Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 656 ggr
batmanthebun
0

Valp eller inte

Hej! Så jag har 2 hundar för tillfället, två omplaceringar. Ena ska mina föräldrar ta över och den andra är 2 år och har mål att tävla med. Nu funderar jag på nästa hund och att det blir valp denna gång. Kollat runt på de raser jag är intresserad av och olika uppfödare och linjer. Men tänkte kolla ni som haft omplacering och valp, vad tycker ni är största skillnaden? Självklart menar jag inte angående pottträna, ensamhetsträna utan mer hur erat bond är. Är det skillnad på om du haft hunden sen valp eller tog över den som vuxen? Jag har tagit över problemhundar så har varit en massa att träna om än att träna in. Självklart kommer jag nog göra fel med valpen som jag måste träna om men känns som ett sånt mycket större ansvar att ta en valp än en omplacering på något sätt?

aumandan
0

Också haft problemhund när jag var dagmatte för många år sen och nu har jag valp. Största skillnaden är väl att det är mer att lära från början, och mycket mer tid att investera i det första halvåret, men inlärningen och att lägga vanor går så otroligt fort för en valp! Tex skvallerträning, inlärt på två dagar och funkar okej nu 😂 medan på hunden jag var dagmatte åt, flera veckor, nej månader(!) lades ner åt att träna hundmöten men fortfarande var mönstret väldigt starkt från gamla vanor innan man såg riktigt bra resultat. Hade nog samma djupa känslomässiga band med både stora och valpen💕 men valpen förstår jag mycket bättre eftersom jag vet om alla hans erfarenheter, vi kommunicerar dessutom väldigt bra med varandra eftersom det är en hund som mer passar mig.

Florine
0

haft/har 3 omplaceringar och en ettåring jag haft sen valp. Starkare bond med *valpen*.

Changrila
1

Jag har haft två valpar och två omplaceringar. Ingen skillnad på vår relation utifrån det, utan skillnaderna kommer från deras olika personligheter.

Själv föredrar jag omplaceringar. Jobbar hellre med en vuxen hund än med en valp. Men, tyvärr behöver jag ibland köpa valpar för att få det jag vill ha. Det är inte vanligt att de hundar jag vill ha omplaceras, annars hade jag lätt bara hållit mig till omplaceringar hela tiden.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm