Dags för valp!
Helloj!
Detta blir mitt första inlägg men har läst desto fler genom tiderna😉
Sandra heter jag, 29 år och bor tillsammans med min man i Stockholm.
Nu är det så att min älskade fyrbenta vän gick bort för ca 1 år sedan efter 13 år ihop och börjar känna mig redo för att välkomna en ny liten valp hit hem.🥰 Men att välja ras är inte det enklaste. Min förra hund var den mest fantastiska hund jag träffat, han hängde med på allt, löpturer, cykel, i båten, husvagnen, stallet, på resor, till vänner, vandringar etc etc. Men då han var en omplacering och blandras med okända raser så kan jag inte utgå från honom. Denna gång har jag tänkt att köpa renrasig från Skk med tanke på alla smuggelhundar.
Det jag söker i en hund är en glad, pigg och tillgiven följeslagare som vill hänga med överallt. Ska med träning, kunna gå lös i de flesta miljöer. Arbetsvillig men ingen arbetsmaskin. Är intresserad av lydnad, agility och freestyle främst, men öppen för annat! Pälsvård har ingen betydelse. Storlek från ca 40cm och uppåt.
Min mor hade flera underbara collies så har alltid haft en förkärlek för dem, annars har jag funderat på Dalmatiner. Vad tror ni? Är en collie för krävande och en dalmatiner för omotiverad? Kollar givetvis att uppfödaren är seriös! Har ni andra tips på raser ni tror skulle passa så skriv gärna!
Sandra
#0: Jag tänkte på pudel när jag läste ditt inlägg. 😃
I en kortklippt frisyr är inte pälsen så mycket arbete.
// Harley
#1: Tack för svar! Pudeln verkar superhärlig och en bra allroundhund. Vet du hur den är mot andra hundar? ☺️
#2: Min uppfattning är att pudlar generellt fungerar bra med andra hundar.
Av alla pudlar jag träffat på så har det varit någon enstaka som var lite tillbakadragen och försiktig men annars har de varit öppna och sociala.
// Harley
#3: Perfekt! Ska ta och läsa på lite om pudeln och kanske kontakta några uppfödare för mer info. Men vad tror du om collien? Har lite svårt att släppa denna otroligt vackra ras.😄
#4: Jag är inte så väl insatt i collien men tidigare (för kanske 10år sen?) tyckte jag man hörde mycket om att den långhåriga drogs med en svajig mentalitet, spec mycket rädslor. Jag har träffat ett par såna asplöv och de var väldigt inåtvända och just rädda för det mesta och de flesta. 😕 Den korthåriga är jag själv väldigt svag för och har fått intrycket att den är mer skonad ifrån "Lassie-effekten" och att den korthåriga är mer sportig medans långhår är mer ren sällskapshund numera.
// Harley
Jag har träffat på flera fina dvärgcollier (eller heter det shetland sheepdog?) som varit mycket lydiga och kunnat följa med lösa på promenader (en släkting har sådana). Jag har endast goda erfarenheter av dessa. Kan tänka att colliens personlighet är beroende på vilken individ du får, som med de flesta andra. Collie fungerar ju som en vallhund, så de vill gärna följa med och hålla ihop flocken.
#5: Ja det är lite det jag är rädd för, men tänker att den risken borde minska om man väljer en bra och seriös uppfödare. Alternativt som du säger, kolla vidare på korthåriga.
#6: Åh vad glad jag blir! Har faktiskt kollat på Shetland Sheepdog och tror de skulle passa väldigt bra. Gillar just att de har den instinkten att hålla sig nära utan ett behov att valla i samma utsträckning som BC t.ex.
Dalmatiner som ras brukar också vilja hålla sig nära människan men fått höra att de kan vara lite svårmotiverade. 😕
Någon som vet om de stämmer?
#0: Schnauzer, tänker jag när jag läser ditt inlägg! 🙂 Hade min lös i de flesta miljöer, håller sig nära (ingen jaktinsinkt), hängde med på "allt" - stallet, långa skogspromenader, cykelturer, tränade egentligen inte agility men det fanns en uppställd bana i närheten som jag brukade nyttja ibland - det tyckte min hund var kul, hon var alert och lättlärd, lättmotiverad! 🙂 Hade min hund med "överallt", på resor, skoterturer etc. Hade den även med på jobbet när jag jobbade som personlig assistent, uppskattat av både brukare och anhöriga! 🙂 Lugn inomhus.
💖🧡💛💚💙💜
Pudel såklart! Hittade en ganska bra artikel om pudlar i städer o lägenheter :D https://www.domesticerat.se/kan-pudel-bo-i-lagenhet/
Kul att bli med valp igen! Jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna ha en collie om det är den du brinner för. En underbar familjehund men som självklart behöver både motion och mental stimulans.
Men viktigt som du nämnde att välja rätt uppfödare, då det förekommer en del rädslor.
Dalmatiner kan jag inte så mycket om men enligt SKKs beskrivning skulle den säkert passa in den också.
Har man förnuft, vilja, tålamod och tar ansvar för sin hund går det mesta. ;) Lycka till!
Jag vet heller inte så mycket om just dalmatiner. Har bara 2 dalmatiner i min bekantskapskrets och tycker dessa är lugna och snälla, men rätt så egna. De bryr sig helt enkelt inte riktigt. Inte olydiga eller på något sätt besvärliga men de nosar på i lugn och ro och ignorerar totalt om man försöker få deras uppmärksamhet.
Men jag har som sagt bara 2 stycken att relatera till och de har samma ägare. Så det kan ju hända att andra dalmatiner är helt annorlunda!
Sen har jag en viss förkärlek för Akita inu och Shiba inu. Dessa kan man ju också se på agilitytävlingar mellan varven. Så du kan ju kolla upp de raserna också och se vad du tycker!
#8: #9: #10: #11: Tack för svar! Ska gå igenom raserna ni tipsat om och samla så mycket information som möjligt och träffa olika hundar för att bilda en uppfattning. Snacka med mannen där hemma är kanske en bra idé också😄.
Stort tack för all hjälp!
Dalmatiner passar nog utmärkt till att bara hänga med i livet, men har också fått uppfattningen om att de är rätt svåra att motivera till någon vidare seriös/målinriktad träning.
Speciellt de korthåriga colliesarna brukar vara enklare att hitta med okej temperament, collieklubben jobbar ju också med mentalindex så det kan ju vara värt att kika på uppfödare som ser det som en positiv grej och aktivt jobbar för att höja rasens MI!
Har själv en sheltie och det är riktigt goa hundar, oftast väldigt okomplicerade och anpassningsbara, rätt lätt att hitta med iaf en hyffsad arbetsvilja också. Nackdelen där kan väl vara storleken, det går inte att räkna med att få en på +40cm, men är ju absolut inte omöjligt att få heller. Viktigt med mentaliteten här med, det har blivit bättre med mentaliteten på många håll, men finns fortfarande en del rädslor som man behöver hålla lite utkik för.
Johanna - Instagram
#14: Har egentligen inget behov själv att träna agility, lydnad etc utan mest som aktivering och en kul grej att hitta på med hunden. Grundlydnad är förstås ett krav. Och att hunden har lite intresse för lek och bus, men det beror kanske mest på individen i sig. Då kanske dalmatiner skulle passa ändå?
Mentalindex, det ska jag kolla vidare på, tack!
Okej, storleken är inte så viktig egentligen, satte 40cm för att ha något att gå på men då ska jag kolla vidare på sheltie också. Stort tack!😄
#15 Då kan säkert dalmatiner också vara ett bra alternativ. Har du facebook så finns det säkert grupper för just de raser du är intresserad av (finns iaf för sheltie) så att du kan få en liten inblick i vardagslivet med raserna och komma i kontakt med ägare och uppfödare 😊
Johanna - Instagram