för oss båda.

Ni som är bra på klicker eller lydnad?

Zebben
0

Av vilken anledning drar han?

zeretki
0

Han vill framåt. Han är otålig och jag går för långsamt för honom. Han vill alltså lukta mer och fortare än jag hinner med.

Fråga gärna mer.

kerstinjoh
0

Jag har samma problem med Alfons. Han har dock blivit bättre med hjälp av en massa godis.

Problemet är nu att det fungerar dåligt utan godis!

Zebben
1

Får han utlopp för att springa och sträcka ut i sin vardag? Ras?

Klickern är nog svår i just detta fall. Beror lite på vad Du vill ha ut av det. Du kan ju förstärka flera olika saker om Du tränar antidrag med klicker.

*Hunden kan tro att den ska gå exakt 1½ m ifrån dig om Du klickar när den befinner sig där.

*Hunden kan tro att Du klickar för att den tittar åt vänster/höger precis i det ögonblicket. Eller att hunden tittar på människan som går på andra sidan trottoaren. M.m

Det jag upplever fungerar bäst, är att stanna vid drag. Att man gör rätt i denna typ av träning är lika viktigt som att man klickar i exakt rätt sek när man klickertränar. Annars får man inget resultat.

Turid Rugaas har skrivit en mkt bra bok om ämnet. Vad gör jag när hunden drar i kopplet. Den förklarar nogrannt hur man går till väga med träningen och ev. problem som kan uppstå. Den är rätt tunn och kostar inte mkt. Helt klart värt pengarna om man har problem med sin dragiga hund

zeretki
0

Han är en Kerry Blue Terrier och jag skulle nog säga att han behöver en hel del frihet att få springa. Kanske är det så att om han fick mer frihet så skulle han dra mindre, jag vet inte. Jag kan ju prova att gå längre promenader men vet inte om det hjälper om han inte får springa fritt? Tyvärr är det ju inte helt OK att ha hunden lös heller. Önskar att jag hade en hel skog för mig själv, då kunde han få springa lös.

Turid Rugaas har jag en bok av, om hundens kroppspråk. Mycket imponerande! Jag kan absolut tänka mig att skaffa den bok du talar om.

Som det är nu så stannar han och liksom hoppar bakåt när han känner att kopplet sträcker. Ibland vänder han på huvudet och ser på mig. Ska jag klicka exakt när han ser på mig då? Han behöver ju inte gå vid min sida varje gång han drar men han har fått för sig att han ska det…

Eller ska jag klicka när han backar lite?

Det bästa vore om jag kunde lära honom att han får nosa och gå en bit framför bara han inte drar. Tror du det går att klicka in? Kan en hund bedöma avstånd på det sättet, som din första * visar?

Malin-A
0

Lusse drar en hel del men det är bara när vi precis gått ut, för när han fått springa av sig den värsta energin så går han jätte fint med mig i kopplet, så jag brukar alltid låta honom springa av sig lite innan vi går på promenad, då brukar d gå jätte bra =)

Ellinor_ludde
0

Ludde drar inte ett dugg längre ^^.
Han går fot brevid mig när jag ber
om det, och han sätter sig brevid
mig om jag stannar ^^,  Yaaaay XD

Zebben
0

#5 Problemmet är ju att om Du klickar när han backar så belönar Du ju bara backandet. Han kommer ju inte förstå att han ska låta bli att dra. För berömmet kommer när han backar. Med andra ord ska Du inte klicka då. Samma sak med om Du klickar när han tittar på Dig. Då belönar Du ju bara när han tittar upp mot Dig, vilket inte heller blir rätt, då själva problemet är att han inte ska dra.'

Nä, jag tror det blir mkt svårt att använda klickern i antidragträning.

Du kan inte cykelträna honom lite då, så att han får utlopp för energin han har och allt spring i benen. Eller sätt sele och långlina (minst 20m) på honom.

När han känner att kopplet sträcks och han hoppar bakåt, så vänta ut honom tills han antingen tar ett kliv bakåt eller tittar upp och tar kontakt. Då fortsätter Du promenaden. Detta ska göra varje gång han drar.

zeretki
0

#8 Jo, jag tyckte väl också att det verkar knepigt att lära honom det.

