Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigtvalpar
Läst 1443 ggr
Wilola
1

Kontakta uppf

Om man vill ha en valp från en bra kennel, hur långt före bör man kontakta uppfödare då? Är det lång väntetid på alla? Vill ha valp om ca 2 år.

Herveaux
1

Jag har hört om uppfödare med väntetid på 3år så jag hade kontaktat nu.

Berätta om dina planer så kan uppfödaren meddela om den föredrar att du hör av dig närmare och i så fall när. 😊

Nyfiken i en strut, vad är det för ras du vill utöka flocken med sen?

// Harley

Wilola
1

#1: Jag vet inte riktigt, min pojkvän vill ha en golden men jag är jättesugen på kelpie haha

Foxpower
1

Om du gör bra efterforskningar och vill skaffa valp från en uppfödare som verkligen bryr sig om att få fram hälsosamma, funktionella och stabila hundar så behöver man ofta vänta länge. Jag har till exempel en kull som jag planerat att köpa ifrån som inte är planerad förrän om 3-4 år :P

Desto tidigare du hör av dig till intressanta uppfödare, desto bättre.

Jojaton
1

Det är alltid bättre (och ger större chans på valp) att höra av sig i god tid än att göra det precis när valpen är född - då hinner man få en relation med uppfödaren och det blir enklare att hitta den perfekta valpen för just er.

Johanna - Instagram

Karmatarerskanise
1

Håller med, har man bestämt sig är det bra med tidig kontakt.

Changrila
0

Det bästa är att ta kontakt så snart du tror dig ha hittat en uppfödare du vill ha valp från. Själv har jag uppfödare som jag sagt att om de får valpar efter en specifik hane så vill jag ha en. Eftersom de har fryst sperma efter honom kan det dröja många år innan det blir aktuellt (uppfödaren vill gärna ha mig som valpköpare) :p

Inom vissa raser går det utmärkt att hitta en riktigt bra uppfödare redan när valpen är född, inom andra raser har du inte en chans om du inte väntar absolut minst 2 år.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Karmatarerskanise
0

Nu under pandemin är det dock svårare att hitta uppfödare som redan har valpar som inte är tingade eftersom efterfrågan är mycket större än annars.

Estellee13
0

Väntetid och väntetid, jag har inget sådant system, det finns dom som hör av sig ganska långt i förväg men som jag sedan väljer bort för att det finns andra intressenter som dyker upp senare som låter bättre och kan erbjuda ett bättre liv åt mina valpar.

Changrila
1

Det varierar väldigt mycket mellan olika raser. Är det en lättsåld ras gäller det att vara ute i mycket god tid, är det en svårsåld ras behövs inte det på samma sätt.

Om du redan nu vet vad du vill ha för ras och från vilken uppfödare så skadar det absolut inte att höra av sig redan nu!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm