Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 134 ggr
Cockerpoo-mamman
0

Tikar som bråkar

Jag har en 1-årig ckockerpoo tik. Hon är lugn, försiktig och vänlig. Lite rang-låg. Samtidigt helt underbar mot människor. Lyhörd och lättränad.

Våra närmsta vänner skaffade precis också en cockerpoo-tik, och vi hoppades givetvis att de skulle trivas ihop. Men så är inte fallet.

De leker gärna ett tag, springer och hoppar. Den yngre tiken backar dock inte, hon kommer igen och igen. I börjar markerade min tik ett par gånger genom att morra när hon var less. Det gick ok. Men den yngre tiken hade svårt att backa ändå.

Nu har vi haft ett par regel-rätta slagsmål. Ett hände förra veckan, och ytterligare ett igår.

Igår var vi ute i skogen och grillade korv. Vi har pratat om att sam-träna hundarna så de vänjer sig vid varandra. Jag testade att ge dem båda godis samtidigt (en hund i varsin hand). Den yngre tiken attackerade då både min hund och mig. Senare under kvällen så blev det ett regel-rätt slagsmål, och jag såg inte vad som utlöste det. Men efter att vi fick isär dem satt min tik helt stilla vid mig resten av kvällen.

Kan tillägga att jag har jobbat mkt med min hund vid mat-situationer. Vi har även en kanin som hon gärna delar mat med. Vi har också en annan hund i grannhuset och de kan dela både mat och leksaker utan konflikt.

Den yngre tiken har tidigare markerat mot barn som kommit nära henne, tex vid mat.

Tips på vad jag kan göra?

swapp
5

Den tråkiga sanningen är att alla hundar funkar inte ihop. Jag tycker inte det låter bra att din kompis hund inte lyssnar på din hunds signaler samt verkar ha en del mataggression vilket kan tyda på osäkerhet eller svajig mentalitet. Frågan är om din lite mer försiktiga hund får ut något av att umgås med den hunden? Det är ju vi människor som sätter ihop hundar med förväntningar att dom ska tycka om varandra. Ni kanske inte behöver ha dom lösa tillsammans. Hur funkar det att promenera ihop i koppel? Det kan ju vara ett alternativ, att när ni umgås så har ni hundarna kopplade, promenerar ihop men hundarna behöver inte umgås mer än så. Sen skulle jag inte ge dom mat och leksaker nära varandra och INTE förvänta mig att dom ska kunna dela osv.

Heddiz
0

#0: Jag håller med Swapp, alla hundar funkar inte ihop och ni borde ha koppel på dom (under den närmsta framtiden iaf.)

Jag har haft två tikar, men då var det den äldre som "bestämde" av dom två (vilket nog är vanligast).

Min erfarenhet av andra tikar är att OM dom ens börjar slåss så kan det ofta bli mycket värre än hanslagsmål.

Så ha dom kopplade och undvik belöningar eller någonting överhuvudtaget som dom kan bråka om, för att se om den yngre tiken slutar bråka.

Lydnads träning (speciellt för den yngre tiken), är ju aldrig fel heller, så att ägaren kan stoppa sin tik innan hon gör något mot din tik.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
4

Det låter inte som de riktigt går ihop, alla hundar gör inte det.

Jag skulle inte våga låta två tikar som kan ryka ihop gå lösa, då det kan bli riktigt illa med tikslagsmål.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
3

Kommer ihåg ett avnitt av podden Vår bästa vän där de tog upp det där med tikar som inte går ihop. Det gällde iofs hundar som levde ihop, med Eva Bodfäldt sa att det inte brukade gå att lösa konflikter mellan tikar, att man var tvungen att omplacera den ena hunden.

Så är det ju inte för er, men det tyder väl ändå på att de kanske aldrig kommer att bli kompisar. Så att se till att de inte får möjlighet att ryka ihop är nog det enda ni kan göra.