Hundar iFokus

Hundar

Läst 223 ggr
Francis
0

Sele till hund

Hej! Min hund har en hurtta casual y-sele. Den är okej men min hund får lätt tovor under armhålorna. Undrar vad ni tycker om julius-k9 sele och ifall ni skulle rekommendera den till en hund som ibland drar i koppel.

[Tismon]
1

Julius-K9s mest populära modell är en V sele och rekommenderas inte om man vill ha en ergonomisk bra sele. Bandet som går över bröstet begränsar hundens rörelser, när de går över axlarna.

Y-selar har jag fått höra är de bästa eftersom "Y" :et följer hundens nuskler och delar sig ovanför axlarna så att rörelserna inte begränsas på det sättet, om jag uppfattat det hela rätt.

Drar din hund kommer kroppen belastas mer vilket i längden sliter på kroppen om den belastas fel 🙂

flocken
2

Jag håller med #1.
K9 selen hejdar hundens rörelsemönster.
Y-sele är bäst. Finns så många olika modeller.
Provat och sätta nosludd på det bandet?
Gjorde det på min förra hund som hade xtremt känsligt skinn.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Turast
1

Zero DC shorter är en ysele där magremmen sitter längre bak, kanske inte tovar lika mycket?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Tismon]
1

Finns också Y-selar som är mjuka på insidan (heter det vadderad?)

Exempelvis använder jag Dog Copenhagen som många rekommenderade till mig. Den är väldigt bra. Vill du ha Julius K9 - märket så har dem också en Y-selar, en av dem hittar du här.

• Redigerat 2022-11-15 16:44 av [Tismon]
[Tismon]
0

#3: Den verkar bra 😮 Hade jag inte varit pank hade jag kanske köpt den, den var väldigt snygg också 😉

Turast
0

#5: visst! Jag har en till collien, enda selen som typ passar hans diskusform 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fridaaaa
1

julius-k9 sele är oergonomisk oc inte bra

Ymodeller är absolut bäst

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
1

Jag kör Triponti på mina, den fungerar jättebra på dem. Har Chuhuahua, större modell.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tismon]
0

#8: Tre ponti?

De verkar bara ha V-selar och rekommenderas inte om man vill ha en ergonomisk sele.

#6: Aha, skitsnygga var de i alla fall 😁

• Redigerat 2022-11-16 16:00 av [Tismon]
[Tismon]
1

En länk jag hittade för intresserade att läsa om vilka selar man kan kika på när det kommer till ergonomiska selar :)

http://svanskogshundfysik.se/hundselar/

På den hemsidan kallar de V-selar för D-selar, så V och D - selar är samma typ av sele. Det är nog jag som kallat dem fel, troligtvis

• Redigerat 2022-11-16 16:01 av [Tismon]
Draken
0

#9: Ja tre ponti 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fridaaaa
0

#11 Trepoint är oergonomisk, inget att rekommendera.

[Tismon]
1

#11: Remmen som korsar bröstet på Tre Pontis selar begränsar musklerna, främst axlar, och på sikt kan snebelasta kroppen då hunden inte kan röra sig naturligt

• Redigerat 2022-11-17 12:15 av [Tismon]
Draken
0

Det verkar fungera bra på mina hundar. Och de verkar inte vara obekväma med dem.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fridaaaa
0

#14 Vad man själv tycker "fungerar bra" och vad som verkligen är bra är dock 2 skilda. Detta är forskning.

• Redigerat 2022-11-17 12:51 av Fridaaaa
Draken
0

#15: Får se över detta, för jag vill inte att de skall få fel i muskulaturen. Jag köpte Tre ponti, eftersom jag blev rekommenderat att det var bästa selen till Chi.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

RackarFia
2

Vi har en sån här till vår labbe på 6 månader och tycker den är toppen. Bra med handtag på ryggen att hålla i när vi hjälper henne upp/ner för saker eller sådär. Hon gillade inte sin förra sele men denna trivs hon bra i!
Nu tovar ju inte hennes päls men ville ändå tipsa 😊

https://www.arkenzoo.se/feel-active-training-hundsele-turkos

/Fia ☁️

Feel Active Training Harness är den perfekta selen för aktiva och starka hundar!
Francis
0

#17: Tack så mycket för tipset! 😄

Francis
1

#1: Tack för svar! Då fortsätter jag med y-sele😊

Francis
0

#2: Vilken bra idé! Tack för tipset, ska testa nosludd👍

Francis
0

#3: Tack, ska kolla😊