Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 428 ggr
FGKarlsson
0

Kastrera ändra hundar

Hej!
Någon som har erfarenhet av att kastrera äldre hund? Har två hanhundar på 8 & 6,5 år som jag funderar på att kastrera. Dels för att de kissar ÖVERALLT i trädgården (även ytterdörr osv) och det stinker (egentligen det minsta problemet, men ändå väldigt jobbigt). Så det är väl första funderingen, tror ni de blir lugnare med kissandet samt inte sån fruktansvärd doft?
Sen har det ju alltid varit lite spänt mellan dem, de stressar varandra rätt mycket. Den äldsta hunden ”trycker ner” den yngre.
Tror ni att det kan bli lite mer avslappnat mellan dem med hjälp av ev kastrering?
Sista funderingen är om inkontinens, är rädd att det ska bli en biverkning.. Hur vanligt är det? Något man kan göra för att förebygga/förhindra?

MonicaLagerquist
0

Testa med att sätta ett kastrationschip så får du se hur det fungerar.
Jag lät min hund kstreras på hans ettårsdag.Det fungerade toppen.

Stolt ägare till tre La permer

Draken
0

#0: I många fall fungerar det inte alls att kastrera en gammal hund. Men, precis som skrivs ovan, du kan försöka göra en kemisk kastrering och se hur det fungerar.

De flesta veterinärer brukar inte rekommendera en kastrering av äldre hundar om det inte är absolut nödvändigt pga sjukdom eller liknande.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis