Hundar iFokus

Hundar

Etiketterbeteendevalparskaffa-hund
Läst 139 ggr
gickan87
0

Är jag för snabb?

Kort info: För 3 veckor sedan fick min gammeltik somna in, kvar här jag en 2-årig hane som tycker människor som riktar sin uppmärksamhet mot honom och gör utfall.

Detta har blivit värre sedan tiken försvann, vi går hos en hundtränare och gjort sedan augusti det har blivit bättre med tiden men tvivlar på om det kommer bli helt bra.

Idag har jag tingat en valp, föräldrarna är lugna och harmoniska tiken var lite avvaktande men en riktig kelgris när det släppte.
Vet ärligt inte om det är mest för min egen skull, hanen jag har har inte visat saknad mer än att han är mer osäker ute och vaktar mera inne.

Velade länge mellan en pigg energisk lite mindre valp och en lugn valp som utan problem somnade i min famn, en total främling. Det blev den lugna valpen, jag hoppas han när han blir äldre kommer behålla sitt lugn och stötta min rädda kille.

Samtidigt har jag blivit varnad för att skaffa en valp, då den kan apa efter beteendet. Planen är att valpen ska få följa med överallt i början bara för att vänja sig vid nya platser/ljud/lukter osv allt bara för att få en lugn trygg hund.

Nu börjar jag tveka på mig själv, går jag för fort fram?
Känns som jag sörjt klart, började sörja redan 2 månader innan tiken försvann då hon till och från var sjuk.

Är det för tidigt?
Kommer valpen också bli osäker då hundarna kommer gå promenader tillsammans även fast jag och valpis kommer ha våra egna äventyr?
Eller kommer det hela bli helt underbart?

Nån som varit i liknande sits, hur gick det för er?
Andra tankar, idéer?

Ursäkta långt svammel

MVH Erika :)

hjelp
2

Jag hade inte skaffat en till hund förrän den äldre hunden jobbat bort olater. Två hundar som gör utfall är värre än en. Man måste sedan jobba med dom en och en vilket som, vilket försvårar det ytterligare när man har två st.

Valpen kommer gå igenom unghundsperioden och bli trotsig dessutom. Jag hade själv inte orkat

• Redigerat 2023-10-23 19:40 av hjelp
Heddiz
1

Det låter som om att det kanske är lite för tidigt…men det vet bara du, egentligen.

Inte pga att du inte skulle ha sörjt färdigt din gamla tik, utan pga din andra hund..som kanske skulle behövt mer tid att "landa" och växa till sig..
Och då menar jag inte fysiskt, utan psykiskt..

Ja.. om man tar en valp så är jag ganska övertygad om att dom kommer ta efter den äldre hunden, mer eller mindre då såklart.. (det är min erfarenhet iaf efter att ha haft så många hundar)
Dom tar över både bra och dåliga beteenden..beroende från hund till hund..

Det bästa är ju om den äldre hunden kan visa hur man "ska bete sig" för valpen som man skaffar..

Det har jag alltid "kört på" och det har gjort att jag själv inte har behövt träna valparna i allt.. För mina äldsta hundar har redan visat valparna vad man får och inte får göra i mångt och mycket..😊

Men vuxna hundar "kan" också ta efter en valps/yngre hunds beteende, (som kan "smitta" av sig) även om det kanske inte är riktigt lika vanligt..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"