Hundar iFokus

Hundar

Läst 207 ggr
[Tismon]
0

Inkontinens?

Jag har en fyra års okastrerad labradorhane.

Jag har märkt att ibland (väldigt få gånger än så länge) har han läckt när vi varit utomhus och han kissar. Det har fortsatt droppa efter att han kissat. Han urinerar inte inne och har aldrig haft detta problemet innan. Som sagt har det bara hänt få gånger men jag är lite orolig. Kan han ha urinsten? Urinvägsinfektion? Är det normalt att det händer ibland? Kan det ha med att han är trött eller något annat? Borde jag ha koll på detta eller överreagerar jag?

Jag tror också att han ibland har förhudskatarr? Vit-aktig vätska som kommer från penisen. Kan det ha med det å göra? Jag vet heller inte om jag borde behandla förhudskatarr. Vad tror ni?

Maleficum
2

Hanhunden som bodde hos mig ett tag börja läcka och han hade urinvägsinfektion (och typ inflammation i urinblåsan eller nåt sånt för väggarna var förtjockade vid ultraljud) så hade jag varit dig hade jag kollat upp det hos veterinär! (Jag tog själv urinprov på morgonen på honom. Såg till att ha en superren burk och även tvättade förhuden och penisen innan han fick gå ut och kissa och efter att han kissat pyttelite först så samlade jag sen upp kiss i burken som jag lämna in till veterinären).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mitchika
2

Det skulle kunna vara urinvägsinfektion. Om du är orolig så skadar det absolut inte att kolla upp det. Det hade jag gjort i din situationen, men jag är också hönsförälder deluxe-modell nu för tiden när det kommer till att mina djur uppvisar något onormalt.

Jag har haft två okastrerade hanar med diagnostiserad förhudskatarr hos veterinär och deras flytningar har alltid varit gulgröna till färgen, aldrig vita vad jag kan komma ihåg.

Första hunden var helt obesvärad av det, det var bara besvärligt för oss i och med fläckarna. Andra hunden är besvärad av det och har haft irritation och dylikt på grund av det. Jag har behandlat det några gånger på båda hundarna. Första hunden blev lite bättre av det, men på andra hunden blev det värre av att jag var där och "irriterade."

Han är för tillfället kemiskt kastrerad och förhudskatarren försvann i och med det, men jag räknar med att den kommer tillbaka när kastreringen går ur.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

[Tismon]
0

#1: Oj då, skönt att det löste sig i alla fall! Är urinvägsinfektion brådskande? Har en tid i Juli för årlig kontroll då han går på allergen immunterapi och hade kunnat nämna det då? Har själv inte märkt att allmäntillståndet påverkats annat än att han är lite tröttare/lugnare men vet inte om det beror på värmen, åldern (han börjar lugna sig från unghundsåldern) eller något annat.

Tack för tipset! Kan ta med urinprov när jag träffar veterinären 🙂

[Tismon]
1

#2: Vad bra att jag inte är den enda hönsföräldern, haha. Man blir så lätt orolig, särskilt när man haft tidigare djur som blivit sjuka

Var ett tag sedan jag såg flytningen för han brukar oftast slicka bort det själv, men ja gul till färgen var det nog. Han verkar obesvärad? Det enda är väl att han slickar där rätt ofta. Sen är det ganska svårt att veta om det är för hans atopi (något kliar) eller om det beror på förhudskatarren 🤔

Vad skönt att det hjälpte med kemisk kastrering i alla fall 😊

• Redigerat 2021-06-14 17:32 av [Tismon]
Maleficum
1

#3: Ring och prata med veterinären du ska till och fråga skulle jag ha gjort. Du borde ju kunna lämna in enbart urinprov för analys (utan att behöva gå dit för undersökning om ni ändå ska dit lite senare) är det analyserat innan besöket så vet du ju även om de kanske behöver kolla upp om det är något annat ifall de inte hittar bakterier i urinen.

I hans fall så tog det ett tag att bli av med för den första pencilinkuren funka inte så han fick byta till en annan sort (har även för mig han kissa lite blod vid nåt tillfälle eller om det var vid andra tillfället när han började få njurproblem, var flera år sen nu och mot slutet blev det en hel del kiss problem pga njurarna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu