Flippar ur på träning
Hej!
Jag har en muditik som precis har fyllt 1 år. Jag börjar känna att det mesta av grundträningen börjar finna sin plats (även om vi är långt ifrån klara) och jag vet oftast ganska bra hur hon kommer reagera i en viss situation. Vi har tränat stenhårt på miljöträning och i de allra flesta situationer är hon lugn/bryr sig inte.
Det finns egentligen tre situationer där det ännu inte riktigt funkar. Dessa tre är ifall någon plötsligt kommer fram till en på stan och börjar prata för att de t.ex. vill hälsa, om en granne är utanför dörren då vi kommer ut eller på hundkurser. Det är den sistnämnda situationen som jag är mest bekymrad över.
Jag kan egentligen säga ett exakt datum på när det här med hundkurser blev ett problem. Vi var på en utställningsträning och man fick inte använda belöning (i form an godis/leksak) annat än vid uppställning då "domaren" kom fram till hunden. Min tik (då 10 mån) som annars har väldigt lätt för att skall skällde såklart på någon annan hund då och då och det enda jag fick göra var att vända isåfall. Hade jag själv fått välja hade jag iallafall belönat medan hon var tyst.
Det var mycket som gick fel den här kvällen vilket resulterade i att min tik bara blev mer och mer stressad, skällde mer och mer. Jag själv i andra ändan av utställningskopplet kände att jag gjorde allt fel och blev bara mer frustrerad, det var inte ett dugg kul alls. Ni hör, en mardrömsträning helt enkelt haha. Vill också nämna att det här problemet fanns inte på en rallylydnadsträning som vi var på ca. 1,5 vecka innan på samma ställe.
Nåja, jag tänkte att den här typen av utställningsträning inte passar oss och åkte på en annan klubbs träning ca 1 vecka senare. Jag var väldigt nervös ifall det skulle bli likadant, min tik märkte antagligen det och var ganska stissig innan vi ens åkt någonstans och skällde direkt bagageluckan öppnades på parkeringen senare. Den här kvällen blev iallafall mycket bättre efter lite avledning och belöning då hon var tyst och jag fick hoppet tillbaks.
Jag hade tidigare anmält mig till en kurs i tävlingslydnad och kvällen då det var kursstart åkte vi till hallen ordentligt i tid så att hon skulle hinna vänja sig vid platsen då den var helt ny för henne. Jag var nog ganska nervös innan då också men försökte att verka så lugn som möjligt så att det inte skulle "smitta av sig" på henne, som det säkert ändå gjorde.
Då vi kom in på träningsområdet gav hon den andra hunden (vi var bara två på kursen) en rejäl utskällning och 5 minuter efter vi börjat fick vi omtalat för oss av kursledaren att vi har en reaktiv hund, och utan träning på detta skulle ingen annan träning heller funka. Vi fick köra skvallerträning på den andra hunden hela kvällen och min tik gjorde utfall som aldrig förr.
Efter träningen kändes det som att alla mina planer var förstörda, jag som tänkt påbörja agility nu i vår men det går ju inte med en reaktiv hund som ska kunna fokusera fast andra hundar är i närheten?! Och det här problemet fanns ju inte ens en månad tidigare eller har på någon av de andra kurserna vi varit på?
Kursen har blivit satt på paus p.g.a. covid-19 och vi har tränat varje dag sedan dess på skvallerträning, kontakt osv. I hundmöten fungerar hon annars bra och har alltid gjort. Inga skall och hon kan oftast fokusera ifall hon har en uppgift, har hon ingen kan hon eventuellt dra lite mot den andra hunden om det är på riktigt kort avstånd (t.ex. på en trottoar).
Är det någon som vill ge en input i det här? Är min hund faktiskt reaktiv eller kan det ha blivit såhär p.g.a. en enstaka träningskväll där typ allt gick fel? Det är ju också svårt att skvallerträna på då problemet bara uppkommer på kurser och inte i vardagen vid hundmöten. Det närmsta vi har kommit samma reaktion är om vi tränat utanför en hundpark med många hundar som springer och skäller så det brukar vi göra ibland.
Så, om någon har något ytterligare tips eller erfarenhet att dela med sig får man gärna det. Känns så hopplöst just nu. :(
Och tack ifall det ens var någon som orkade läsa haha.
