Vår hund hugget
Hej, min familj och jag har en 9 månaders cavapoo som alltid varit väldigt go och snäll men nu på senaste har börjat bitas och hugga efter våra fötter och ben vilket vi har varit tydliga och konsekventa med att detta är inte okej.
Hundtränaren från valpskolan sa att han är en ”översocial” hund och kan ha svårt att koppla av, vilket vi märkte när han va liten då han ibland blev helt galen och bet osv. Då gav hon oss tipset att rycka han i skägget och sen hålla fast han tills han är lugn och sen släppa han och berömma. Vilket vi gjorde och vi märkte stor skillnad på honom!!
MEN vi har problem att klippa klor osv utan att han ska morra mot oss, så idag när vi klippte hans klor högg han mot min hand och ben av hud från den.
Jag vet inte vad vi ska göra, han är så godhjärtad och vänlig i vanliga fall men just när det gäller detta bitandet så är han som ett monster. Har ni några tips på hur vi ska kunna lugna ner honom för det är INTE okej att han hugger och att vi inte kan utföra viktiga saker som kloklippning och ta hand om hans öron.
Tack på förhand
#0: Usch, jag tycker ni ska börja med att gå hos en annan tränare.
Att ta tag i ens hund ansikte när den är så upp i varv är som att bjuda upp för att bli biten eller att hunden ska tro att det är lek.
Lär hunden att hantering är något positivt och trevligt, eller iaf värt att genomgå för en fin belöning efteråt. Passa på att pilla med tassarna eller öronen när hunden är lugn eller ännu hellre trött. Klipp försiktigt en klo om dagen och ge mycket beröm när hunden håller sig lugn.
Försök att hinna sluta redan innan hunden lessnar.
Att träna på att hanteras måste få ta tid.
När er hund morrar åt er när ni tänker klippa klor är hans sätt att varna och be er sluta, när ni inte lyssnar känner han att han måste gå ett steg längre och bita för att få er att förstå vad han vill.
Edit. Om ni tycker det hade god effekt att hålla fast honom när han är alldeles för upptrissad så kan jag tipsa om Ryggsäcken, det tycker jag är ett mer lämpligt sätt att hålla en hund för att lugna.
// Harley
- Redigerat 2020-12-27 17:45 av Herveaux
Att din hund biter när ni klipper klor är troligtvis för att han tycker att det är läskigt. Lär honom att det är något mysigt och trevligt istället för att försöka bestraffa honom.
I inlägg #1 fick ni flera bra tips.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm