7 månader och hugger
Hej!
Har en storpudel på sju månader. Han kan få ”ryck” då han hoppar/hugger. Rätt så stor och stark, så ganska mkt kraft när det händer. Använder mig av ”ryggsäcken” de gånger jag inte hinner förekomma. Problemet är ju att när jag ska ta in honom i ryggsäcken så måste jag ju ta tag i honom för att få honom dit, vilket känns olustigt. Att bara vända ryggen till eller ignorera honom när han är i det ruset som är ett tips jag fått (har provat långa stunder att bara bli tråkig och ointresserad - vända ryggen till när han går igång, men han är i ett sånt rus så det hjälper inte plus att det gör rejält ont att bli biten) hade jag önskat skulle fungera då det känns milt.
Kan det faktum att jag behöver ta tag i honom för att få in honom i ryggsäcken bli kontraproduktivt!? Tips på annat sätt att hantera situationen!? (Jobbar på att beteendet ska släckas ut/försvinna, så inte tips på hur jag får bort beteendet utan hur jag hanterar situationen när jag inte hunnit förekomma).
Har även testat att överraska honom med ett kul tillrop när han kommit in i denna typ av rus, för att avleda och göra ngt annat. Har fungerat överraskande bra, MEN har inte vågat använda den metoden så mkt då jag är rädd att han ska tänka att det händer kul saker om han hoppar och biter 🥴 Tänker jag rätt??
Tack för hjälp!
Finns ju många olika metoder och tankesätt, olika saker passar olika individer. När min malinoishane var valp lärde jag in stop and go, alltså kampa galet mycket med en leksak och sedan avbryta leken, stå passivt, sen starta igen och sluta, starta, sluta. Där lärde jag ju naturligt och lekfullt in ett sätt att "stopp nu är det nog". Han fick ryck kanske 3gånger och skulle hoppa och bita och leka, Jag tog fram en leksak (eller kopplet) lät han kampa med det och då bröt han direkt sitt negativa beteende emot mig, sen hade vi aldrig problem med det mer. Han går heller ALDRIG på en promenad å tar sig friheten till att kampa med kopplet. Han tar kopplet om jag greppar det mellan båda händerna och hetsar, aldrig annars.
Sen vet jag en annan hund av samma ras(malle), han är dock 3år nu, men står man stilla för länge ska man hoppa och tugga på än, då tar jag tag i halsbandet, morrar till "lägg av" och såfort han slutar så får han godis.
Andra metoder som finns är att pipa till när det gör för ont, funkar på vissa, andra går dock igång på det. Samma att göra ljud som du skrev.
Sen finns att säga ifrån, Vilket kan vara ta tag i halsband eller hunden (vissa svarar dock upp på om du rycker tag i dom), ryta till, eller t.ex ställa sig på kopplet så hunden inte kan hoppa eller bita eller nå dig, eventuellt knyta fast kopplet å ställa dig en bit ifrån och inte gå tillbaks förns hunden är passiv.
Kasta ut godis kan du också göra om du har en hungrig hund, t.ex säga "nej" eller "stopp" och kasta ut en näve godis (att nosa och slicka i sig belöningar är lugnande för hundar). Om hunden bryter leken och du kan sätta den ned och inte har varken godis eller leksak med dig så kan du sätta dig lugnt ner och massera bröstbenet och upp emot halsen och ner i långsam takt samtidigt som du pratar med en lugn å mjuk röst. Det kanske är ett steg längre bort.
Om du alltid har en kamptrasa med t.ex(eller koppel) så får ju hunden ut sitt behov av lek samtidigt som du kontrollerar leken. Du belönar alltså inte att hunden bitit dig, du säger "nej bit mig inte, bit här istället" eller "nej gör såhär istället" så oroa dig inte för att belöna fel och uppmuntra hunden.
#1: Tack snälla 🙏🏼 Vilken fin hjälp 🤩 Ska ta till mig dina ord och jobba med de bitar som fungerar på just min hund. Som du säger är de ju individer. Har fått tips innan men de fungerar verkligen inte på min kille, blir jag ex arg i kroppsspråket och ryter ifrån känns det bara som att allt eskalerar…
Så skönt att höra att jag inte ska vara rädd för att belöna fel, utan mer se det som att jag vägleder!! 👌🏼