Frågor kring utfodring av hund
Precis som rubriken lyder så har jag lite frågor och funderingar kring hur ni utfodrar era hundar. ☺
Vad för foder ger ni? Hur mycket får hunden/hundarna? Vad brukar det kosta er per månad, på ett ungefär? Skriv gärna ras, vikt och ålder!
Hejhej!
Jag har en labrador på ca 30kg som är 5 år. Han får Purizon Adult Fish - Grainfree och jag ger honom det eftersom han har atopi och då känslig hy. Fiskfetter hjälper och han får fin blank päls av den 😊. Den kostar 584kr för 12 kg och håller ungefär två månader, så 292kr per månad tror jag det blir. När jag ger honom mat höftar jag eftersom jag godistränar så mycket som jag gör, så jag ger honom mer eller mindre beroende på hur han känns i hullet. Ungefär en kattsand-skopa 3 gånger om dagen kan man väl säga 🙂
- Redigerat 2022-07-04 17:52 av [Tismon]
Chihuahua hane 7.5 år (kastrerad) 7kg. ~40g foder/dag + 2 klickar blötmat.
Chihuahua hane 7 år (kastrerad) 2.5kg. ~26g foder/dag + 2 klickar blötmat.
Foder och pris har jag faktiskt inte koll på då min mor tidigt beslöt sig för att böja sig efter deras vilja, och deras vilja är att de inte vill äta samma foder allt för länge så det byts säkert varannan-var tredje månad. Men det kostar absolut inte mycket i månaden.
Shetland Sheepdog hane 2 år, 17kg. 5-5.5 dl foder/dag + en hel del träningsgodis.
Han äter Magnussons Vuxen, 14kg för 565kr. Räcker cirka 2 månader så cirka 282kr/månad.
Bc/aussie 30,5kg
Klass färskfoder, 400g/dag
Ger 1375kr för 40 kg. Då är frakten inräknad då det är hem leverans med frysbil.
Annars kostar 20 kg 520 kr.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Mina äter Priima NK varvat med ST. Ibland får de torrfoder om vi glömt ta upp färskfodret, just nu är det Taste of wild men det varierar.
Hundarna väger sammanlagt lite över 35 kg och äter ca 600 gram färskfoder och en del godis/torrfoder utöver det. Färskfodret kostar runt 500 kr i månaden.

Golden valp på drygt fem månader
På inrådan från uppfödaren får han Mästers valp foder. Just nu får han 2 1/2 dl tre gånger om dagen 1 msk laxolja varje dag och ett rått ägg i veckan.
Stolt ägare till tre La permer
28kg amstaff/jaktlabbemix som strax fyller 8 år. Hon får egenkomponerad BARF, mestadels kanin, vilt, lamm och småfisk. Grönsaker/bär beroende på säsong. Käkar 450-600g om dagen beroende på vad vi gör. Köper relativt stora volymer som räcker i flera månader så jag dels får bättre pris och dels slipper handla ofta. Tippar på att det ligger på runt 600 i månaden.
Han/honom
Mina hundar-Malle+blandras väger 25-23kg får oftast BARF…eller färdig barf + lite SMF- torrfoder - hur mycket? Jag har gett det i 20år så jag går mest efter mitt ögonmått..och hur dom känns/ser ut-mått.😊
Växlat med annat som är det närmaste man kan komma barf…
Som Orijen - ett spannmålsfritt torrfoder..ca 250gr - väldigt drygt foder som hunden lättare tar upp i kroppen..
eller Fourfriends spannmålsfri burkmat med hög kötthalt ca 400gr blandat med ca 125gr Orijen
Plus Solros, Rapsolja o MSM
Jag har inte tänkt på vad det kostar…
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Kör Royal kanin mini till vavvorna. 459 kr för 8kg. +1 kg på köpet
Bearded Collie och Welsh Springer spaniel Wolf of Wildernes 649 kr. 12 kg
Portugisiskvattenhund, 8 månader, ca 21kg
Han får en blandning av torr och våtfoder ca 50/50
Torrfoder: carnilove puppy
https://www.zoo.se/brit-carnilove-puppy-salmon-turkey.html
Blörfoder: fourfriends puppy köttkorv
https://www.zoo.se/fourfriends-dog-puppy-kottkorv.html
Torrfodret ligger på ca 700kr för 12kg påse
Våtfodret ligger på ca 320kr för 12 korvar a la 800g
Allt räcker ca 1 månad, så ca 500kr/mån
- daglig omega 3 och något ägg i veckan
"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"
Schäfer-blandning, 29 kg, 3 år gammal, kastrerad.
Blandar Buddy Pet Foods Wild Venison med Buddy Pet Foods Free-Range Duck samt Mush färskfoder med tre olika kosttillskott. 6-8dl torrfoder per dag beroende på aktivitetsnivå. Kostar runt 1200 per månad.