Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1120 ggr
Karmatarerskanise
1

Regler i rastgård

Det vanliga när man är k rastgård är ju att man hänger sina koppel vid grinden så folk som anländer ser att det är hundar där inne.

Meningen är att man då väntar utanför tills man pratat med dom som är där inne för att eventuellt låta hundarna leka eller så väntar man till det är ledigt.

Tyvärr finns det ju dom som inte bryr sig eller kanske är omedvetna om hur man ska göra som går in utan att fråga och släpper sina hundar.

Hur fungerar det där ni bor?

Mitchika
1

Våra rastgårdar här är inte speciellt stora och bara äng och öppet så det går nästan inte att missa att det är någon annan därinne. Om man inte är extremt distraherad och inte ens tittar in i rastgården, givetvis. Så jag har aldrig sett koppel hänga vid grinden här.

Annars har vi nog mest bara generella ordningsregler här. Fråga innan du släpper in din hund om det redan finns andra i rastgården, tänk på att alla ska få möjlighet att använda den, se upp så andra hundar inte smiter ut när du öppnar grinden, visa hänsyn till folk som bor i närheten och låt inte hunden stå och skälla oavbrutet samt att plocka upp efter hunden.

Det är vad som står vid rastgårdarna åtminstone. Jag använder så sällan rastgårdarna, så jag vet inte om det finns några andra oskrivna regler eller liknande som hundägarna följer.

Jag har tack och lov aldrig varit med om att någon släppt in sin/a hund/ar utan att fråga när jag varit där.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Karmatarerskanise
1

#1: aha. Här finns det stora med skog så det är omöjligt att se om det är någon inne eller ej.

Såg precis i en av stadens hundgrupper hur trötta folk är på hundägare som skiter i att fråga och går rakt in och släpper sin hund.

Hände oss flera gånger med min förra hund. Som tur är blev det aldrig allvarligt bråk med hundarna.

Mitchika
0

#2: Vad underbart det låter! Då är det ju perfekt med ett system med att hänga upp kopplet för att visa att någon är där. Sån lyx har vi inte här, våra rastgårdar är pyttesmå i jämförelse och den ena har hela ett träd. Jättetråkiga med andra ord och det är svårt för större hundar att springa och motionera ordentligt i dom.

Jag förstår det. Jag hade blivit vansinnig om det hände mig och Everest :(

[Leifsdotra]
1

Finns den informationen nedskriven någonstans, eller hur ska folk veta att "det är så man gör". Jag har t ex aldrig besökt en rastgård och skulle inte veta det.

Changrila
2

Vi har såpass många rastgårdar här att det oftast går att gå dit när rastgården är tom och inte så många andra ute, så det är vad jag gör. Jag anpassar mina promenadtider efter när andra är ute och väljer de opopulära tiderna till mina hundpromenader.

Jag har sett rastgårdar med skyltar vid ingången där reglerna står, det tycker jag är det tveklöst bästa.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Karmatarerskanise
2

#4: brukar finnas informationsskylt

Mitchika
1

#4: Här där jag bor står ordningsreglerna på en skylt vid rastgården samt på kommunens hemsida där rastgårdarna har en egen sida. :)

Med andra ord är det inte svårt att kolla upp reglerna även när skyltarna vandaliserats, vilket tyvärr händer.

Det är ett bra tips till alla hundägare för övrigt. Att kolla upp vad som gäller i ens kommun. Sånt brukar stå på kommunens hemsida och det är bra att känna till. Här är det till exempel tillåtet att ha sin hund lös (bortsett från vissa utvalda platser) så länge som hunden bär ett halsband med ägarens uppgifter samt att dom inte orsakar skada eller olägenheter. Samt att man följer lagen, givetvis.

[Leifsdotra]
1

Min fråga kommer sig av att i småstaden jag bodde tidigare med hund så fanns inte någon hundrastgård, så de gånger jag i så fall skulle ha nyttjat en sådan skulle ha varit om jag var i annan stad och hade hunden med mig. Om det då inte är skyltat på plats så är det svårt att veta vad som gäller.
Nu har jag flyttat ut på landet och bor såpass avsides att jag inte behöver fundera på hänsyn till andra människor/hundar och åker jag iväg så stannar hundarna hemma.

panini
1

Nu finns det ingen rastgård där jag bor, men vi har en hundpark på 14.000 kvm som man måste vara medlem i för att besöka, och de enda reglerna som finns angående ämnet är:

”Är du osäker på hur din hund är med andra hundar, låt hundarna lukta på varandra
genom slussen. Se till att hunden är lös och utan halsband och koppel.”

Har själv aldrig varit med om att det behövts, utan man bara kommer dit och går in :)

Changrila
1

#9: Var finns en så stor hundpark? :o

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Karmatarerskanise
1

Här är dom mellan 3 och 7000kvm.

panini
1

#10: I Sjöbo, Skåne (så den heter ”Sjöbo Hundpark”). Det är ett helt fantastiskt ställe där det verkligen är meningen att man ska aktivera sin hund och inte bara gå in och sätta sig på en bänk.