Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2382 ggr
Lark
0

Rekommendationer av ras!

Har några bekanta som planerar att skaffa valp nästa år. Det är en fanilj som ska skaffa hunden men en 13:årig tjej som är främst intresserad och ska ta mest ansvar (med förälder som backar upp och har yttersta ansvar dock). Det dom vill ha är en liten hund (för referens så är sheltie på gränsen till för stor). En pigg hund som är sugen på att hänga med på det mesta och testa på olika saker men som inte kräver massor av stimulans och att få jobba. Tjejen har ambitioner att köra agility på brukshundsklubben som ligger nära. Men mest för kul och för att testa på, inga seriösare ambitioner. Hunden ska även nöja sig med vanliga promenader. De har nära till skog och gillar att vara där mycket. Ensamtid på dagen tex mellan 08:00-11:00 och sen mellan 12:00-15:00 med en längre promenad under lunch. En social och öppen ras som är lätt att ha med (vet att det även är en träningssak). Pälsvård är inget större problem. Helst inte extremt skällig. Vill kunna ha lös och har kanin så ingen större jaktinstinkt. Raser dom kollat lite på är tex Havanais och malteser. Samt norfolk terrier (har dålig koll på hur mycket jakt det är i den). Tycker havanais och malteser kan vara bra kandidater. Själv tänker jag att löwchen och papillon/phalene kunde passa men är lite osäker på hur mycket mental stimulans och aktivering som är optimalt för dem. Pudel föreslog jag men var inte så poppis. Även cavalier kom på tal men känns tveksamt med hälsan. Vet att dessa småhundar ofta har lätt till skall pga att dom är alarmerande vakthundar, men skäller någon generellt mer eller mindre än en annan? Önskar helt enkelt all info som finns om dessa raser samt rekommendationer av andra raser.

Valpen123
0

Jag tänkte väl rent spontant på en spets, men dem är ju ofta dock rätt skälliga. Annars är det ju en bra agility hund och som inte kräver så mycket (enligt mig). Men en spets är kanske för stor, eller? Jag har en japansk spets hemma och han får någon/några skogspromenader och gå till hundrastgård ibland, men inget mer (ska dock köra agility i framtiden)

Lark
0

#1 Ja dom hade tittat lite på pomeranian också men blev lite tveksamma pga lätt till skall. Men själv har jag inte jättebra koll. Vet att spetsar generellt är mer skälliga, men vet inte huuur mycket. Har väl inte jättebra erfarenheter av spetsar och det är inte riktigt min smak av hund (vilket är oväsentligt) så har därför inte rekommenderat dem. Men all input är välkommen!

Valpen123
0

#2 vår spets är väldigt skällig, men vi tränar bort det och har kommit en bit på vägen. Men han blev inte tränad av förra ägaren när han var valp. Men har mött andra spetsar och dem skäller ingenting typ. Så tror det inte blir så mycket skällande om man tränar mycket.

lizton
1

Småhundar kan ha svårt att vara ensamma så länge. Det verkar vara 7 timmar totalt under dagen. Var beredd på att ha en reservplan med hundpassare el hunddagis. Bichon frise´är fantastiskt trevliga små hundar som kan passa till TS, men de jag känner gillar absolut inte att vara ensamma. Det är inte säkert ett en uppfödare vill sälja en sån liten ras om den ska vara ensam 7 timmar per dag.

Titta på alla bichonraser. Andra förslag  är yorkshireterrier, japansk spets och mittelspitz. 

Här kan du läsa om skillnader och likheter mellan olika bichonraser.

https://bichon.ifokus.se/articles/4df24fd6d4ebea3afc000237-skillnader-och-likheter-mellan-bichonraserna

Changrila
1

Min tanke var bichon havanais eller papillon :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lark
0

#3 Vet inte känns lite tveksamt med just spets. De ville inte ha en hund som skäller massor och då känns spets som ett dåligt alternativ. Absolut kan det jero på träning också men tittar man på vad som ligger dom till naturen så är det ju generellt skälliga hundar. Tex så ströks sheltie även pga det. Men absolut kan man rekommendera raserna med en disclaimer om att dem kan vara skälliga. #4 Ja, har också hört det men hur vanligt är det att småhundar inte kan bli tränade att vara självs o relation till andra hundar? Rekommenderar du spetsarna trots att dom inte vill ha en ras som generellt är skällig? Eller är din uppfattning att dom inte är det? Tack för länken, ska kolla in det! #5 Ja, personligen tycker jag också dom kan passa. Har du mer info eller erfarenhet av raserna? Ingen annan som har mer info, erfarenhet eller input kring dem nämnda raserna? Papillon, Bichon Havanais, bichon frise, löwchen, malteser, norfolk terrier, yorkshireterrier, de mindre spetsraserna, även sheltie och cavalier (finns det att hitta hälsosamma)? Tex vad för liv de kräver, ifall separationsångest är vanligt, generellt skälliga? Etc etc

Herveaux
1

När jag jobbade på hunddagis ett par år var en av mina favoriter dagisets havanais-fröken. En så otroligt käck liten hund! 😍
Alltid positiv och glad, med på allt - oavsett aktivitet och väder.
3 timmar promenad över stock och sten - skitkul!
Ligga och jäsa på gräsmattan när det var för varmt för långpromenader - gärna det!
Hölls i nedklippt sportfrisyr så det var enkelt att hålla henne ren och torr även under höstens och vårens skräpväder. 
Visst kunde hon hålla låda när hon vart exalterad men då bad man henne bara vara tyst så var det inget mer med det. 
Smart och lättlärd var hon också. Otroligt tacksam att klickerträna och lärde sig själv en del cirkuskonster. Hon var en naturbegåvning för att gå på bakbenen, något matte aldrig lärt henne men som hunden kom på själv. 

Om jag en dag väljer att dela livet med en liten hund kommer absolut havanais stå högt på listan.

// Harley

Haifa
0

Känner en som har 4 papillon/phalene och har fått passa dessa ett par gånger under en period. De har ordentligt med energi fast att de är små, duktiga på agility och väldigt lättlärda. Pälsen kan bli ett problem när det är mycket snö då det lätt fastnar, eller mer korrekt allt fastnar. Ganska ofta man får plocka grenar, fröer och annat när man går i skogen. Gillar man att hitta på saker med sin hund och tycker det är mysigt med pälsvård så är det en perfekt liten hund. Det man får tänka på är att de blir lätt uttråkade och då hittar på egna saker att göra som att jaga och skälla. Så man får vara lite påhittig ibland, men hundarna är med på allt och tycker allt är roligt.

När det gäller att vara ensam är det mer individuellt än rasbaserat, min eurasier tycker det är obehagligt att vara själv medans en annan eurasier inte brydde sig att man försvann.

Karoline07
0

Min familj har haft två cavalierer, väldigt roliga och snälla hundar. De hade inga hälsoproblem förrän de var 10-12 år gamla. De var lätta att ha med sig överallt, vana vid barn, lättlärda och vi har både haft dem med på fjällturer, långa skogspromenader och andra aktiviteter, samtidigt som dom inte har några problem att ligga i soffan och mysa 🙂 De är inte skälliga. Duktiga på agility. Vi hade kanin och marsvin och de var aldrig några problem, det var snarare kaninen som brukade skrämma bort hundarna från sin korg än tvärtom! De hade dock ganska olika personlighet, en av dem tyckte om att jaga fåglar och annat på promenaden och var väldigt aktiv, den andra hade 0 jaktinstinkt och tyckte inte om allt för långa promenader :)

lizton
0

#6 Min uppfattning är att många småhundar är skälliga; inte bara små spetsar. Av dem jag dagligen möter på hundpromenader är de små bichonraserna skälliga, medan de små spetsarna inte är det. Jag tror det är individuellt och också hur duktig ägaren är på att träna hunden. Kolla med uppfödaren hur skälliga föräldradjuren är. Alla spetsar är inte skälliga. Tex är eurasiern en spets som inte är skällig ( dock för stor enl vad du önskar). Andra raser som anses mindre skälliga är bedlingtonterrier och australisk terrier. Fransk bulldogg också, men den är inte så frisk. 

Hundar av små raser är eftertraktade och man kan få stå i kö ett tag för att få någon. Jag skulle vara noga med att få en valp som är registrerad i SKK och där uppfödaren följt rasrekommendationerna för hälsa. Små hundar kan ha sjukdomar i bl a ögon och i knäleder. Med en renrasig hund registrerad i SKK vet du att uppfödaren följt de rasrekommendationer som krävs vid val av föräldradjur. På blocket står ibland att hunden är renrasig, men om den inte är registrerad i SKK så räknas den som blandras. Några raser kan vara registrerade i någon annan rasklubb och ändå kanske vara trygga att köpa. Jack russelterrier t ex kan vara registrerad i JRTC.

När det gäller ensamtid så så skulle jag inte vilja lämna en hund av liten ras ensam särskilt länge.  Det är inte säkert att den klarar det, inte ens om man har två hundar. Idag kan uppfödarna välja vilka de ska sälja till eftersom efterfrågan är så stor. Jag gissar att den som ska lämna sin hund ensam i många timmar väljs bort.

Många hundar av olika raser omplaceras eftersom de inte kan vara ensamma.

tiger tok
0

Tibetansk spaniel?

Sjuttan
1

Griffon BruxelloisBelge Petit Brabancon? Alla små hundar har lätt för att skälla - men det skiljer mellan individer. Sju timmars ensamhet per dag??? Definitivt inte för en valp. Exempel på "skälighet". Chihuahua är i regel mkt skälliga - men inte det exemplar jag har.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Wenniz
0

Jag som arbetar med ungdomar ser att Pudel (Toy & Dvärg) samt Papillion är populära hundar om man är ute efter en hund i storlek mindre men inte vill tumma på arbetsviljan.
Har stött på flera checka hundar på lydnads och agilityplanen.

• Nederlandse Kooikerhondje -