Hundar iFokus

Hundar

Etiketterhälsaaktiveringhundsport-och-aktiviteter
Läst 72 ggr
Ellen_
0

Patellaluxation

Hej, som rubriken så skulle jag behöva lite hjälp och input gällande patella. Jag har en snart 2år gammal liten pudel-blandis som gör de typiska ”hoppsa-stegen” med bakbenen vid promenad och särskilt nu när det blir lite kallare. Vi tränar mycket agility vilket hon älskar och vi har ambitioner om att tävla. Hon är i övrigt extremt aktiv och visar inte något obehag eller smärta. Hon är välmusklad och lagom i hull. Vi jobbar dessutom mycket med styrka och koordination för att stärka hennes kropp. Grejen är att jag uppsökte veterinär i våras i och med mina misstankar och att vi börjat lite mer med agilityn, jag fick då svaret att hennes knäskålar rörde sig lite mer men inte inte luxerade så fick ”grönt ljus” för all form av träning bara jag har henne bra musklad och slimmade. Men det är som att jag inte riktigt kan lita på veterinärens ord för jag tycker symtomen är så himla typiskt-patella luxation. Nu till min fråga, jag funderar på att kolla upp det en gång till bara för att vara på den säkra sidan. Vet dessutom inte om jag då ska söka veterinär igen då jag både upplevde samt har fått höra av flera omkring mig att veterinärer ofta har bristande kunskaper när det kommer till patellaluxation. Så blev tipsad om att boka tid hos en fysio vilket jag försökt hitta i närheten (Östergötland) men verkar väldigt svårt att hitta. Hur skulle ni ha gjort? Skulle ni kört på i och med att veterinären sagt att allt var ”lugnt” eller kollat upp på nytt? Och vart skulle ni då söka er för undersökning? Hon är förresten redan röntgad armbågar och höfter u.a. Just för att jag ville säkerhetsställa att allt var ok innan jag började träna mer ”intensivt” (mer på en ”normal” nivå)

Karmatarerskanise
1

Jag hade gått till en annan veterinär för ett andra utlåtande.

Draken
0

Som skrivs här ovan, så skulle jag vilja kolla med en till veterinär. För säkerhets skull.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis