Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 175 ggr
Sandiy
0

Råd om diarré

Behöver ers tips!

Det är så att vår yngsta hund en dag fick magknip och några dagar senare diarré, vi trodde att det berodde på all kattmat han lyckades få i sig (han har väldigt känslig mage o kan enbart äta sitt torrfoder..).
Men några dagar senare så blev vår andra hund också dålig. Han fick oxå akut diarré på natten som höll i sig i några dagar.
Men efter en kur med canikur tabletter så blev hans mage bra, o jag blandade i vårt torrfoder i skonkosten (royal canin gastro).
Efter 3 måltider så fick han akut diarré igen!! Han bajsade alltså 3 gånger normalt bajs för att sen bli diarré igen..
Vi har enbart kört skonkost på första hunden som blev dålig o hans bajs var bra först idag. Igår bajsa han inget på hela dagen.

Nu funderar jag på om det är torrfodret som är dåligt? Eller blandade vi i torrfodret för snabbt inpå?

Det har nu gått 1v sen första hunden blev dålig.
Vi har gett skonkost + canikur tabletter o sen pastan.

Båda hundarna är opåverkade och är precis som vanligt, lika pigga o tokiga 🤪 dricker som vanligt och vill ha mat konstant (de får små portioner fördelat på dygnet).
Så jag är inte orolig för dom men är rädd att torrfodret är boven. Det är ganska nyligen nyöppnad påse..

Karmatarerskanise
0

Det kan ju bero på giardia, något dom fått i sig utomhus osv. Omöjligt för oss att veta.

Draken
0

Vissa torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål, och vissa hundar klarar inte av det alls. Det behövs ytterst lite för att de skall få problem med magen.

Morotspure och Fortiflora, brukar kunna hjälpa om hunden är dålig i magen. Men du måste ju i vilket som ta reda på den bakomliggande orsaken, annars hjälper ingenting.

Det kan också vara ,som skrivs här ovan, att de kan ha fått i sig något olämpligt antigen inomhus eller ute. Smitta, bakterier eller liknande.

Brukar du vara i rastgårdar med dem ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-12-30 12:46 av Draken