Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 603 ggr
Sasha W
0

Bailies frågetråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni har tidigare sett en del inlägg med frågor ang min hund Bambi, Numera Namngiven Bailie då hon lyssnar bättre på det.

Så jag tänkte att istället för att skapa en mängd onödiga trådar så gör jag en här där jag kan ställa frågor ❤️

@mischievous_sharks på instagram

Sasha W
0

Så första frågan, hur ser åsikterna ut angående nosgrimma?

Bailie väger bara 27kg men häromdagen lyckades hon skada mig, själv ligger man på 51,6 kg.

Hon såg min katt(ännu ett problem som vi behöver jobba med men måste vänta tills hon landat) och just då var hon i spårlina på tomten då jag försökte ge henne en chans att leka på större yta. Och hon rusar mot katten, innan jag ens hunnit fatta vad som hänt är hon 7meter bort och jag ligger på marken.

Då har hon dragit ikull mig(har en tidigare knä skada och gräset var fuktigt) och släpar mig 4(!!!!!!) Meter i gräset!!! Som ett resultat av detta så fick jag ett så starkt klämmärke på handen så att huden sprack och jag var extremt nära på att behöva sys, samt att handen hoppade ur led så dom fick fixa ihop mig på akuten.

Som ett resultat av detta så har det blivit ännu svårare för mig att hålla henne. Och jag vet inte när jag kan börja jobba på dragproblemen, nu har jag haft henne i snart 3 veckor

Skulle det vara försvarbart att ha nosgrimma för att hjälpa mig hålla henne tills handen är hel och redo samt att hon har landat lite i hemmet så jag kan börja jobba på dragproblemen?

Jag vet bara inte riktigt när jag kan börja sätta krav på henne då det i tidigare trådar nämnts att jag var lite tidig med att börja. Hon drar inte konstant, utan det är bara när det finns nåt som rör sig, typ människor, cyklar, hundar eller ännu värre: Fåglar, katter och vildkaniner

Några råd och svar?

Somsagt nosgrimma är inte permanent och absolut inte hela tiden, bara tills min hand läkt.

Hon har tidigare dragit ikull mig i vanligt koppel också, när hon sett ankor och en gång vid kaniner. och det sker Oavsett sele eller halsband.

Semlalatte
6

Det är kan vara ganska vådligt att tillämpa specifika råd man fått i en diskussionstråd, iom att det i stort sett alltid saknas insyn. Avgörande detaljer riskerar att falla bort och/eller så hade de som svarar fått en helt annan bild om man träffat ekipaget irl (sen är det ju verkligen superintressant att bolla erfarenheter men det är viktigt att ha detta i åtanke) .
Tråkigt svar men har du funderat på att ta kontakt med en kunnig instruktör, så ni får bästa tänkbara förutsättningar från start?

Herveaux
4

#1: Jag håller med #2. I det här läget låter det som det bästa vore att få råd av någon som ser er in action och kan ge råd på plats så att säga.

Kan någon annan följa med er på promenader tills din hand har läkt och ni vet hur ni ska jobba med henne framåt? Det låter riktigt farligt att du går med en hund du inte kan hålla, både för henne och andra. 😕

Min personliga åsikt om halti (nosgrimma) är att det kan fungera kanon för rätt ekipage i rätt situationer och kan sluta illa för fel hund i fel situationer.
Jag har haft nosgrimma på flera av mina hundar (omplaceringar) när vi jobbade på problem med utfall. Då var det hundar på 60 resp 90+ kg som mer seg-drog iväg än kastade sig. Om en hund som slänger sig ut i kopplet har halti kan det bli hemska ryck i nacken som kan ge permanenta skador, så det gäller att veta när sån utrustning är lämplig att använda.

// Harley

• Redigerat 2021-05-23 06:29 av Herveaux
Nephi
0

Jag tycker inte nosgrimma skadar så länge den används rätt men samtidigt blandas med halsband/sele så trycket inte alltid blir på samma ställe när man är ute, dock måste den vänjas in långsamt så hunden accepterar den och självmant går in i den. Så det kommer inte vara en Quick fix medans du läker.

Jag brukar variera sele, halsband och nosgrimma på min beroende på vart vi ska gå och hur länge vi ska vara ute. Skulle dock aldrig använda halti ihop med långlina!
Brukar kunna ha den om vi ska gå ut medans skolan brevid har rast eller andra situationer där jag vet att risken finns att han går upp i stress och börjar dra.

Så jag tycker du kan introducera en, men sen ta hjälp av någon tränare i närheten av hur du använder den bäst på din hund under promenader ☺️

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Sasha W
0

Tack för svar!

Jag kan ju hålla kvar kopplet somsagt, jag släpper aldrig oavsett skador, så hon kommer ju inte mer än några meter

Dessvärre är hundtränar möjligheterna begränsade då jag inte får träffa folk, jag har alltid haft extrem social ångest men kan övervinna sådant för hundens skull

Problemet är att jag har ett hälsotillstånd där jag är i extrem riskzon, dvs om jag får corona kan jag dö, och det blir ju inte särskilt bra för hunden i längden 😅

Kommer beställa hem en nosgrimma och testa, långsamt i lugn och ro och se om det fungerar först i huset, sedan tomten och sist skogen.

Hade det varit förr hade det varit lättare att hålla henne men min kropp är ganska nedsatt just nu på våren (också ett annat hälsotillstånd WOHOOO) och jag försöker se förbättring . Hon har ju ett extremt bra självförtroende, dvs hon kör på "jag klarar mig själv om dina planer inte passar mig"

Låt oss säga att jag har en högt värderad godis, får hon inte direkt den på en gång eller om det finns minsta störande faktor då är den glömd som en fis i rymden

Ibland känns det som att hon bara tar in saker när jag ryter till åt henne, men så vitt jag vet ska man helst jobba med positiv och belöningsbaserad träning.

Till exempel idag trängde hon sig fram i framsätet när jag höll på att ta av bilselen(så jag stog ju ivägen vid dörren bak) och försöker kuta ut för att det inte gick fort nog för henne, hade inte pappa fått tag i henne av ren slump utanför dörren så hade hon kunnat bli överkörd(vi stod nära en högtrafikerad väg)

Då var jag kanske en hemsk hundägare men då för jag till åt henne, tog tillbaka henne till bilen och gjorde om processen rätt , och helt plötsligt har hon slutat tränga sig ut ur bilen. Det värsta är att det gör riktigt ont att låta barsk mot henne och ännu mer ont att se att hon inte vill ge respons på positiv träning.

Men jag får la testa med nosgrimma och se hur de går och hoppas på att jag får ha kvar min friska hand 😅

Semlalatte
5

#5: Får man fråga hur det kom sig att du valde just den här hunden?

Sasha W
0

Jag älskar hennes inställning till världen och ser stor potential i henne som hund

Sasha W
0

En till fråga!

Idag kom vi just in från en 3km
prommenad

Och hon har inte gått på toa en enda gång på hela prommenaden, jag släpper lös henne inne och börjar hänga hennes regntäcke på tork och hänga av mig etc

Hittar henne på övervåningen i fullt sjå att bajsa, och jag ser att det är inte enda bajsen hon lämnat.

Tankar på detta?

I gamla familjen var hon helt rumsren och det var hon även när hon kom till mig fram tills för en vecka sen när hon blev magsjuk(hon är bra nu tack vare skonkost)

Efter hon blev magsjuk har hon slutat gå på toa helt på prommenader oavsett hur långa och går istället direkt när hon kommer hem, har man stenkol på henne väntar hon bara tills senare när man gör nåt annat med att smyga iväg

Och hon vet ju tydligt att hon inte får för när jag tar tag i hennes halsband för att ta ner henne från övervåningen, där hon inte ens får vara, så lägger hon sig ner och börjar lekbitas och vägrar gå så att jag bokstavligt måste dra henne ner till nedervåningen

Tankar på detta?

