Hundras
Jag har kollat runt lite på hundraser å jag undrar: finns det ngn sällskapshund som inte är plattnosad, inte skällig å har päls som inte behövs trimmas?? Det känns som att de flesta sällskapshundar antingen har päls som typ shitsus elr är plattnosade.
Hade det inte vore för att cavaliern är sån sjuk ras som är dessutom plattnosad hade jag älskar att ha en sån hund.
Cockerspaniel?
Det finns ju större raser än de små plattnosade sällskapsraserna som har mycket päls.
Det finns även andra raser som fungerar som sällskapshund. Alla hundar skäller mer eller mindre, alla utom Shiba Inu (tror jag det är). Men jag tror inte att Shiban är någon bra nybörjarhund.
#2: tänker sällskapshund eftersom ja inte har jättemycket energi å kan inte göra mycket fysiskt
Med skälliga tänker jag hur spetsar kan va skälliga, asså skälla stup i kvarten. Hade nog inte fått bo kvar isf
#1: är de int jakthundar???
Pudel
Fast även sällskapsraser behöver jobba psykiskt och fysiskt.
#4: Jadå självklart men de är ju skillnad på en border collie, husky o en shitsu. Menar bara att jag inte kan springa men gå långa rundor o psykisk aktivitet kan jag!
Pudel är ju en trimras??
- Redigerat 2022-06-04 20:20 av Anonym.456
Om du har tillgång till eller möjlighet att ta dig till en större, inhägnad plats (hundrastgård, till exempel) där hunden kan få rusa av sig och springa fritt någorlunda regelbundet, hur känner du för vinthundsraserna? Till exempel whippet eller italiensk vinthund?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#6: bra idé!
Men jag har katt, har inte vinthundar högre jaktinstinkt? Elr kanske kan de lära sig att komma överens med katter?
#7: Aha, ja, då kanske det kan bli problem. Dock finns det ingen hundras som är "kattsäker" eller vad man ska kalla det. Jaktdårar kan poppa upp i alla raser.
Jag vet att whippet kan ha ganska rejäl jaktinstinkt rent generellt, men jag är inte lika väl insatt i hur italienska vinthunden är på den punkten numera. Dom två jag träffat och kände lite ytligt var båda två väldigt mjuka och försiktiga och livrädda för katter och den ena var även livrädd för familjens kanin. Men det var bara två individer och jag har ingen djupare insikt i rasen.
Det finns dom som lyckats ha alla möjliga former av vinthundar och hundraser med generellt hög jaktinstinkt ihop med katter och även smådjur av olika slag, men det är självklart ingen garanti. Om du har Facebook kanske det är en idé att gå med i grupper för vinthundar och/eller italienska vinthundar (om rasen/raserna är av intresse) och höra efter vad ägare till dessa hundar har för erfarenheter?
Tänker spontant på dansk-svensk gårdshund? Är ju lite mindre och varken plattnosad eller behöver pälsvård. Sedan behöver de ju en del aktivering men jag tänker att det är givet när man har hund. Även tax eller dvärg pinscher
#2: Hej.
Dvärg Schnauzer är en mycket trevlig hund som finns i flera olika färger.
Peppar o Salt, Svart o Silver. Svart också Vit. Visst de har päls som måste trimmas klippas kammas men mycket hund i liten förpackning. Och visst kan de skälla när det behövs men absolut inget besvär med det om man lär dem att vara återhållsamma.
Undertecknad har haft fem Dvärg Schnauzer och den senaste blev nästan 17 år gammal. Mycket vakt instinkt för sina egen familj och mycket barnvänliga. En tuff hund och mycket trogna. Längtar redan efter en ny ersättare!
HBS
#9: de 3 raserna är ofta skälliga och behöver mycket både psykiskt och fysiskt.
English toy terrier?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#0: Alla hundar kan bli skälliga, det är väl mer vanligt bland vissa raser som tex spets, men tex vallhundar kanvara skälliga speciellt i tex sportsamanhang, men det är också väldigt individuellt.
Och alla hundar kan vänja sig med en katt om du köper hunden som 8 veckors valp…
där vet jag ingen ras som skulle börja jaga katten om den vuxit upp med den!
Dalmatiner är en ras som kanske passar.
Labradoodle - tror inte det är en trimras, men jag är inte säker
Collie - lång eller korthårig..
Shetland sheepdog "sheltie" är väldigt familjekära och går bra ihop med katter…Gillar att vara med på allt ni hittar på och är lättlärda hundar- växte upp med en underbar sheltie som var bästa kompis med grann katten 🥰🌞
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#0: Jag har en cavalier och han är inte plattnosad
#14: Cavalier räknas ju dock som riskras vad gäller trubbnosighet (enligt SKK). Inte lika illa som King charles men de är med i SRD.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#8: de får jag göra! Tyvärr verkar min bekantskap o familj inte tycka om utseendet hos vinthundar men det vore ju jag som skulle ha hunden och inte dom!
#9: kräver dom inte lika mycket som russel terriern?
#10: just pälsvård är jag inte så glad för å det blir dyrt att lämna in den hela tiden för trimmas. Just vanlig mängd skall gör inget utan det är just detta excessiva skällandet som får grannar att bli vansinniga som inte kommer funka om jag flyttar till lägenhet. En av grannarna i villa har 2st dvärgschnatutser som skäller konstant, vilket kanske funkar i hus men inte i lägenheter.
- Redigerat 2022-06-06 15:40 av Anonym.456
#12: bra tips! Inte hört om den rasen tidigare 😀
#13: är collie inte en brukshundras?? Dalmatiner ska väl vara svåruppfostrade har jag hört??
#14: alla cavalier jag sett och läst om har varit plattnosade men är din inte, visa gärna bild! 🙂
Säger också att ja länge funderat över japansk spets. Vissa individer verkar skälliga även om rasen inte 'ska' vara sån??
#18: Det står på SKKs hemsida att Japansk Spets har lätt till skall under deras "Att tänka på"-sektion, vilket stämmer ganska bra överens med vad jag har hört andra säga om den så jag skulle nog säga att rasen är sån.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser--annonser/japansk-spets/
#19: läst på andra sidor att de 'kan' och oftast är skälliga men att dom egentligen inte ska va det. Om skk säger det också så känns det sannolikt att dom kmr va ganska skälliga då. Vad tråkigt för de verkar annars stämma in rätt bra på pälsvård! (inga problem med fällandet men ja är ingen som uppskattar att sitta o lägga tid på trimmning o pälsvård)
Ska kika på vinthundarna å toy terriern🙂
- Redigerat 2022-06-07 00:50 av Anonym.456