Hundar iFokus

Hundar

Etiketterraservalpar
Läst 988 ggr
Skåneflickan
0

Blandras hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten kille här hemma på 6 månader. Jag fick till mig när jag köpte han för 4 månader sedan att han va 50% mops och 50% Chihuahua. Men när jag googlar lite på blandningen så tycker jag att ingen utav hundarna på bilderna är lik min lilla Hubbe. Han är däremot väldigt lik blandningen tibetansk spaniel och mops, fast korthårig. Hur kan jag kolla villa raser han har i sig?

[Tismon]
4

Antagligen är han det. När man blandar raser så är det alltid ett lotteri. Det finns ingen garanti om något eftersom generna slumpmässigt dras från varje förälder så blandrasvalpar kan se ut hur som helst. Tog själv hand om en jrt-pomerian blandning ett tag men som såg ut som en liten spets utan någon antydan på att vara jrt. Däremot betedde han sig väldigt typiskt jrt så rasegenskaperna kan komma upp i andra aspekter

• Redigerat 2022-03-01 13:45 av [Tismon]
Fridaaaa
4

Blandraser kan se väldigt olika ut.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Syskon kan vara väldigt olika i samma kull.Pappahund är en irländsksetter och mamma hund en golden retriver

Stolt ägare till tre La permer

swapp
1

Jag tycker att han ser ut att vara blandning av mops och Chihuahua, tror nog att det stämmer.

Det finns väl typ dna-test man kan göra på sin blandrashund så får man reda på exakt vilka raser det är i den? Tror man kan beställa på nätet men är inte säker

Elsis matte
0

Det finns flera olika dna-test man kan beställa online, Embark och Wisdom panel är de två största.

Om du tycker att det är dyrt är ett alternativ att delta i forskningsprojektet Darwins ark, där kan du få gratis test genom att fylla i enkäter om din hund (på engelska).

Men som andra svarat kan hundar av en viss blandras se lite olika ut, det är inte säkert att de blir en självklar blandning av raserna utseendemässigt.

Fridaaaa
2

#5 Såna är inte speciellt pålitliga

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
0

Han ser ut att kunna vara en korsning av Mops och Chihuahua tycker jag.

Man kan, som skrivet här ovan, göra ett DNA test, men jag vet inte hur pass tillförlitligt det är.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Zadeira
0

Saken med blandraser är ju att de ibland inte liknar något de har i sig. De kan se ut som helt andra raser, eller renraser av något de har i sig. Tycker din hund ser ut att kunna ha både mops och Chihuahua i sig.

Elsis matte
0

#6: Kan du utveckla lite - källor, kanske länkar till granskningar? Hittade ingen uttalad kritik när jag sökte efter det…

Fridaaaa
1

#10 Finns de som skickat på renrasiga för att testa det och fått att hundarna är inte är renrasiga trots att dem varit det.

Karmatarerskanise
0

Tycker den ser ut som den blandningen.