Hundar iFokus

Hundar

Läst 528 ggr
soozen
0

Schapendoes, kelpie...?

Om 1-2 år räknar jag med att bli med ny hund igen. Min nuvarande agilityhund är fem år och jag vill helst inte tvingas ha någon paus från agilityn då hon går i pension (i bästa fall har vi ju minst fem år till på tävlingsbanorna det vet jag men det tar ju ett tag att träna upp en ny hund)
Problemet är att jag inte kan bestämma mej för ras! Min nuvarande är en schapendoes och jag ser mej själv som inbiten schappemänska, jag har bra insikt i schappevärlden och tror inte att jag skulle ha några problem att hitta rätt valp.
Men jag har i många år också haft ett gott öga till kelpies och jag vet vilken kelpieuppfödare jag i första hand skulle vända mej till för valp.
Sedan finns det flera andra raser jag sneglar på och tänker att det skulle vara roligt att ha en sån.
Hur fasiken ska man lyckas välja då det är flera raser som checkar av alla punkter på vad man söker ?? 😲 Att tänka att man väljer den där rätt kombination dyker upp funkar inte heller för jag hittar alltid många sådana i alla raser 😂

tiger tok
0

Kolla upp lockande kombinationer som sagt, kontakta uppfödarna och hoppas att de vill sälja valp till dig, sedan om tiken blir dräktig och det finns en valp till dig (eller kanske rentav flera om valparna är beräknade samtidigt), sen är det väl bara att välja den valpen som du tror passar dig bäst.

Det är nog bara bra att ha flera alternativ!

Karmatarerskanise
0

Inte lätt att vilja ha flera raser 😂