Hundar iFokus

Hundar

Läst 968 ggr
Madde010
0

Adoption från Spanien

Någon som kan rekommendera en bra organisation som har spanska galgos för adoption?

Herveaux
1

Vill du ha en spansk galgo får du nog vända dig till en uppfödare, tror det inte är alltför vanligt att shelter-hundarna kommer med stamtavla.

// Harley

Madde010
0

Jag behöver ingen stamtavla. Vill ge mitt hem till hunden som inte har något.

Herveaux
6

#2: Ingen stamtavla = blandrashund.

Bara i Sverige finns det (trots hund-köpar-trenden) många hemlösa hundar redan, det behöver man inte importera.

Det finns flera trådar här på forumet med informativa inlägg med fakta om varför man inte bör adoptera gatuhundar utomlands ifrån.

// Harley

Sindri
8

Nej, snälla gör inte det. Herrelösa hundar och katter i Spanien (och många andra länder) är ett problem som myndigheterna där inte tar tag i. Och eftersom myndigheterna inte tar tag i det så fortsätter folk att låta sina hundar springa lösa och para sig kors och tvärs.
Det blir bara större och större problem och vi kan inte lösa det. Viljan här att adoptera utländska hundar har också skapat fruktansvärda hundfabriker i länder i framförallt östeuropa. Det är avelstikar som lever under ett enormt lidande. Hundar som transporteras på det mest vedervärdiga sätt. Allt bara för att det finns en marknad här.
Tullarna är förtvivlade, likaså veterinärerna som får se mycket elände.

I länken finns länkar till flera otäcka inslag
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/smuggelhundar-har-okat

Det finns flera i Sverige som sysslar med sådant. T ex
https://hundstallet.se/om-oss/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/hundtjanstenheten/omplaceringshundar/
https://www.fonus.se/djuranklingar/

Kring förra sekelskiftet levde många herrelösa hundar i stor misär på Stockholms gator. Många fångades in och avlivades. Detta upprörde Gerda Thyselius och Lotten Johansson som 1908 startade Svenska Hundskyddsföreningen. De ansåg att dessa gatuhundar förtjänade ett bättre öde än att avlivas och att hundarna istället skulle få en andra chans. Idag driver ideella föreningen...
Madde010
0

#3: Det är inte det min fråga handlar om.

Madde010
0

#4: Kan berätta för dig att Hundstallet har 2 hundar per månad. Dessutom finns dem inte där jag bor.

Madde010
0

#4: Jag har skrivit fel…. menade att Hundsuhar 2 hundar per 1/2 år.

Herveaux
3

#5: Det är dock högst relevant i sammanhanget.

// Harley

Denna kommentar har tagits bort.
Herveaux
7

#9: Jovars, tackar som frågar. 😄

Edit. Men allvarligt, en snorkig ton gör inte att du får de svar du vill ha.
Sanningen om införsel av hundar från utlandet är inte vacker.
Läs på. Både för din kommande hunds skull och de hundar vi redan har i landet.

// Harley

• Redigerat 2021-03-09 20:10 av Herveaux
Semlalatte
0

#10: (Med risk för OT) Vad är sanningen, menar du? Smuggling är ett allvarligt problem men där upplever iaf jag att det ffa tycks röra sig om trendiga designerhundar och hundar som marknadsförs som renraser (hög efterfrågan med absurd prissättning) snarare än gatu-/shelterhundar?

Herveaux
3

#11: Jag känner mig redan som en repig skiva i den här frågan så jag hänvisar tillbaka till de trådar som redan har tagit upp ämnet.

Tex den här: https://hundar.ifokus.se/discussion/1488500/overgivna-hundar!
m.fl, m.fl, m.fl…

// Harley

Det här är sajten för alla oss som älskar hundar!Tanken med sajten är att försöka skapa en trevlig mötesplats för oss som har ett intresse för hundar. Här kan vi lära av varandra, dela med oss av våra erfarenheter, få råd och tips, visa vackra bilder och roliga filmer och diskutera allt som har med hundar att göra. Nybliven hundägare, lång erfarenhet inom hund eller bara intresserad av hundar. Liten hund eller stor hund. Renras eller blandras. Här är alla varmt välkomna!
  • Redigerat 2021-03-09 23:10 av Herveaux
Changrila
4

Vill du absolut ha en vinthund som varit gatuhund eller liknande, köp en från Irland. Det kryllar av dem men det är inte lika troligt att du får hit massor av otrevliga sjukdomar och parasiter när du tar hit hunden. Irland är ett bättre land att ta hundar från än vad Spanien är.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ajanki
3

Jag vet ingen bra organisation för galgos.
Däremot vet jag att det finns galgos i Sverige som behöver nytt hem.

Sindri
8

Jag bor i Spanien ibland och ser problemen på plats. Ju fler som vill adoptera hundar i andra länder desto fler övergivna hundar blir det. Vilket också innebär mer problem på plats i Spanien eftersom antalet hundar bara ökar.

Om myndigheterna där började uppleva det som ett problem skulle man ta tag i det på plats, kanske införa hundskatt eller andra regleringar. Spanjorerna bryr sig inte, de rycker på axlarna och tänker att nån annan tar hand om problemet-

Draken
6

Varför ta hund från SDpanien när det finns hundar i Sverige som behöver nya hem. Uppmuntrar man handeln med gatuhundar, så blir det mer efterfrågan och smugglingen ökar drastiskt.
Man har ingen koll alls på vilka sjukdomar och smittor hundarna drar med sig.

Vi har detta problem inom reptilvärlden, och jag hoppas verkligen att svenska folket är förnuftig nog att inte börja importera massa hundar också.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Madde010
0

#13: Tack snälla 😊

Madde010
0

#14: Tack.! Ska absolut ut titta på dessa sidor.

Madde010
0

#15: I Spanien avslutas jaktsäsongen den 1/2 och efter det dumpas massa både podencos och galgos. Dessa hundar mördas på dem mest brutala sätt man kan tänka sig. Otroligt få lämnar hundarna på shertel. Många släppar dem till avlivningsstationer, dränker mm mm.

Madde010
0

#16: De handlar inte om smuggelhundar utan om hundar som legat tas till Sverige för adoption.

Draken
5

Det är inte alla som tas till Sverige legalt. Tyvärr är det ganska vanligt med falska papper och friskintyg. Det finns ligor som smugglar hundar och sedan säljer dem på flygplatser eller andra ställen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Dagnykatt
0

Går det inte att kolla upp på plats i Spanien om de har något "shelter" då du är där? Eller känner du någon i Spanien som kunde forska i det? Jag tycker man får träffar bara via en google-sökning.

Sindri
5

#19: Men en sådan hund kan du ju inte få tag i om du inte rör dig bland jägarna. De som kommer till Sverige är de som lämnas till shelters. Och som sagt, inlämningen ökar nu när de vet att det finns andra länder som löser deras problem.
Många jägare behandlar sin hundar oerhört illa hela tiden. Kan du verkligen ta hand om en sådan hund?

Kalle B.
0

Min syster var volontär på ett shelter i Spanien ett tag i ungdomen, och när hon reste hem igen tog hon med sig en av hundarna. Det var en blandras men Galgo var nog en av komponenterna. Åtminstone var det någon form av vinthund i den. Den var ung, inte året gammal ännu, och hon hade kvar den till den var gammal. Det blev en bra, trygg hund av den. Men det var ju länge sedan, över femton år, så det shelteret finns nog inte kvar längre.

Semlalatte
5

#19: Vad är det som attraherar dig med just dessa raser, utöver tragisk bakgrund? Jag är någorlunda införstådd med hur dessa hundar behandlas, med "dancing dog" osv. Det är fruktansvärt(!) men att välja ras/individ baserat på hur synd man tycker om den kan bli så väldigt fel. Risken är stor att matchningen blir heltokig och det gynnar varken adoptör eller hund.

Angående utländska rescues så finns det fantastiska organisationer med hundförmedlare som både är seriösa och proffsiga och här är det a och o att kunna sortera ut dessa från skräpet.

Dagnykatt
1

Jag tror att egenskaperna hos hunden är mycket beroende på hundens ålder. Är den mycket ung går det nog bättre att rehabilitera den. Tar man en "äldre" traumatiserad hund, så sitter det nog djupare. En sådan skulle kännas mycket opålitlig och kräva all ens tid och då blir utgången ändå osäker. Man måste också ta i beaktande att bara att flyga, flytta till Sverige och börja bo inomhus med nya lukter, människor och rutiner är mycket stressande.

Semlalatte
5

#26: Det är bland annat detta som jag tycker borde få varningsklockorna att börja ringa. Som köpare ska du inte behöva chansa och hålla tummarna för att individen du får hem inte är ett vrak. En organisation som placerar ut traumatiserade och orehabilterade hundar är definitivt ingen man bör stödja.

• Redigerat 2021-03-10 19:40 av Semlalatte
Dagnykatt
4

#27: jag håller helt med dig. Men vill även poängtera att det finns jättebra organisationer som faktiskt försöker "reparera" skadade hundar, för att de ska få en andra chans. Oavsett om man är för eller emot utländsk hundadoption så är det stort guldhjärta till de seriösa rescue teamen!

Semlalatte
5

#28: Absolut! Att hundförmedlarna väljer ut hundar som av olika anledningar kan ha haft det tufft, utvärderar och rehabiliterar dem för att sedan placera ut till väl valda hem har jag inget emot. Däremot läser jag lite väl ofta om raka motsatsen, där hundar tycks skickas ut vind för våg. Det gör det extra trist då dessa oseriösa organisationer/smugglare tillåts bli lite ansiktet utåt för rescueköp.

• Redigerat 2021-03-10 22:06 av Semlalatte
Mitchika
7

Ingen räddningsorganisation som är bra eller seriös i mina ögon säljer/skänker sina räddade och omhändertagna hundar till organisationer i andra länder som sedan säljer dom vidare, av flera skäl.

För det första så vet dom att det inte går att lösa landets djurskyddsproblem med hemlösa hundar genom att göra på det viset. Det är som att sitta och hindra en läckande båt från att sjunka genom att ösa ur vatten med en hink. Det funkar så länge dom orkar hålla på, men när dom inte gör det längre är situationen oförändrad och båten sjunker fortfarande.

Alla pengar som dom går back med för att göra detta hade kunnat gå till kampanjer för att sprida kunskap och medvetenhet om problemet, om fördelar med kastrering och för att försöka få politiker och högt uppsatta att göra något åt dom bristande djurskyddslagarna. Det är enda sättet att få till en permanent, varande förändring till det bättre för djuren i dessa länder. Först då kommer nya djur att sluta födas i misär.

För det andra så känns det inte som om dom bryr sig speciellt mycket om hundarna dom tagit in och räddat om dom kan sälja/skänka dom till en organisation i ett annat land som i sin tur säljer dom vidare till en familj/person efter deras bedömning som dom aldrig har träffat eller vet något om. Dom har bara deras ord att gå på och dom har ingen aning om ifall hunden kommer få det bra eller inte.

Jag har träffat ett tiotal importerade gatuhundar/rescuehundar (vad man nu vill kalla dom) genom åren och av dessa så var det endast två stycken som var kvar hos personen som hade köpt dom direkt från organisationen. Resten hade tagit över/köpt hunden från en person som inte kunde ha kvar den längre som hade köpt den från "den eller den organisationen" från "det och det landet." Ett par personer var hundens femte eller sjätte hem.

För det tredje anser jag att en flygplansresa där en hund reser i en bur i lastrummet är ett trauma för en hund och inget kan få mig att ändra mig på den punkten. Dom är instängda i ett trångt utrymme med flera andra djur, sitter i en bur, deras människor finns inte någonstans och dom får uthärda oväsen, vibrationer, rörelser från planet och dom har ingen aning om vad det är som händer eller varför. Detta pågår alltså i flera timmar, beroende på flyget och hur många mellanlandningar det gör. Det är en extrem pärs för även den mest stresståliga hunden.

Sen så när planet landar kommer hundarna ut på en livlig, rörig och högljudd flygplats när dom redan är helt "förstörda" och sönderstressade av en lång flygresa. Det är inte konstigt att det är vid den punkten som många importerade gatuhundar rymmer. Jag förstår dom, dom är vettskrämda och traumatiserade och vet inte vad dom ska ta sig till. Det värsta är att dom har inte sin trygga, bekanta människa att söka sig till för stöd heller. Bara en massa främlingar. Det spelar ingen roll hur välmenande eller snäll du är i den stunden, du är fortfarande en främling för hunden.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Dagnykatt
2

#30: jag håller helt med, men vissa mera medmänskliga organisationer ger lugnande åt hundarna innan flygresan. Men jo, det är ändå väldigt stressande och oetiskt.

Överlag har jag svårt att tro att något land skulle tro sig få bukt med gathundsproblem genom att "ge bort" enstaka hundar till andra länder. Det är så procentuellt liten del som far till andra länder. Det finns ju massor med tikar som får kull efter kull, så att någon "räddar" en hund hjälper ju inte landet. Förhoppningsvis kan man rädda den enstaka hunden, när man väl har den hemma hos sig, men vägen dit är för hundens del lång.

Draken
3

#30: Håller med dig.

Vet inte hur många gånger på en vecka jag har läst om hundar, rescues/gatuhundar eller vad man nu vill kalla dem, som har rymt från ägaren. Flera har rymt redan på flygplatsen.

Även jag har träffat några gatuhundar under åren, och jag har inte träffat en enda som har haft samma ägare under tiden den bott i Sverige. De flesta har haft minst 2-3 ägare.

Jag tror det är väldigt svårt att plocka en hund från gatan, som förmodligen är född utomhús, och placera den inomhus på en trång yta och sedan tro att det skall vara lika enkelt att uppfostra som att köpa en valp från en seriös uppfödare i Sverige.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Semlalatte
0

#32 Ja och det där är ju inte okej. Nu har jag helt andra erfarenheter av rescues än den kaosbild som ofta lyfts fram i trådar på ämnet men det betyder inte att kritiken inte bör tas på allvar. Sen kan jag personligen tycka att prioriteringen borde vara att komma åt dessa ansvarslösa och oseriösa organisationerna istället för att dra samtliga över samma kam, som det så ofta blir.

Karmatarerskanise
4

För att få stopp på det är det masskasteering som måste göras. I alla byar och städer var det finns hemlösa hundar. Att bara föra hit hundar hjälper inget. Bättre att hjälpa plats

Semlalatte
1

#34: Absolut. Då är det ju bra om köpare väljer organisation/förening som även hjälper på plats.

Sen tror jag att de flesta som väljer omplacering, oavsett om hunden är inrikes-eller utrikesfödd, inte gör det i tron att det på något magiskt sätt ska lösa problemet med hemlösa hundar.

• Redigerat 2021-03-14 22:12 av Semlalatte