Mitchika
4

#8: Den enda lösningen jag känner till för att fixa rumsrenhetsproblem är att börja om "från början" som när dom var valpar igen. Det vill säga, gå ut med henne och gå inte in igen förrän hon har gjort sina behov, i stort sett. Gå inte runt med henne som på promenad så att hon hittar saker som distraherar henne och annat att göra utan var så stilla som möjligt och rör sig bara runt lite grann fram och tillbaka på en mindre yta.

Bäst är att hitta en plats någorlunda nära hemmet som är fri från distraktioner så som människor, cyklar, djur och annat eftersom hon reagerar så starkt på det och helt enkelt vanka runt på det lilla området med henne.

Har hon inte gjort sina behov på en halvtimme-timme så gå in igen i några minuter. Ha STENKOLL på henne under dom minuterna så att hon inte kan smita iväg och göra ifrån sig inne och ta sen ut henne till samma plats och var/gå runt på den lilla ytan igen.

Upprepa så länge och så många gånger det krävs för att hon ska göra ifrån sig utomhus och ös beröm över henne när hon väl gör det. Fortsätt i några dagar/veckor/så länge det behövs tills hon är rumsren igen. Ligg alltid steget före och låt henne inte göra ifrån sig inomhus.

Om hon ändå gör det så bli inte arg på henne och skäll inte på henne. Det är inte hennes fel, hon gör det inte för att vara elak eller trotsig. Det enda det kommer resultera i är att hon blir ännu bättre på att smyga och gömma när hon gör ifrån sig inne, vilket kommer försvåra rumsrenhetsträningen ytterligare.

Sen så med övervåningen säger jag samma sak som jag gjorde tidigare i din andra tråd. Blockera så att hon inte kommer åt den.

Reaktionen du beskriver är inte ett tecken på att hon vet att hon inte får. Den kan betyda så många saker och det är extremt svårt att veta när man inte är där och ser situationen. Därav tycker jag att du bör kontakta en utbildad tränare/hundpsykolog som kan vara där och se när det händer med egna ögon och ge bra och korrekt input.

På det du beskriver kan jag tolka situationen såhär: Hon är uppe på övervåningen, hon vill vara där och tycker det är roligt och spännande att vara där. Då kommer plötsligt du och försöker tvinga henne därifrån, vilket hon inte vill. Hon protesterar och demonstrerar det genom att lägga sig ner och vägra gå och nafsar i händerna och försöker få dig på andra tankar genom att bjuda upp till lek istället.

Eller så kan situationen tolkas såhär: Hon kan vara en hund med hög integritet som inte tycker om att du kommer och sliter i henne i halsbandet när hon inte vill det. Då kan det du beskriver som lekbitande istället vara försiktiga varningsnafs där hon vänligt men bestämt försöker säga åt dig att släppa och låta henne vara. Det kan eskalera rejält en dag om/när hennes tålamod tryter och hon markerar ifrån på allvar.

Två extremt olika scenarion som kan uppträda väldigt lika. Det är därför folk pushar för att kontakta en tränare/psykolog/problemhundsutredare när man har problem med sin hund. Någon som kan hjälpa till på plats och se situationerna med egna ögon och därmed kunna ge bästa möjliga hjälp, råd och verktyg.

Vi hjälper självklart gärna till och diskuterar, bollar tankar och idéer, men vissa av problemen du beskriver med Bailey känns så pass allvarliga att jag tycker att det behöver mer än ett bollplank med folk på nätet.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Sasha W
0

#9 tack för din hjälp!

Jag tar in allt du säger ❤️

Som ovan omnämnt har jag inte möjlighet att ha en hundtränare/beteende utredare på plats pga Corona

Ang situationen med övervåningen så har jag redan börjat bygga en grind så hon inte kan gå upp, och när jag ska ta ner henne är det rätt tydligt att hon bjuder in till lek eftersom hon viftar svansen och är overall väldigt glad och skuttig som hon blir när hon busar

När hon är lite bitter har hon också ett varningsnafs som ser ganska likt ut för dom som inte bor ihop med henne men jag ser ganska lätt skillnad

Jag tror att jag måste börja om som att hon är valp med istortsett allt eftersom hon totalt saknade grunder för kommandon, hyfs, inte lagt av med lekbitandet, hur man hälsar på nytt folk etc

Hon är som en förvuxen otränad valp

Så jag tror nog att jag måste börja om från början helt med henne som det ser ut just nu. Tack iallafall!!!

Och ang nosgrimman så kom den i morse på posten och vi har testat den litegrann, hon är lite missnöjd med den men hon håller redan på att vänja sig, på prommenader drar hon inte alls längre och rycker inte heller och plötsligt uppmärksammar hon att jag är där och lyssnar någorlunda på vad jag säger. Vilket är en drastisk skillnad till innan 🌺

Sasha W
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första besöket i kissrutan: 32min inge toapaus
Andra besöket i kissrutan: 39min ÄNTLIGEN en toapaus

Resten av tiden får hon vara under konstant uppsikt av mig eller på mitt rum i sällskap av mig för där kissar hon aldrig

Hittills inga olyckor inne (peppar peppar)

Är så glad att jag äntligen börjat se framsteg, svårt och se när man tränare och är med henne men jag började kolla vad jag skrev upp när hon kom till mig och WOW

Hon hoppar inte på främlingar
Hon försöker inte tackla mig när det är matdags och sitter snällt och väntar
Hon försöker inte dra omkull mig när hon ser katt utan står bara och tittar
Jag kan få in några sitt och ligg på prommenaderna
Hon har slutat kasta sig efter allt som rör sig
Och har jag nosgrimma så går hon fint och tittar till mig när jag vill henne nåt istället för att ignorera mig

Trots att vi har massa bakslag så är jag endå så sjukt stolt över framstegen hon gjort!

När vi gick rund vid kissrutan så syndes det att hon genuint undrade vad jag ville, först så trodde hon att det vankades prommenad, sen efter några varv så trodde hon att vi skulle träna, sen leka, sjukt coolt att man verkligen kan se hur hon tänker

(Någon vecka gammal bild men tänkte att det skapar lite mer färg i tråden 😘)

Sasha W
0

Skedde två toaolyckor på rummet idag
En jättestor och en liten, försöker hålla mig positiv för hennes skull 💪

Sasha W
0

Skett i sängen nu två gånger men jag håller hoppet uppe

Dock har jag en fråga ang ett annat ärende

Jag tog över en jakthund för ett tag sedan eftersom han literally levde i skit så fick han bo hos mig och reparera sig ett tag innan jag omplacerade honom

Personen som köpte honom verkade vettig och jag vet att hunden i fråga har det bra hos honom, vi hade kommit överens om 2000kr i förskott när han hämtade honom och resterande 5000 kr om allt gick bra efter två veckor

Då var alltså betalningsdatumet 20 maj
Då ville han vänta tills lönedag den 27 maj och det sa jag okej till
Sedan ville han plötsligt vänta en extra dag så att hans hyra fick dras först, det så han fick en extra dag dvs betalning skulle ske den 28

Men han har inte svarat sedan dess och inte heller betalat, hur ska jag sköta detta?

Herveaux
2

#13: Har ni skrivit kvitto eller annat papper på att han skulle betala den summan det datumet?

// Harley

Sasha W
0

#14 har meddelande konversationen om det räknas?

Semlalatte
0

#15: Framgår avtalet er emellan tydligt i meddelandena?

Sasha W
0

#16 ja det tror jag nog

Har skickat in ansökan till kronofogden nu ang betalningsföreläggande iallafall…