Tuggben som inte är bra?
Hej! Jag funderar på vilka sorters ben som inte är bra för hunden, hörde för ett tag sen att någon sort inte var bra men kommer inte ihåg vilken och vill inte köpa fel till blivande valp!? Någon som är bättre sämre än dem andra?
Jag skulle personligen rekommendera råa ben. Nacke och revben är de vanligaste, och alla former av kycklingben. Förhoppningsvis är det märgben du fått höra att man inte ska gw, för de kan ge tandskador pga att de är för hårda. Jag ger personligen inte råhudsben, eftersom att jag inte gillar hur de produceras. Men de är inte nödvändigtvis dåliga för det.
Ja det var det! Är det inte något som är för mycket salt i också!? Nej inte jag häller direkt bad kör du med?
Salt vet jag inte, men det kan nog vara väldigt mycket kemilarier. Man kan nog utgå från att sånt som säljs på typ mataffärer och det mesta på zoobutiker är skit.
Det finns tuggisar som ska vara OK dock Rauh heter en sort. Sen finns det horn från diverse djur som också ska vara OK och uppskattat. Här har de både och. Första bästa jag hittade bara, men du kan ju se ett urval där sen får du googla var det är bäst att köpa om du vill det.
https://vildhunden.se/tuggben-och-godis/
Hittade den här sajten nu här jag sökte .Svenskproducerat utan tillsatser, lovar de. Låter ju bra, men känner inte till dem så FWIW.
https://tassafritt.se/pages/hundgodis
Just ja, tjurmuskel! Det har de där på tassafritt. Det ska vara poppis. Det är ingen muskel dock. Det är en omskrivning för tjurpenis. Man får inte vara kinkig. 😃
#2 kycklingben man köper på appen kan vara mörade/saltade. Men sällan just ven 8ch vingar. Men du kan kika efter "omörat" på förpackningen.
Jag köpte råhudsben med fyllning i från Arken Zoo, det skulle vara nöt men när vi tittade inuti så var det levande larver i 🤢fick såklart tillbaka pengarna o allt så det var inte mer med det, men jag avråder från att köpa sådana 😬
Alltså, rent generellt, de flesta råhudsben som säljs i sverige är relativt rena produkter. Så gott som all kyckling kommer i från asien, lamm från nya zeeland, nöt har jag inte så stor koll utan det är nog lite här och var ifrån världen. Butiker som har Bravo färskfoder har oftast deras torkade produkter också, vilka är svenska. Dock har de haft problem rätt länge nu och det är ofta slut på t.ex. tjurmuskel och lunga. Rauh har bra produkter, finskt och ekologiskt. Annars gillar jag Petcares buffelchips och buffelhorn väldigt mycket :) Tjurmuskel kan dom bli dåliga i magen av om dom är ovana eller får för mycket av det, men det är ett bra och segt tugg
-
Här är Dogmans förstvarstal som kom när det florerad rykten om att tuggben av hud gjordes av garvat skinn.
http://www.dogman.se/sv-SE/Blogg/Dogman-Bloggen/November/Hundtugg.aspx
Ser ut som om de är saltade ivf, vilket jag inte trodde. Nåt måste man gjort för att få den hållbara och luktfria. Så mycket salt kan jag inte tänka att de använder att det skulle räcka som enskild åtgärd, så jag tror nog det är annan skit i också. Ni som har får slicka lite på ett ben och känna hur salt det är. 😉
Har man liten hund så är kycklingvingar kanonbra (bra även till större hundar men då som mat mer än tugg). Hel kyckling fungerar utmärkt till hundar av alla storlekar men får då ersätta måltid. Kalkonhals är också jättebra.
Nackkotor är jättebra, samt tjurmuskel som flera varit inne på. Även morötter kan fungera hyfsat, lite beroende på hund.
Men, bra tugg är sådant som hunden gillar och klarar av att äta på ett säkert sätt. Min äldsta saluki kan jag tex inte ge nackkotor och liknande, hon sliter loss så stora bitar att hon precis kan svälja dem men är nära på att kväva sig själv varje gång. Jag vågar helt enkelt inte riskera det. Tjurmuskel osv är så lätt för henne att ha sönder att det inte blir någon utmaning. Det som fungerar för henne är just pressade hudben. Långa, tjocka sådana. De får hon tugga på så länge som jag vågar låta henne ha dem innan hon försöker svälja dem hela, då får den unga, betydligt försiktigare hunden fortsätta.
Att inte ge något tugg alls är inget alternativ för min äldsta hund. Jag har provat det. Hon får då tandsten, dålig andedräkt och dåligt tandkött. Pga det är de "dåliga" benen de enda bra för henne.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm