Varma vantar till vintern?
Hej!
Jag söker ett par vintervantar att ha på hundpromenader i många år framöver. De ska vara:
-Rejält varma. Det blir runt -25 här.
-Gärna fingervantar, men kan kompromissa.
-Gärna bra grepp eftersom min hund är stor och stark.
-Stå emot väta tillräckligt bra för att man ska kunna leka i snön med hunden.
-God kvalité och inte tappa värmefunktionen, läcka eller rentav gå sönder på kort tid.
-Gärna max 500-600 kr.
Allt som jag har prövat och tittat på hittills ligger antingen på 1000-2000 kr, har dålig kvalité, värmer inte eller står inte emot väta alls. Jag går och fryser och tappar känseln varje vinter trots fingervantar med vantar ovanpå och händerna i fickorna och det gör så att jag helt enkelt inte klarar av att vara ute med hunden så länge som jag vill, vilket såklart är jättetråkigt och inte alls hållbart.
Mina nuvarande vantar är uråldriga men är det varmaste jag har, till och med varmare än de helt nya paren som jag har prövat.. Jag hittar helt enkelt ingenting annat och det är så tråkigt att behöva krångla med returer och betala returfrakt när vantarna inte ens tål en 10 minuters runda i lätt kyla.
Har ni några bra tips?
Jag gillar SM Handsken så vinterns promenader. De blev min favoriter när jag jobbade i stall. Tycker de är rätt tåliga 😉
-25 vet jag däremot inte om jag någonsin testa dem i 😅
https://www.mantorpstravshop.se/shop/trav/kusk/handskar/sm-handske-vinter-ma-48
(inser nu att det är allväders varianten jag använt och inte vinter 🙈)
https://www.hast-shop.se/handskar-sm-allweather.html
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
- Redigerat 2023-09-16 18:07 av Nephi
Har du funderat på lager på lager? Ett par vanliga skinnhanskar (fingerhandskar) innerst, typ med tunnt ullfoder. De klarar du fippliga moment med en kort stund även i -20. Riktiga lovikavantar över och ytterst ett par tumhanskar i skinn. De är vindtäta och klarar slitage från koppel och annat.
Med en sån uppsättning klarar du vår till höst och kan reglera hur varmt du vill/behöver ha det.
- Redigerat 2023-09-16 19:30 av hemul
#1 Ååh, de såg sköna och rejäla ut! Jag fick låna ett par vantar en gång som såg ut ungefär så och de var otroligt sköna och varma, fast jag har aldrig lyckats hitta liknande för ett rimligt pris! Tack för tipset!
#2 Tack! Jag är dålig på det där med lager oavsett plagg och föredrar det enkelt med ett par, men om det hamnar på ett okej pris och inte blir för bökigt så är det ett alternativ. Jag tycker att bajspåsar kan vara otroligt dryga att öppna på vintern, till exempel.
Då innebär det dock att jag ska hitta flera handskar och vantar av god kvalité och det känns ännu svårare och mer tidskrävande. Har du några specifika i åtanke?
#3: Glad att jag kunde hjälpa 😁
SM handsken var rätt populär inom travet när jag höll på, och där behövs det något som håller emot väder och vind speciellt när man är ute och kör.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#4 Jamen precis! Man går ju och håller i ett koppel en hel del och då måste de verkligen hålla måttet, speciellt då man inte kan röra händerna särskilt mycket alls! Kul med bra info. Tack igen!
Det finns ju batteridrivna värmande vantar med värmeslingor i, men de ligger nog lite högre i pris. Dessa är nog de billigaste jag hittat: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/varmare/rubicson-touchskarmhandskar-med-varme-p47123
Annars kan du köpa handvärmare och ha i handskarna: https://www.widforss.se/nevercold-handvarmare
#3: Tänkte att du kanske redan har åtminstone lager 1 och 2. Väldigt tåliga yttertummisar kan man hitta på ställen som säljer militärt överskott. De håller för vad som helst, jag lovar!
#6 Det är sådana som jag har tittat på, men alla låg i prisklassen runt 2000 kr. Dessa hade ju faktiskt ett bra pris! Tack! Jag är inte superintresserad av lite mer avancerade handskar, men visst kan de vara ett alternativ om jag inte hittar något vettigt att bara slänga på!
#7 Ahaa! Tyvärr så har jag bara fingervantar förutom ett väldigt gammalt par. De vantarna som jag köpte nya bara för att ha något bättre än de jag fick för över 10 år sen var så dåliga och kalla att de blev hundleksaker ganska så omgående, så jag har egentligen ingenting.
Bra idé om ställe att leta på! Jag har beställt ifrån en sådan butik förut och de kanske har. Jag kan tänka mig att de har ett bra grepp också, vilket är önskvärt!
Vill tipsa om att de har en bra rea på SM handsken i Färjestads travshop! Beställde nyss mitt par! :) Jag tror att de blir något stora på mig, men då är det ju bara bra eftersom jag lär få plats med ett par fingervantar därunder.