Collie som hugger
Hej!
Jag har en okastrerad colliehane som fyller 6 år i mars 2023. Jag har haft honom sedan han var 3,5 år. Innan dess hade han bott i tre hem - först hos en bra uppfödare, därefter en uppfödare där han blev vanvårdad, sparkad och allmänt bestraffad, därefter hos den bra uppfödaren igen och sedan hos en kvinna som agerade jourhem där det fanns en annan collietik och barn i familjen. Han hade alltså inga lätta första år.
När han kom till mig var han nästintill apatisk. Han hade ingen leklust, vågade inte göra något. Dålig kroppskontroll (vilket han fortfarande till viss del har, som att han inte vet hur stor han är) och vågade exempelvis inte hoppa upp på något såsom soffa. Han var mycket rädd när man gick emot honom när han låg ned (vad vi vet har han tidigare blivit sparkad på), och kunde då resa sig upp och hugga. Här har jag sagt ifrån ordentligt, och han har inte visat något sådant mot mig sedan dess. Vi har sakta byggt upp en fin, förtroendefull och (kanske för) stark relation.
Han är generellt inte en aggressiv hund. Tvärtom. Han är känslig och har lätt att bli rädd för saker (höga ljud, mörker osv). Ängslig. Jag har jobbat hårt med att träna upp hans självförtroende under tiden jag haft honom och upplever att han blir allt mer välmående, lycklig och "hundig". Jag jobbar i stort sett bara med positiv förstärkning och det är mycket sällan jag ryter på honom, då det sällan behövs.
Idag på morgonen, när jag låg och sov, högg han mot min sambo två gånger. Hunden låg i sovrummet och vilade, och min sambo skulle gå över honom för att nå andra sidan rummet. Då reste hunden sig och högg tag i hans byxor. Min kille blev chockad. Hunden gjorde inget mer just då. Därefter skulle killen gå ut igen efter bara några sekunder och testade att göra likadant, varpå hunden återigen högg i byxorna. Min kille blev såklart chockad och rädd av detta. Han är inte supervan vid hundar. När jag några minuter senare vaknade bad jag killen att komma in igen. Jag såg då att hunden stirrade mycket på min sambo när han gick nära och reste sig. Då sa jag till på skarpen. Efter detta visade sig hunden skamsen och underlägsen, och när vi satt tillsammans på golvet gick han fram och bad om att bli klappad av killen, tolkar det som att han bad om ursäkt.
Jag vet inte om jag gjorde rätt när detta hände. Hur ska jag/killen bete oss mot honom om detta händer igen?
Det har tidigare hänt på mitt förra jobb där han var med mig, att han högg mot kollegorna om de gick för nära honom när han låg ned. Han har även (för nu säker 1,5 år sen senast) visat tänderna i t ex soffan om någon klappar honom, men detta händer aldrig nuförtiden. Vidare är den enda gången han hugger när han ligger på golvet och någon går nära (hänt ca 3 gånger på ett år, senast för knappt ett år sedan innan detta med killen).
Tacksam för tankar.
- Redigerat 2023-01-13 08:59 av julietts
Eftersom beteendet har minskat så mycket sedan du köpte hunden så kan du vara trygg i att du hanterar det rätt!
Kan du flytta hundens sovplats så han aldrig behöver ha någon som böjer sig över honom? Just det verkar vara det han upplever hotfullt i den här situationen åtminstone.
Jag hade fortsatt som du gör, säg till den när den spänner sig eller ger andra olämpliga signaler, flytta alla sovplatser så att han alltid får vara ifred när han sover.
Om hunden lägger sig på golvet (inte på en bädd) där den är i vägen, säg åt den att flytta på sig. Hjälp din sambo med samma sak, så han också kan undvika just den situationen. Sedan ka ske han kan få hjälp med hur han kan tillrättavisa hunden exakt när den biter efter honom? Det vet vi ju också minskar beteendet.
Jag hade också tolkat hunden som att den har bristande mentalitet och att den inte är aggressiv, som jag tror att även du är inne på. Tyvärr rätt vanligt i rasen omöjligt att förändra på individnivå.
#1: Tack snälla du för svar!! Tar in allt det du skriver 🙏
Även tänkt lite och tror att följande spelar in:
- Killen är nyinflyttad hos oss. Kanske är det ett försök gällande rang från hundens sida?
- Killen är sjuk. Kanske även det påverkar att han hugger mot honom just nu, när han är "svag"?
#0 Jag kan väldigt lite om hundar men ville bara ge en tanke. Eftersom du säger att han blivit sparkad tidigare så kanske det var just situationen där din kille klev över honom som triggade nåt. Kanske bara var en reflex om det triggade ett minne av att "nu kommer en spark". Och om din kille nyligen flyttat in så kanske hunden fortfarande är lite osäker på honom?
Jag kan som sagt väldigt lite om hundpsykologi men det låter ju som att du gör framsteg så 😊
"I'm too old for this shit."
#2: Med tanke på hur du beskriver hunden så tror inte jag på det. Den typen av hund vill inte ta ansvar, vill inte hävda sig, den är bara feg och rädd. Eftersom den är feg och sambon är relativt ny så finns inget förtroende, det är därför den handlar så impulsivt.
För att stärka deras relation så se till att de tar många och långa promenader tillsammans, utan att du är med. Det kommer hjälpa hunden i det här fallet, och kanske även sambon.
#4: Jag tror Syntium är inne på rätt spår här. Det är, som jag har förstått det, endast när sambon kliver över hunden som hunden hugger efter honom ?
Jag tror att det kan vara en trigger, hunden har, enligt TS ,blivit sparkad, och förmodligen oftast när han då har legat på golvet "i vägen" för den som har sparkat efter honom.
Jag kan själv relatera till en liknande situation. Vi hade en omplacerings hund för många år sedan. Jag red på den tiden, och skulle städa min ridväska vid något tillfälle. Hunden var med mig när jag städade, men när jag tog fram ridpiskan och skulle lägga den ifrån mig, så morrade hunden och försvann som en avlöning. Han försvann in under trappan i ett litet utrymme där, och han vägrade komma fram om jag ropade på honom, han låg och morrade hela tiden medans han skakade som ett asplöv.
Han hade blivit piskad av förra ägaren, så han var livrädd för ridpiskan.