Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 786 ggr
illerälskaren
0

Billig hundmat

Kollade in hundfodret idag på ica. Köper alltid specialfoder i lantbutik men kollade lite idag bara och har nu en fråga.

Har själv aldrig köpt det (kommer aldrig)för har tagit för givet att det är dåligt men som exempel, vi säger det billigaste torrfodret samt ica baciks märke på blötmat, är det någon här som har erfarenhet av det och tror ni att en hund skulle klara sig på det eller få sämre hälsa, vet att det har med ndgredienserna att göra men vill vara höra för är nyfiken ifall nån utfodrar med det och hur det isåfall går

Grejte
2

Mina svärföräldrar ger sina hundar Axess(tror jag det heter). Säljs på Willys och kostar typ 100 spänn för 10 kg. Om du frågar mina svärföräldrar kommer de säga "de mår sååå bra och bajset och pälsen är så fin!". Men jag träffar dessa hundar en del och bajset och pälsen är inte fin :) Vi passade hundarna 1 vecka en gång och då åt de "vårt" foder och de hade mycket mer energi och var gladare -  men troligen pga högre energihalt i "vårt" foder, brukar vara vädigt låg fetthalt i de billigaste torrfodren.  Ena hunden har ofta inflammationer i ögon och öron. Jag hade inte känt mig trygg med att den billigaste maten skulle hjälpa min hunds immunförsvar - tror absolut det påverkar hälsan.

Wizbot
1

Min mosters hundar kom från samma uppfödare och linje som vår gamla hund. Hennes hundar åt något sådant billigt foder, typ Doggy, vår åt "fint" foder. Hennes hundar blev 7 respektive 8 år medan vår blev 15! Kan ju bara vara ren otur för hennes del men vi är rätt övertygade om att skillnaden i näring gjorde skillnad. Det billigaste jag skulle ge min hund är Granngårdens egna spannmålsfria. Nu är dock min nuvarande hund kycklingallergiker så betalar över 100kr/kg för hennes mat 😁 Jag tycker att om man har ont om pengar bör man skaffa en liten hund så att man ändå har råd att ge den högkvalitativ mat.

ElviraNym
0

Jag har läst en del om hundmat! De flesta som är riktigt bra kostar ju 70kr/kg vilket är lite mycket ur mitt perspektiv. Men mat är ändå en av de viktigaste delarna med att ägs en hund så jag anser ändå att man ska köpa så bra och dyrt man kan :p ett märke som heter Magnussons tycker jag verkar bra och är betydligt billigare! Någon som har erfarenhet av märket?

Med vänliga hälsningar,
Elvira

illerälskaren
0

Men om vi nu spånar vidare(kanske skapar en tråd om detta) hade det inte varit billigast att själv tillverka hundmaten? Alltså laga själv?

Herveaux
0

#4 Man kan komponera egen hundmat. Råfoder  eller BARF (Biologically Appropriate Raw Food), finns ett helt forum om det här på iFokushttps://barf.ifokus.se/

Om det blir så mycket billigare än att köpa färdigt råfoder eller torrfoder vet jag inte, beror helt på vad man har för butiker och kontakter där man kan få köpa ingredienser billigt.

// Harley

Maleficum
0

#3 Vad för foder hundar mår bra av är ju extremt individuellt! Men vår labbe åt magnusson stor del av livet och hon mådde väldigt bra på det, fick ofta beröm för sin päls (och då var hon kastrerad), hade aldrig tandsten, hade bra energi och fick plåtmage (hon hade problem med magen som valp innan vi börja med magnusson). Hon blev nästan 15 år gammal.

Vi ska även testa gå över till det till vår Pudel när hon ska börja med vuxen foder (hon älskar magnussonen vi använder som godis) och hoppas hon ska funka på det också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Frida B
1

Jag köper mina hundars foder på ica. Primadog, 489kr för 10kg. Dom har aldrig funkat så bra som när dom äter detta fodret, och då har den äldsta ätit lite olika. Acana, algguttens, royal, standart.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
2

De riktigt billiga fodren är aldrig gjorda på bra råvaror - då skulle de inte vara billiga… Det innebär dock inte att de dyra nödvändigtvis är bra, för en del får man känslan av att halva kostnaden går till reklam och till att stoppa i diverse onödigt "krafs" i fodren. Foderbranschen styrs till stor del av vad som är "inne". Just nu är spannmålsfria foder med högt protein populära - sen kommer förmodligen nästa trend. Ett bra foder för en hund utan speciella behov eller krav behöver inte kosta skjortan! Det viktigaste är förstås att hunden äter fodret och att den mår bra på det, oavsett kostnad. Dock skiljer det ju hur man bedömer att en hund mår bra när man inte har tydliga parametrar.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com