skaffa hund
Hej! Jag och min famlj funderar som bäst på att skaffa hund och efter att ha läst en del om hur man bör tänka har vi kommit fram till att en Lagotto skulle passa vår familj bra. Vi har barn i åldrarna 9-14 år (3killar) och 2 barnbarn som ofta är på besök. Nu återstår bara att försöka hitta en uppfödareeller? Ja hur ska man göra? Vi ska på en lång resa i börja av sommaren -08 så det får förståss bli efter denna resa. Har ni några tips eller finns det kanske nån hr som hae en lagottos om skulle kunna ge oss lite info m rasen , lite mer än vad man kan läsa sig till i böcker.
hoppas nån vill svara / Jordemor Åse

Säkraste sättet att hitta en seriös uppfödare som man själv trivs bra med är nog att kolla på rasklubben vilka som finns i ens närhet. http://www.lagotto.org/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Skulle också rekommendera att ni kontaktar rasklubben. Antingen kikar ni själva runt bland deras uppfödare eller så kontaktar ni deras valpförmedlare!
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den rasen, men kanske finns någon annan härinne som har.
Lycka till! :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Säger som Eros.
Kolla upp med SKK också. Dom rekomenderar ju bara seriösa kennlar. Skulle valpen vara lev.klar när ni ska på semester kanske den kan vara kvar till ni kommer tillbaka. Så brukar vi göra.
Tyvärr är det väl inte riktigt så. SKK rekommenderar bara uppfödare som inte i något sammanhang har fått anmärkning, t ex vid besök av kennelkonsulent eller djurskyddsinspektör. Jag hade 6 kullar under 7 år innan jag för första (och hittills enda) gången fick besök av en kennelkonsulent… De hinner tyvärr inte med som de skulle vilja och åker i vissa regioner mest efter tips om att något är fel.
Jag tycker att man som förstagångshundägare ska försöka köpa valp från en uppfödare som har lång erfarenhet av både hundar och av rasen. Då har man större chans att få bra hjälp efter köpet. Träffar du ägare till hundar av den ras du är intresserad av så fråga för all del om allt du kan komma på. De flesta pratar mer än gärna om sina hundar! Passa då också på att fråga vad de har för uppfödare och om de är nöjda med denne. Inte bara med hunden, utan med kontakten efter köpet.
Tack för alla svar. Jag ska efter helgen försöka ta kontakt med SKK för att kolla hur jag når någon uppfödare.
Men faktiskt börjar jg bli lite orolig när jag läser i mina böcker om vilka frågor som är viktigst för uppfödaren. Första frågan verkar vara - Har ni hundvana? och neeeej det har vi ju inte men vi har tid och råd och längtar efter en Lagotto:-)

Hundvana är ofta första frågan men dock sällan den viktigaste… det viktigaste är att ni vet vad ni ger er in på och vad ni kommer att erbjuda hunden
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!