Hundar iFokus

Hundar

Läst 779 ggr
[Koirasan]
1

Skriva av mig

Hej, jag måste bara få skriva av mig. Jag och min familj köpte hund för ca 3 år sen, en omplacering med en del problembeteenden. (Familj på fyra vuxna, jag och min syster bor kvar då vi studerar)
Hunden är mitt ansvar och det är även endast jag som har tidigare kunskap om hundar. Jag har och har haft en tydlig bild för hur vi ska kunna arbeta bort dessa problembeteenden som till viss del visat positiva resultat. Mina föräldrar däremot, tycker vi ska vara hårdare och vänner till dem rekommenderar ofta Cesar Millan för att vi ska få bukt på beteendena och göra det snabbt. Blir så irriterad när de inte förstår att hunden kräver trygghet och en hand som visar istället för att straffa.

Förlåt för rörigt inlägg men blir så irriterad

Irriterad matte

Karmatarerskanise
1

En osäker hund behöver tydlighet och trygghet precis som du skriver. Jag ger inget för deras rekommendation CM.

[Koirasan]
0

#1: Exakt det jag försöker säga också! Ogillar hans metoder ordentligt. Men vet inte hur jag ska göra för att mina föräldrar ska förstå.

[Tismon]
0

Det finns ett par klipp du kan visa dem där han (CM) rentav misshandlar hundar men de kan vara rätt obehagliga att se.

En där han stryper en husky som heter Shadow såpass att Shadow slutligen kollapsar på marken och har svårt att andas

En annan där han börjar slå en labrador när hon morrar för att hon har resursvakt. Han slår henne ganska rejält på nacken och blir själv biten. Tror hon hette Hollie eller Holly.

Då kanske du kan få dem att tänka till en extra gång om denna man verkligen är någon man vill lyssna på

• Redigerat 2021-12-31 15:39 av [Tismon]
Karmatarerskanise
0

#2: leta efter hundklipp var man förklarar din poäng och åsikt. Vet att det finns engelska sådana men kommer inte på en enda just nu.

Och visa som ovan skriver klipp på misshandeln.

Han kuvar hundar till lydnad.
Själv vill jag ha en hund som är trygg och därför "beter sig" som jag vill, inte för att den inte vågar annat.

[Tismon]
2

https://dogs.savvity.net/discussion/1529221/what's-wrong-with-cesar-millan

Skrev en artikel om detta på savvity (den engelska ifokus) och har länkar till andra resurser om du vill samla på dig lite argument

https://dogs.savvity.net/discussion/1528506/why-are-aversives-bad

Om aversive metoder

Savvity is a network of interest centered communities
  • Redigerat 2021-12-31 17:51 av [Tismon]
Herveaux
1

#0: Förstår din frustration! Sätt dem (gärna deras vänner också) i skolbänken så de får lära sig hundvett och moderna metoder och strategier för att komma tillrätta med problembeteenden. Stå på dig!

// Harley

Draken
1

CM är inte riktigt klok.

Du gör helt rätt.Hunden behöver en fast, men vänlig, hand och trygghet.. Fortsätt som du gör, och strunta i vad andra sä'ger.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Koirasan]
1

Tack för support! Ska göra som ni säger och visa filmerna så lär de förstå. Men man blir så frustrerad när man upplever att man vet bättre och de vägrar lyssna eller förstå. Som att man pratar med en vägg..

Tacksam för ett stöd

Elsis matte
1

Det var länge sedan jag såg på den skiten, men då stod det i alla fall en text i vinjetten om att hans metoder bryter mot svensk djurskyddslag… Undrar varför folk bara rycker på axlarna åt det?

Kände hundforskaren Ray Coppinger uttryckte det (min svenska tolkning) : "Alla som kan något om hundars beteende ser att CMs metoder är grymma, men tyvärr är många djupt okunniga".

jenmjao
5

Det går inte att diskutera med folk som har bestämt sig för hur saker fungerar oavsett vsd för metod dom kör. Kör din grej och försök undvika att de som lyssnar på CM ska ens få vara med och bestämma.
Jag vet många som tror på dominanstrams och även hyllar folk som CM (och ursäkta mig men även Fredrik Steen).
Riktig hundträning (för problemhundsr och inte sport) är inte kul eller actionfyllt, det är tråkigt, för är det inte tråkigt så har man misslyckats. Om hunden gör utfall har man misslyckats, om den gör fel å du måste rycka och slita i den så har du misslyckats. Men visst är det häftigt att se när någon inte lyckas berätta för hunden vad dom vill och sedan skrämmer hunden in till att göra rätt (vilket den ville göra från början men den förstod inte dig helt enkelt). Lägg på lite häftig musik å någon som filmar i häftiga vinklar så har du något vilken idiot som helst finner fascinerande. 😅

• Redigerat 2022-01-04 13:30 av jenmjao