Jag skulle föreslå att du istället för att lösa detta med en massa träning, ger er båda en paus några veckor. Förmodligen blev det lite för mycket situationer med stresspåslag under kort tid. Hon är dessutom ung och det är först efter två års ålder hundar börjar mogna, innan dess kan det svänga lite hit och dit. Ta långa härliga vårpromenader, lek och träna ihop, och var nöjd över att hundmöten på promenaderna funkar.
Det är jättesvårt att göra i stunden om man inte är förberedd, men blir hon alltmer uppstressad och börjar göra utfall så ta er ur situationen! Även om det är en kurs du betalat för… Det kan räcka med en paus med en kort promenad och sedan återvända men försöka hålla avståndet större. Går det fortsatt inte så är det bättre att avsluta och åka hem, för att undvika att hon repeterar ett beteende och en stressnivå du inte vill ha.
Att en hund är reaktiv är bara ett sätt att beskriva att den reagerar starkt i en viss situation. Det är inte ett personlighetsdrag eller en diagnos, det är en typ av beteende, som försvinner om man ändrar känslan hos hunden.
Och till sist det svåraste: en del hundar är enormt känsliga för vår sinnesstämning, jag har en sådan just nu och har behövt jobba med mig själv. Blir jag spänd eller går upp i stress så funkar plötsligt ingenting. Så risken är att du skapar något värre genom att jaga upp dig och bli nervös. Hitta sätt att hantera dina egna känslor och gör en tydlig plan för hur du ska göra i olika lägen när hon blir för stressad. Träna er i små steg: Kan en lagom början vara att ni åker till klubben utan att det är någon organiserad träning där? Kanske sedan att ni åker på någon öppen träning med beredskap att ni kanske inte kan delta utan håller er lite på sidan av.
#1 Tack så mycket för ditt svar, det låter vettigt det du skriver! Vi har snart haft en paus på 1,5 månad från kursen eftersom den blev avbruten, den träning vi har gjort kopplat till detta är som sagt skvallerträning på promenader och några gånger vid hundpark. Så om man ser på det ur den synvinkeln är det ju säkert ganska positivt för oss att den blev pausad.
Det jag skulle ha gjort tidigare var väl att vänta med att åka på någon kurs ett tag efter den första träningen som inte gick så bra, men jag tänkte mer i panik att "nu måste vi träna bort det här!!". Det är ungefär 1,5 vecka tills vi börjar igen så ska försöka ge henne lite mer "semester" och inte åka till ställen där hon har tendens att bli stressad, hundar möter vi överallt ändå.
Och ja, som du skriver så tror jag det blir svårast att påverka sin egen känsloställning, känner redan nu att jag börjar bli lite nervös inför kursstarten så får väl jobba mest på att vända det hahaha
Och till en annan sak; jag kollade på Fredrik Steens föreläsning om hundmöten då jag har en annan hund som har problem med dem, och tänkte eventuellt att den också skulle kunna hjälpa med det här problemet beroende på vad han hade att säga. Var det någon annan som kollade på den och vad har ni för tankar kring den isåfall?
- Redigerat 2021-03-04 09:09 av Kazlou
Känner igen mig så väl, jag lärde mig den läxan den hårda vägen, när en tidigare hund blev påhoppad illa. Den där paniken i att "om jag inte lär henne bli trygg igen direkt så kommer hon aldrig bli bra". Resultatet blev att jag utsatte henne för massor av för svåra situationer istället för att ge henne ro att landa i sig själv, och till slut lärde hon sig att göra utfall för att skydda sig.
Var medveten om att hon kan reagera negativt när ni kommer till kursen och ha en plan för hur du i så fall ska hantera det. Försök att ha acceptans för hur läget är just nu, det är trist men inte ovanligt och det går att jobba med. Det är lätt att hamna i en strid mot verkligheten, att det känns orättvist och man vill verkligen inte att det ska vara så. Men det är vad det är och man måste acceptera det för att få kraft och trygghet till att göra något åt det. Jag vet inte om det bara låter flummigt, det svårt att formulera sig om detta…
#3 Nej, förstår nog hur du menar! Och det är väl nog så det känns, tänker knappt på något annat justnu… Men bara att acceptera och försöka göra situationen bättre.