Blötfoder/våtfoder till unghund
Jag behöver byta foder till min unghund (5,5mån) och har kikat runt mycket på olika foder. Han går på Mush puppy nu men klarar inte av det, hans mage pajar vilket är super tråkigt då jag verkligen vill barfa honom. (har ingen möjlighet att faktiskt barfa/laga mat själv).
Så det får vänta tills det är dags för vuxenfoder och försöka barfa igen när magen är starkare.
Har läst i tidigare trådar men de flesta är över 10år gamla som har mer än 3 kommentarer. Så jag frågar här nu och hoppas på att det finns kunskap om detta i forumet🙂
Jag har tittat lite på våt/blötfoder. Är det någon som har erfarenhet? Åsikter? Är våtfoder "skräp" mat? Eller är det ett bra mellanting från torrfoder och Färsk foder?
Jag har kollat på denna, profine.
https://www.profinepet.com/salami-lamb-vegetables
Finns det något annat våtfoder som är bättre/bra?
Finns det något annat alternativ som inte är barf eller torrfoder som är bättre än blötmat?
"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"
Även kikat på dessa:
Med min begränsade kunskap verkar denna väldigt bra? Innehåller bara kött och ägg
https://fourfriends.se/produkt/puppy-2/
PrimaDog har lite ris från vad jag förstått
https://www.primadog.com/sv/hundmat/vatfoder
Kör omväxlande Vom på min valp som är 4 månander. Han mår jättebra på det.
VOM är väl ett färskfoder? Eller har de blöt/våtfoder också?
Förstår att det är ett annat märke än Musch, men med tanke på att han blev så dålig att han vart inlagd så vill jag vänta med all typ av Färskfoder tills han i alla fall är över året :)
Därav frågan om det finns ett bra blöt/våtfoder som är bättre än torrisar?
Om inte så kör jag självklart på ett bra torrfoder, men hade hoppas på att det fanns ett bra mellanting till färskfoder och torrfoder
#3: Jo det är ett färskfoder.
Har han reagerat innan så skall du inte köra på färskfoder.
En av mina Beardisar blev också jättesjuk när han fick Klass. Blev rekomenderat att prova musch då. Men han blev lika dålig igen.
Tur man hade bra försäkring, han låg ett dygn på intesivvård vid två tilfällen. 25 000 första gången och 33 000 andra gången .
#4: ja precis. Vår plutt vart också inlagd akut sjuk. 25.000 kr och han är inte ens halvåret ;)
Det är inte faställt att det var fodret som gjorde honom dålig, men han har inte mått 100 med det. Kräkningar av både foder och galla då och då, dålig/ogämn mage.
Så jag känner att jag inte vill chansa, utan byter hällre till ett annat icke Färsk foder tills han blivit äldre.
Men vill självklart försöka finna det som passar och fungerar bäst för vår hund och hade hoppats att blötfoder skulle kunna vara ett bra val.
Tror jag kör på Acana torrfoder och ser hur jag gör i framtiden
#5: Klokt beslut. Magen kan ju också stabilisera sig med åldern