Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 1163 ggr
kicki80
0

passande hund

Vi har börjat leta efter lämplighund och vill gärna ha tips och ideer. Vi har hundvana sedan idigare men då av stora hundar och nu vill vi ha en lite mindre hund som även dottern på 6 år kan hålla när vi är ute och promenerar..

Vi har kollat på  Westie är det ngn som vet hur de är?? Är det skälliga??   Papillon kan de passa i en barnfamilj???

Eller har du ngn annan ide skriv gärna..

SaraC
0

Vad ska ni göra med hunden? Något särskilt eller bara "sällskap"? Päls? Max storlek? Annars finns det så måånga :)

En papillon passar säkert i en barnfamilj när baret/barnen är så pass gamla :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

Att tänka på är att Papillon är ganska skälliga hundar. Finns ganska många små hundar som är fina. Cainterrier, Yorkshire terrier, Bichon Frise, Bichon havanais m.fl Gillar man inte pälsen så är de ju bara att klippa ner dem. Yorken och havanaisen är ju finare som nerklippta tycker jag. De är även trevliga i tempramentet.

Men vad vill Ni göra med hunden, ska den passa till någon aktivitet eller bara fungera som en aktiv familjemedlem som hänger med på promenader?

lena1
0

Jag har ju ägt 2st yorkar,och dom är jätteroliga hundar…ett litet paket med mycket hund i och det stämmer,aldrig skälliga trots sin litenhet,jag hade dom kortklippta alltid eftersom jag inte ställde ut dem,men vad man ska tänka på är att den är en mycket bestämd hund med mycket egen vilja ;-).det finns ju en bra artikel som eros har skrivit om dem ;-).

SparklingTindra
0

Men problemet med att välja en långhårig ras och sedan klippa ner dem är att ofta så funkar inte pälsen som den ska. Jag vet folk som har klippt ner både Tibbe och Westie och dom har båda problem på t.ex. vintern efter det. Då tycker jag att det är bättre att skaffa en korthårig ras om man inte är beredd på pälsjobbet.

SparklingTindra
0

*Sorry, menade inte Westie, menade bichon havanais. Men däremot vet jag en som inte rycker pälsen på sin westie så den har s.k. bambam-päls. Den är jättesöt i sin bambam-päls, men den funkar inte heller som den ska i snön..

kerstinjoh
0

Alfons var visseligen vuxen när han kom till oss, men ändå var vi noga med att passa tiden så att han inte kom till en tom lägehet.

Vi tog över honom lagom till min semester och sedan har vi den fördelen att husse bara jobbar 4 tim/dag och jag har en varierande arbetstid därför blev inte Alfons själv speciellt mycket.

lena1
0

4,det är inge problem att hålla en yrok kortklippt,dom har andå inget underull utan det växer som vårat hår…däremot blir det problem om man har dem långhåriga och ändå inte ska ställa ut…min uppfödare på york hade alltid sina yorkar kortklippta om hon inte skulle ställa ut dom……

SparklingTindra
0

Ok. Men det är inte samma med alla andra långhåriga hundraser. En del kan kanske, som du säger tt det är med York, vara nerklippta men många nerklippta långhårsraser funkar inte lika bra utomhus. Pudel är juh också en ras som kan vara nerklippt.

Sunrise
0

gillar du att göra "Vilken-hundras-är-bäst-för-mig?" test?