Jag kan försöka lära honom att springa brevid min cykel. Då ska man väl ha nån slags skyddsgrej? Ska kolla upp det.

Jag hoppas ju att det kanske ordnar sig lite då, om han får mer motion… Det är ju bara att prova. :)

Om jag klickar när han ser på mig så drar han iofs inte i kopplet just då…?

Det är svårt med klickandet! Inte svårt att få hunden att fatta MEN svårt att själv klura ut NÄR man ska klicka och HUR man ska lära hunden! :D

Zebben
0

#9 Jo, han lär ju sluta dra om Du klickar och förstärker att han ska titta på dig. Men det blir ju en tråkig promenad i längden för honom om han hela tiden måste hålla ögonkontakt.

Testa Du först att se om det blir bättre genom att låta honom få utlopp för sitt spring i benen. Men Du kommer fortfarande få träna bort dragandet när Du sen går promenad, men det kommer bli lättare, då han inte har samma energi att lägga på dragandet. Men kör med stanna och vänta ut honom.

Vill Du köpa boken jag tipsade dig om så säljs den på Canis.se eller Adlibris.se

Lycka till!

zeretki
0

#10 Ja, så har jag tänkt också, att han måste ju få nosa och inte Gå Fot hela tiden. :)

Jag ska absolut testa. Han behöver nog mer spring, det är ju rätt logiskt.

Och jag ska kolla upp boken, definitivt. :) Turid Rugaas har imponerat på mig. :)

Faxlin
0

Skaffa en Springer till cykeln, det är klart värt pengarna. Och man kan cykla säkert för både en själv och hunden. Och så har man en trött vovve sedan. Så kan man gå efter cykelturen och då behöver man inte korrigera i kopplet lika mycket. Så kan man berömma delen när kopplet hänger liksom. Tillslut lär sig vovven att det är trevligare med ett löst hängande koppel.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

zeretki
0

#12 Ja, jag tänkte kolla upp en sån grej. :)

CarolineO
0

Har du kollat ngt på TV4+, mannen som talar med hundar?? Annars är det att rekomendera, han är superduktig och hans metoder fungerar jättebra!!!

zeretki
0

#14  Ja, tack för tipset men jag har fått råd nu så jag tror det går bra. :)

Vattnadal
0

Något som är svårt är ju att få hunden att gå i löst långt koppel, utan att dra. Att gå fot eller bakom är mycket lättare. Jag känner att jag vill kunna låta hundarna strosa på och nosa och få använde hela koppellängden utan att dra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mumsan
0

Är dagmatte åt en mindre ras men han behöver ganska mycket motion ändå. Orkar inte alltid gå så fort då tar jag cykeln och cyklar sakta i ettan bredvid honom och han visar när han behöver stanna och sen ser jag om han vill springa lite eller sakta ner. Det fungerar mycket bra. Därefter ätr det lättare att lära något och få uppmärksamheten. Han har sprungit av sig.

TinaH
0

Zeretki

Jag har en typ av springer som är som en "pinne" rakt ut under sadeln på cykeln.
Min hund är modellen lite större än din, och har lite mer kraft, så den rubbar på sig liiite varje gång Tyson börjar dra, för då är det full fart medvetslös som gällerRäcka ut tungan
Tyson är 63cm och väger 30kg. Samt så har han Husky i sig och vill dra! =)

Men den skulle fungera utmärkt till din hund och mindre hundar! =)

Finns hos Jens Hundartiklar och ser ut så här bikerest med expander, är billigare än vanlig springer.
Denna kostar 200Kr, en springer brukar kosta från ca 500kr och uppåt.
Det är skillnad på dem, en springer fäster man vid bakhjulet, denna fäster man under sadeln på sadelstolpen.
Jag vill gärna ha kontakt med min hund när vi cyklar och har sele på honom och så är han fast i den i bikeresten, och så har jag vanligt koppel och fast halsband. Men när han börjar dra, då jag tillåter han det, så gör jag mitt koppel längre så han kan få springa.
Ibland så tar jag bort mitt koppel så han få ge gärnet 100km/H! Räcka ut tungan
Men vill gärna ha koppel när vi är i ciliviserade om råden så att han ka stanna vid röd gubbe i tid och matte hinner med och stanna åsså, så det inte blir en flygande matteFlört 
Denna är toppen, om man inte har en stark hund! =)
Jag skulle inte våga prova en springer, den skulle väll blivigt rak i sin uformade utformingRäcka ut tungan

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

zeretki
0

TinaH, jag han redan köpa en Springer…men den verkar funka bra! :)

TinaH
0

Härligt!
Nu kan du ta långa härliga cykelpromenader i sommar med picknick och så slipper du dras på en Romeo om aldrig kommer på sin vita häst, för du har ju hunden! Flört

Lycka Till! =)

Mvh TinaH

Zebben
0

Mannen som talar med hundar är det lite olika åsikter om. Jag ger honom inte många poäng, då jag vill ha bort problemen som hunden har och inte gå runt det.

Men det där är olika åsikter om och sånt som har diskuterats förr. De som vill ta bort dåligt beteende och struntar i orsaken till varför hunden beter sig som den gör, gillar Ceasar M.

Jag som vill veta orsaken till ett problembeteende och jobba bort den, gillar inte alltid Ceasars metoder.

LinneaChristina
0

Nu är detta ett gammalt inlägg, men varför tänka att man ska klicka för att hunden tar ögonkontakt eller liknande? Denna hund verkar dra ganska mycket. Om man då klickar varje gång kopplet blir slakt och fortsätter med några sekunders mellanrum så länge det förblir slakt förstår säkert hunden snart vad det är den belönas för. Och låt den aldrig få ut något av att dra i kopplet…

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

mumsan
0

När vi ändå pratar om koppleträning så undrar jag hur ni har gjort med era valpar för att de inte ska bita i kopplet och leka och slita i kopplet? Hon är pigg och aktiv och glad och nästan 10 veckor. Hon kan springa lös vissa tider då inte skolbarnen är ute i angränsande park här. annars får vi gå i koppel. Hon kommer på inkallning eller när vi gömmer oss och tycker det är jättekul. Men när hon är så i gasen så busar hon med kopplet och det blir bara värre. Hon morrar och skäller och busar. Vill göra rätt från början.

Har tittat på cecar`s program men nu har vi inte tv4+ längre och då såg jag aldrig något om valpar.  Han är ju väldigt duktig. Använde metoden att gå fint i koppel på en 2årig s.k. olydig hund vars ägare sa att han bara var en sällskapshund och att han inte kunde gå i koppel utan bara drog. Jag fick låna honom en stund och testade att göra som an ska… och unden tyckte det var spännande och blev nog förvånad över att  jag struntade i fördomar och han lydde mig och hade kul.

Karmatarerskanise
0

Zebben: Stanna metoden funkar inte här. Han väljer då ist att gå åt ett annat håll. Det händer att han tittar på oss, då får han gå igen, men ofta står han kvar och börjar nosa på marken och går annat håll.  Och att gå andra hållet funkar inte heller för då börjar han bara leka efter ett par vändor.

Zebben
0

"24 Då är det bara att vänta ut honom. Om han börjar gå åt ett annat håll, så är det ju stopp även där.

Karmatarerskanise
0

Problemet är att han är så stark att man inte orkar vänta ut honom. Han kan dra åt alla håll som finns utan att titta på oss.

TinaH
0

Hera

hela tiden så går det ut på att DU som håller i kopplet måste vara roligare än hunden.

ha med hans favoritleksak, och så skulle han dra, så vänder du dig om och kallar på honom med leksaken.

Lyssna på zebben, hon är klok som en bok! :-)

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

Men då lär han sig att han ska dra för att få leka. Lika dant om han får godis.

Jag har get honom belöning då han spontant sökt ögonkontakt med mig, men av ngn anledning gör han inte det då jag stannar. Så hur ska han bli intresserad av mig ist för tex kaninskit utan att han lär sig att utnyttja de?

TinaH
0

köp en boll isnöre, och ha med dig ut när ni går.
Det är så att den kan du ta fram just när ni kommer fram till skit högar och annat mummsig heter, men då måste du se till att att du ser det mummssiga före honom för att kunna avleda honom med boll i snöret, skulle han bara ta tagi bollen så berömmer du honom, men det ska inte bli en dragkamp mellan dig och honom, utan när ni har gått förbi högen eller det mumsiga och han inte bryr sig om det utan bara tar tag i bollen, så berömmer du honom, så fort han inte går på skiten. När han tar tag i bollen så tar du och stoppar undanden och berömmer han en gång till för då har hakmmit till din sida och struntat i det mummsiga.

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

Problemet här är att kaninerna är miljontals. Det är inte många centimeter mellan högarna, så den metoden fungerar inte. De till och med pratar om att skjuta kaniner i höst, fast man egentligen inte får. Det är verkligen skit överallt.

Kaninerna har invaderat. Ett stort problem här på detta området i stan.

Vattnadal
0

Ett sätt att få mer ögonkontakt är att börja ge godis från munnen, sen att de måste fråga om lov för att få en godis (räcker med de allra snabbaste lilla ögonkast först) och sen träna ögonkontakt i alla möjliga situatuioner. Tillsist blir det naturligt för hunden att titta på dig då du stannar, gör nåt knasigt eller om det kommer nån.

MVH Elin

TinaH
0

Hera

det låter lite som om du bara letar ursäkter…hmm…

alla metoder funkar viss, detta har funkat här i byn jag bor, och då snackar vi om skithögar och kaniner på varenda milimeterSkrattande

Då är det bara så att du får göra som jag, köpa tålamod på affären, och ett hektor glatt humör, och lite envishet.
Så kommer detta och fungera också, man får inte ge upp.
Det är kämpigt, jag std när Tysse var från 7 månader till,tja jag kan stå än idag, nästan, när han får sina tokerier för sig och gråta, slita hår, och suckar och sparka små sten.
Jag ville när tyson var runt ½året/året, sälja honom, för jag tykte allt var hopplöst….jag kunde stå på kluben och gråta på apellbanan, Instruktörena kom fram till mig och sa "tina, du behöver inte vara besviken på dig själv, du kämpar med honom och gör det bästa med honom, du har för höga krav på dig själv bara och vi vet att du vill hans bästa".
Jag skulle kunna ha sålt honom på loppis….lovar!!Skrikandes
Han kan vara till salu vissa dagar även nu förtiden, han är 4 på pappret, men i utvecklingen har han stannat i slyngelstadiet…..

Jag tror att du skulle behöva gå en kurs med Hades, så en kunnig kan hjälpa dig med dina problem, för det kan man inte lösa på ett forum, tyvärr, men det är en bra hjälp.
En som kan ge dig redskapen för att visa dig hur du ska göra, vad du gör för fel, och vad du kan göra anolunda.
När hunden är mellan 0-3 år, så händer det så mycket i hundens liv så man måste nästan ha någon som kan vägleda en, specielt när man är första hundsägare.

Jag vet att man tycker att dem borde ha en knapp på sig och så fungerar allt, men tack gode gud att dem inte är maskiner, utan en levande varelse med egen envishet och vilja! Glad

Detta kan låta hårt Hera,
men jag vill bara ditt bästa gumman!

Lycka till och kram. =)

Mvh TinaH

Vattnadal
0

Sen kan jag hålla med om att det ÄR svårt med en stor stark hund. Vidar vägen nästan 40 kg, och jag KAN inte gå med honom om hgan drar. Det blir ju skitjobbigt!

Jag körde stanna med honom under 2 v, men då får man inte fuska en endaste gång. Aldrig fiock kopplet bli spänt och han fick fortsätta fram till sin fläck att nosa på.

Om man har svårt att oprka med hunden finns det hjälpmedel. Jag sätter kopplet runt midjan, och det gör jätteskillnad. Vill man lyxa till det ännu mer, köp ett baggen softbelt. Då får du dessutom expander, så ryck skadar varken dig eller hunden lika mycket.

MVH Elin

TinaH
0

jag har börjat med ibland när han är genom röten, tyson, att sätta kopplet runt midjan….jag lovar, det ger utdelning med en gång! =)

Han skriker till för att det gör ont när han drar, jag kontrar tillbaka med "då ska du bara tänka på hur det är i mattes dåliga axlar och rygg, när du drar" Oskyldig

Det är jättebra och sätta det runt midjan.
Så fort tyson går fot jämte mig och har kontakt med mig, all berömm i världen får han då + godis.=)

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

Njä, bortförklaringar är det inte. Han är besatt av kaninbajs. Äter varenda en han får chansen till. Jag kan stå och luta mig på kopplet då han drar och jag trillar inte. Så stark är han redan.

Och ALDRIG att jag går en kurs med honom igen innan vi har fått bukt på honom. Var det värsta jag har gjort då vi gick valpkursen, och då var han mindre.

Det går inte att konsentrera sig på en kurs när hunden ständigt och ihärdigt drar mot de andra hundarna. Och hunden kan inte heller koncentrera sig på uppgifterna. SÅ det är uteslutet.

Ska få ett nr till en tjej som har en "rehabiliteringshund", som ska försöka hjälpa oss. Så jag hoppas på henne just nu.

AnneN
0

En del klubbar brukar ju ha koppelträningskurser.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Hittade en som jag trodde var i vår stad, men efter jag hade blivgt exhalterad såg jag att det var ca 80 min härifrån ;)

Vattnadal
0

#34 Jag menade att jag har kopplet runt MIN midja, för att jag ska bli starkare och inte få draget i kopplet i händerna, då handlederna är trasiga.

MVH Elin

TinaH
0

Men Hera.

detta med att hålla sig borta från kurser bara för att hunden vill till dem andra hundarn…..
Då skulle jag ALDRIG ha gått en endaste kurs med Tyson, för han var precis som din när han var iden ålderna.
Så jag förstår inte ditt problem, det är ingen problem hund, merän ätt det är så att ni har låtigt han bli så…tyvärr.
Ni skulle passa jätte bra på en Brunkshundsklubb (exempel) där ni får hjälp med sådana problem, för vad är hjälpen hemma i kammaren?

Mvh TinaH

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

TinaH Vi har inte tillåtigt ngt överhuvudtaget. Och JAG GÅR INTE PÅ KURS när jag inte kan hålla honom. Vår hund är liiite starkare än vad Tyson var. HAn väger 35kg nu. Och springer åt alla håll han kan och drar ständigt. Så säg inte åt mig att vi kan gå en kurs då. Jag känner till våra begränsningar.

Förresten, hur kan du genom datorn på något vis veta om han är en problem hund? Ingen annan kan det.

Tusen gånger bättre att gå privat , så jag får ordning på honom och oss, sen tar man kursen.

Jag fick ordning på mammas hund utan en massa kurser.

TinaH
0

Om Ni INTE har tillåtigt något, varför är han sådan som han är?
hunden blir vad man GÖR DEN TILL.
VARFÖR kan du inte gå på kurs när du INTE kan hålla honom?
Det är inte hunden du går där för i första taget, utan för DIG, så du kan gå hem och ÖVA.
Man MÅSTE om man har en hund som är lete kämpigare med ÖVA MER och OFTARE med, än en hund som kanske räcker 20 min med var tredje dag….eller nått.
Jag tränar när jag gick kurs, ska snart börja igen, och även nu när jag inte går kurs 3x 20-40 min, UTÖVER promenader / dag.

Man måste lägga tid till sin träning och nu har ni kommit i ett sådant läge änns det som att det har låst sig för er och då behöver man ta till hjälp, oavsett om det är BK eller inte.

Du skriver det att du undrar hur jag kan genom en dator säga att hades inte är någon problem hund?
Lika på samma sett att man inte kan sitta och beklaga sig via satorn och tro att hjälpen ringer på dörren.

Det finns ju dem som har newfoland, bennersennen osv som väger MERA än vad hades gör i hans ålder, dem har fått i ordning på hundarna.
Då troligast att dem har en skopa REGÄL hundvana, eller går kurser.

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

Tina. Du har aldrig träffat oss eller Hades, därför kan du inte på ngt vis veta hurdan han är. Allt du vet är vad jag har skrivit. Och det är faktiskt inte ens hälften.

Sluta snälla du att bete dig som om du vet något alls om oss eller hur vi är mot vår hund. Sluta säga att vi gjort fel, det har vi inte.

Han är en mycket krävande hund. NU. Det var han inte innan.
Så att vi inte sökt hjälp tidigare beror på att vi tidigare klarade av det.

Som sagt ska vi gå hos privat.

"Du skriver det att du undrar hur jag kan genom en dator säga att hades inte är någon problem hund?
Lika på samma sett att man inte kan sitta och beklaga sig via satorn och tro att hjälpen ringer på dörren."

Ge dig. Jag vet att hjälpen inte kommer och ringer på dörren. Men du hjälper inte heller, du som tror att du vet ngt.
Ha inte åsikter om mig eller min hund då du aldrig sett oss, hur vi är och hur vi gör.

Hades är som han är eftersom han har en väldigt stark vilja, inte för att vi tillåtigt ngt.

Jag skriver här för hjälp av kunniga personer, personer som kan ge tips. Inte för att du ska säga att vi gjort fel.
Gå du på dina kurser bäst du vill. Bra för er!

Nu tycker jag det räcker!

TinaH
0

Om du tycker att jag inte är kunnig så få det stå för dig.

Men jag tänker inte göra som du, att hoppa på med personliga påhopp och bryta mot skrivreglerna som finns här på HiF.

men jag har egen livs erfarenhet av hundar.
Brukshundsklubbar och fått både teori och praktik, samt varit hjälp-instruktör till instruktörer på klubbarna när dem har haft kurser.
Även folk runt om, grannar och vänner och bekantas bekanta osv, har jag försöka hjälpa med det lilla jag kan, för inte någon blir fullärd, medans dem har gått kurser och vill ha hjälp med övningarna när dem kommer hem.

Mvh TinaH

Faxlin
0

Tack för det svaret Tina. Skönt att du håller dig till skrivreglerna.
Att göra personliga påhopp blir det aldrig något bra av.

Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus

Audiatur et altera pars

TinaH
0

tack Åsa…

njaaeee inte alla gånger jag kan hålla mig till alla dessa regler här inne som alla vet.
Mmen denna gången bet jag mig hårt i min tungan,
så nu ser den ut som "Sir väs". :-)

Mvh TinaH

Faxlin
0

Du vet att jag sagt  till dig också om att tonen var lite vass här inne en sväng. Så det känns bra att du har tagit det till dig. Allt för den goda stämningens skull.

Så snälla alla, kan vi lägga ner nu?
Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus

Audiatur et altera pars

TinaH
0

# 4

finns den boken och inhandla på sbk eller på bokus?

Mvh TinaH

AnneN
0

TinaH boken finns iaf att köpa på bokus.

_**/Mvh Anne

TinaH
0

BIobio

Tack vännen ska rusa och beställa den direkt.

Hund läsning fr mman adlrig nock av.
bara det min sambo säjjer "inte en ny hundbok nu igen", eller "inte en ny kokbok/pyssel/heminrednigsbok, igen"…hihi

Mvh TinaH

AnneN
0

Haha har vi samma sambo??

_**/Mvh Anne

Faxlin
0

Den här tråden kan man tolka det skrivna ordet på olika sätt. När jag tolkade den så läste jag nog inte riktigt på alla möjliga sätt utan körde en snabb tolkning. det är nackdelen när man är trött och läser. Man missar saker.
Ser inte något personligt påhopp från något håll, men dock saker som kan tolkas som personliga påhopp om man väljer att läsa dem så.

Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus som nu ska göra kväller tills jag kan läsa som folk igen ;-)

Audiatur et altera pars

TinaH
0

Biobio

nu får han nog krupp på mig, när det dimper ner TVÅ hundböcker i lådan ..hhihi

det blev: Vad gör jag när hunden drar i kopplet?

och        Därför gör hunden så, med Ander Hallgren

Har nån läst "hallgrens" bok

Det vart inte så blödigt, 291:- inkl. frakt.

Tur att han SNARKAR nu!! *hihi*Oskyldig

Mvh TinaH

SaraC
0

Jag har läst den, har nog läst de flesta av Hallgrens Oskyldig

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TinaH
0

ERos

vad tyckte om boken, kan man få liiite resention, tack.Flört
Bara så att man vet att man vad man har oh vänta sig. Skrattande

Mvh TinaH

SaraC
0

Lite som ett litet uppslagsverk för hundens olika beteenden. Står lite om det mesta :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

bejtedejte
0

Att TILLÅTA hunden att göra något som t.ex. dra i kopplet eller springa runt som en tok i kopplet är en himla skillnad mot att INTE VETA HUR man får stopp på ett oönskat beteende som hunden uppvisar. Att säga precis hur man ska göra när man kommer in som utomstående, ej medlem i flocken, ta kopplet och inte tillåta hunden att dra eller springa runt är lätt.

Det behöver man inte vara någon expert för att göra, bara man visar självförtroende och bestämmer sig för att hunden inte ska få göra vissa saker.

Att däremot ha en hund sedan valpstadiet som börjar dra och springa rundor mer och mer i kopplet och man inte vet hur man ska göra för att få bort det, det är svårt. Hunden har långsamt tappat "respekten" för en som flockledare och vad man än säger så gör hunden tvärt om.  

Det handlar alltså inte om att tillåta något oönskat beteende utan att inte veta hur man får stopp på det, alla metoder fungerar inte på alla hundar. Stanna-metoden funkar säkert om man har en hund som inte är så jättefantasifull, men stannar man med en hund som då börjar käka kaninbajs (och det finns kaninbajs så det räcker i en halvtimme för hunden att äta), och när bajset är slut så börjar den gräva utan att så mycket som titta åt mattes håll en enda gång känns det väl kanske inte som rätt metod för den hunden. :)

wiskas84
0

jag använder klicker till koppelträning o det går jätte bra… jag klickar när han går fint o inte dra i kopplet… han behöver inte titta på mig eller nått… han har fattat poängen… det handlar om att man måste ha tålamod o klicka i rätt tillfälle…. hunden förstår efter ett tag… min hund börjar gå allt finare i kopplet nu :) hoppas det kan hjälpa dig med… du kan ju börja att träna där det inte är så mycket störningar… jag började hemma i skogen där han är van att vara. sen utökar man allt eftersom.

Elna
0

Nagli går typ alltid lös, ibland har jag inte ens koppel med mig! Generad

För någon vecka sen var jag väldigt förkyld och kunde då inte ropa på Nagli eftersom jag hade så ont i halsen och då blev det många dagar med koppelträning! ^^

Jag har bara gjort så att när Nagli drar så stannar jag och hon måste gå runt mig, brukar inte säga ngt och det kan bli väldigt många stopp under en promenad, men hon går bättre och bättre nu! :)

Rommel
0

Snabblösning: Använd både Halti och halsband, ha två koppel, ett till Halti´n och ett till det vanliga halsbandet. När hunden drar, stanna, och stå stilla. Om hunden envisas med att fortsätta framåt så kommer Halti´n att dras åt runt nosen (den sitter annars löst) och "tvingar" hunden att vända sig emot dig, eftersom huvudet vänds mot dig och kroppen följer med, Man behöver inte göra någonting annat än att hålla i kopplet till Halti´n. Resten sköter sig själv. Ett mycket bra knep, som jag använt mig av, det fungerade på bara ett par dagar med idog träning i många korta pass. Nu behöver jag den inte längre på Hero, han har fattat galoppen.

Men OBS! Var lätt på handen, inga ryck, dra inte i kopplet överhuvudtaget, bara håll i den. Annars kan man skada hunden.