Utslag i armhålan
Min whippet-valp har fått utslag i armhålan som jag funderar över. Är van vid robusta jakthundar som sällan haft problem så undrar nu vad detta kan vara på min tunnhåriga hundkompis. Hon biter och kliar inte där alls men var innan jag upptäckte det både varigt, rött och små prickar. Misstänker fukteksem men vill få bekräftat vad det kan vara.
En annan fråga…går det att lägga inotyol på det? Alla butiker är stängda här var jag bor så undrar om jg kan lägga det för att lugna huden?
Kontakta veterinär. Finns Firstvet.
https://firstvet.com/sv
- Redigerat 2021-07-08 19:35 av Vixxen
Det kan inte vara skav från sele?
Min whippet har aldrig haft sådana, så jag har ingen aning om vad det är.
Jag har aldrig haft hundar med så kort päls så jag kan givetvis inte vara säker, men när mina hundar haft fukteksem så har det inte sett ut sådär. Skavsår som Nina föreslår låter inte alls osannolikt. Alternativt kan hon kanske ha skrapat sig lätt mot något ute?
Vixxen ger ett jättebra råd! FirstVet har jag använt några gånger när min försäkring erbjöd det gratis och dom var helt fantastiska och otroligt trevliga. Man får ladda upp bilder till veterinären inför samtalet om det är aktuellt så att denna hinner ta en titt innan du blir uppringd och sen får ni diskutera vad det kan vara och om det behövs åkas in till veterinär för behandling, om det går att avvakta eller vad man skulle kunna behandla med som finns hemma eller receptfritt på apotek/djuraffär.
Det känns som om det skulle vara perfekt i din situation! :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Ser ut som det kan vara svamp. Ta kontakt med veterinär, och se till att hålla det rent och torrt.