Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 583 ggr
Lina-Marie
0

Vill inte äta :(

Hej!

Fick hem vår lilla valp i tisdags (11/12) och sen dess har han inte velat äta ordentligt. Vi har testat med att ha det framme hela tiden och vi har testat med att ta undan det när han inte vill äta. Men han äter två tuggor sen går han. Han är jätte glad och goo annars men han vill  bara inte äta. Och det är samma foder som uppfödaren hade och då åt han massor!

Finns det någon som vet vad man kan göra åt det? han har gått ner 0,2kg sen han kom och vi vill inte att han ska gå ner mer!!

AnneN
0

Han kanske saknar sina syskon… aktivera han så att han blir hungrig.. Äter han gosaker?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lina-Marie
0

Han får bara valp maten, vet att de kan bli lite kinkiga med maten om de får annat mummsigt.

Vi är ute och leker ca 4timmar varje dag och busar vi inte ute så är vi inne. Jag är hemma hela dagarna och han gör inte annat än busar och sover nu. Men äter gör han banne mig inte.

Har försökt att låtsas att äta upp maten för han. Det funkade de första dagarna men sen så struntade han i det också. Sen försökte jag ge han i handen och i en annan skål… men då äter han när man ha det i handen, men det funkar ju inte att göra så hela tiden heller. **ledsen**

Xiox
0

Har du nån bild på vovven?

Lina-Marie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns fler bilder på bilder med rubriken Valp!

Xiox
0

just det, det var den vovveN! ;)

ingann
0

min lilla kille var oxå så men började äta ordentligt när jag blötte upp torrisar o blandade med burkmat…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SaraC
0

Skulle ta det lugnt i början om jag var du. Mycket nytt för lilla vovven och han har inte längre några syskon att "bråka" om maten med. Ge honom lite tid. Blir det ingen förändring på ett tag så kan du börja fundera och höra med uppfödaren eller veterinär. Men man får tänka på att hundar inte alltid är hungriga och det är inget konstigt med det.

Ger ni uppblött eller torrt?

Skulle inte rekommendera att du börjar blanda i saker i fodret, då kommer han bara strunta i att äta om han inte får nått gott i maten. Hellre skulle jag då prova att göra ätandet intressantare/roligare. Sitter ni med vid köksbordet när han får mat t.ex. Eller kanske han vill vara ifred? Eller prova lägg maten i något t.ex. en toarulle/plastflaska så blir det lite utmaning.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KickanLilja
0

Vi hade samma problem med Udda när vi köpte henne. Hon åt inte ordentligt på flera veckor, vi provade allt tror jag. Sen en dag började hon äta helt enkelt=) Eftersom hon är 1½ år nu tänkte vi gå över till Adult fodret från Junior, men hon totalvägar äta det, så vi har blandat lite Adult med Junior och nu äter hon nästan bara Adult fodret…

SparklingTindra
0

Vissa hundar som har vant sig vid sällskap när dom äter vill inte äta om dom är själva vid matskålen. Min hund åt inte heller nästan nånting när hon var liten, men det gav sig så småningom. Prova att mata hunden med handen. Jag vet att det låter överdrivet och onödigt, men då får den igång hungerskänslorna och då kanske den äter.

Kristina-
0

Som tidigare talare säger, så är det inte alls så ovanligt att små valpar börjar äta dåligt när dom lämnat sina syskon som dom är vana att konkurera om maten med. Gör inte alltför stor affär av det . Dom flesta äter till slut. Att hundar svälter sig till döds hör inte till vanligheterna.

ingann
0

#7 med åskar funkade det bra att blanda… efter 2 dagar blandade jag mindre o mindre så nu äter han torrisarna flytande i vatten =)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Lina-Marie
0

Nu har vi testat med att ge han det torrt även om uppfödaren sa att han skulle ha det blött och nu äter han! han äter så han håller på att storkna! **lycklig**

Men han kan inte bli dålig av att äta det torrt?

Kristina-
0

Nej, det är inte farligt ! Föredrar han torrt så låt han få det. Men ge inte alltför mycket åt gången utan dela upp ransonen på flera gånger.

Karmatarerskanise
0

#12 Vi gab vår hund torrd foder, även när han var valp. Annars ville han inte äta, och det lilla han fick i sig kräkte han upp ;)

SparklingTindra
0

Men kolla bara så att han får i sig tillräckligt med vatten. Min hund dricker inte tillräckligt för att få sin mat torrt och hon är ändå 2,5 år. =)