Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 637 ggr
Valpen123
0

Varför gör han såhär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en japansk spets hane på 4 år hemma som nu börjat sluta vilja gå framåt på promenaderna. Det började kanske för 1 månad sen. Det händer inte varje gång, men när det händer så är det när han gjort klart sina behov. Då börjar han nästan dra bakåt i kopplet eller går väldigt långsamt så man får hela tiden mata på honom så han ökar takten igen i några meter. Detta kan hända även när det är mulet ute, så det beror inte på värme. Han dricker och äter bra, leker inne och springer runt i hundrastgården när vi är där. När vi träffade en bekant och hennes hund häromdagen och vi gick en runda tillsammans så var det ingenting. Någon som har nån idé om varför han börjat såhär? Känns inte som han har ont eller liknande. Sedan så har han även börjat med att jucka på vår ena hankatt här hemma. Båda två är kastrerade sen länge och detta började kanske för något halvår sen. Säger man till honom så går han bort. Varför har han börjat göra såhär nu? Väldigt tacksam för svar😊

aumandan
2

Har du undersökt honom hos veterinär? kan vara ett första steg för att göra en utredning eftersom det kommit plötsligt! Låter som att han inte vill gå på promenad utan hem igen? Kan vara smärta av nåt slag eller obalans i kroppen. Försök reda ut vad för förändringar som skett senaste tiden, kanske foderbyte?

aumandan
0

Har du undersökt honom hos veterinär? kan vara ett första steg för att göra en utredning eftersom det kommit plötsligt! Låter som att han inte vill gå på promenad utan hem igen? Kan vara smärta av nåt slag eller obalans i kroppen. Försök reda ut vad för förändringar som skett senaste tiden, kanske foderbyte?

Valpen123
0

#1 Vi har inte undersökt honom hos veterinären. Känns inte som han vill gå hem utan som att han snarare är trött, men kan liksom hända efter bara 5-10 minuter efter vi gått ut. Vi bytte foder från doggy till pure natural i maj pga av att han var dålig i magen av maten från doggy. Idag har det inte varit någonting utan han har gått framåt hela rundorna. Det konstiga är ju att vi kan gå timmar i skogen utan att det är nånting o vara i hundrastgården utan problem. Det kan inte bero på att han kanske tycker promenaderna är tråkiga?

JoannaLi
0

#3 det är lättare att ignorera tex smärta om man har roligt/ligger lite högre i stress. Jag säger inte att det måste vara det, men hade inte gjort något annat tills han är grundligt genomgången.

Changrila
1

Det skulle absolut kunna vara att han tycker att promenaderna är tråkiga.

När jag är ute med mina två hundar så är det ofta så att den äldsta går bakom mig på vägen ut, den yngsta går bakom mig på vägen hem. I skogen går de båda framför mig. Av någon anledning så tar den yngsta hundens energi alltid tvärslut samma sekund som vi viker av från skogen in på vägen som tar oss hemåt, oavsett om vi gått en halvtimme eller fyra timmar ;) Är det dåligt väder så har plötsligt ingen av hundarna någon möjlighet att röra sig ute, och är det riktigt varmt och soligt så låtsas min äldsta vara kissnödig bara för att komma ut oftare.

(Båda mina hundar är friska och ingen av dem har ont)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm