Hundar iFokus

Hundar

Etiketterpälsvård-omvårdnadhundveterinär10-vinthundar
Läst 218 ggr
Karmatarerskanise
0

Vinthundars skadebenägenhet

En sak jag har lärt mig dessa 2,5 åren som vinhundsägare är att sårskador och stukningar är extremt vanligt.

Dom är för snabba för sitt eget bästa. Och för snabba för mattes hjärta 😅
(plånbok också) Dessutom har dom inget skyddande fettlager, tun hud och de flesta vinthundsraser tunn päls som inte skyddar när dom slår i saker.

Monti skadade sig på benet dagen innan midsommar. Så det var sårvård i 1,5 vecka.
Nu var det dags för en trampdyna. Det sitter en skinflick stor som en tumnagel som har släppt från dynan. Ser inte ut att vara direkt sår där den lossnat och han har inte ont, så jag gissar att dom inte kommer kunna sy fast den. Lär inte växa fast. Troligtvis kommer hudfliken tas bort och vi kommer få ha sko på utomhus och hålla det rent.

Så klart är vanliga veterinärerna på semester samtidigt i sommar så det blir djursjukhuset. Vår vanliga vet tar inte extra för akutbesök, men dom öppnar först på måndag 🥲 Tur man bara betalar 15% av kostnaden när man har bra försäkring!

• Redigerat 2023-03-31 19:44 av Karmatarerskanise
Maria
0

Vi hade bekanta med 5 vinthundar. De släppte loss sina hundar längs vår enorma strand på landet och ena hunden skar av en sena i sin tass. Jag minns att de hade mycket skador.

(Roligast var när vår lilla Tax Higgins skulle springa med och leka. Han gav upp och lunkade hem istället)

/Maria

Karmatarerskanise
1

#1: ajaj 😬

Haha det är gulligt när mindre snabba raser är med och försöker hänga med. Min väninnas frallablandning börjar springa åt det håll som mina sätter av mot men när han fått upp farten är dom redan på andra sidan hägnet på motsatt håll och han stannar förvirrat och förstår inte var dom tagit vägen 🤣 skrattar så jag gråter var gång!

• Redigerat 2023-03-31 19:44 av Karmatarerskanise
Maria
0

#2 Haha😃

/Maria

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 En kompis när jag var barn hade Afghanhundar. De har en hel del päls, men de lyckades alltid göra illa sig, främst ben och bröstkorg.

#2: Min lilla Chi försöker hinna med de två stora hundarna ( Welsh och Beardis) när de sätter av i full fart. Det slutar alltid med att han lägger sig mitt på gräsmattan och surar 🤣

Inga vinthundar med snabba ändå 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

flocken
0

Uppväxt med whippet och vi hade aldrig några skador.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Karmatarerskanise
0

#5: oj! I whippetgruppen ses det lite hela tiden tycker jag 😅

Magrat
0

Vi har aldrig upplevt några störreskador än stukade sporrar och skador i typ de delen, inget farligt alltså -men- vår Borzoitik, Tesla, fick magomvriding efter en LC-träning.
Det var fruktansvärt, som tur var klarade hon sig och fick leva 8 år till.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Karmatarerskanise
0

#7: usch så obehagligt!

Karmatarerskanise
0

#7: vilka symptom visade hon?