Klåda i pälsen
Jag har en american bully hane på 1,5 år som haft problem med huden i perioder under 1 års tid. Det började i någon typ av foderallergi då jag gav han ett annat torrfoder (från färskfoder) då fick han svamp och tillfällig demodex som behandlades för och blev frisk ifrån sommaren 2020. Men han har haft klåda och återkommande svamp mellan tassarna som han fick receptbelagt schampo för men tycker inte de hjälper och har inte heller använt det lika ofta längre. Så min fråga är om någon vet något som kanske kan hjälpa? Känns som jag provat allt inom kosten, mat olika torrfoder, färskfoder olika singel protiner i perioder, oljor, tillskott osv men blir aldrig helt bra. Han äter just nu färskfoder. Någon som är någon idé på vad man kan göra?
Vet ni vad han är allergisk mot? Det är prio 1.
Annars gör ett pricktest
Zinksalva funkar mot klåda i tassar.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Min Bearded Colliehane hade svamp mellan trampdynorna. Jag behandlade hans tassar med saltvattensbad, och det gick över.
Men som skrivet här ovan, ni kommer inte komma till rätta med problemet innan ni vet vad som förorsakar svampen, eller vad han är allergisk emot.
- Redigerat 2021-04-06 13:41 av Draken
Kolla med Standardt är mitt råd!
hade samma problem men fast med min beagle, tvättade min hund med ett schampo som jag hittade på en djurbutik där jag även köpte koppel och annat tillbehör, den reagerade också med att få demodex, pratade med veterinärer som rekommenderade andra schampon, men det var samma sak med de jag fick rekommenderade (minns tyvärr inte vad det var för märke då det var ett tag sen)
hade min hund hos som hjälpte under ungefär en vecka med min hund när jag skulle iväg på en affärsresa, de hade ett schampo som verkligen hjälpte! ska funka för andra hundar, har ej det själv just nu då jag numera lämnar tvätten till de, men kan vara värt att kolla med de om de har några rekommendationer
#4: såg att min länk blev fel, testar att posta den igen så ni kommer rätt
MyDogCare