Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 994 ggr
pamn
1

Val av hundras

Hej,

Jag är helt förvirrad i val av hundras och tänkte jag kanske kan få lite guidning här till vilken ras som är bästa valet. 

Jag är en rättså aktiv person som gärna vandrar i skogen i högt tempo, tar en cykeltur på mountainbiken i skogen och älskar friluftsliv helt enkelt. Min sambo vill också ha hund men är väl inte lika drivande i det men vi har samma intressen, bara det att han är en lite lugnare (latare) version. Han vill därför ha en inte alltför krävande ras och gillar lite mindre raser som gärna slappar ute men inte har något emot en tur i skogen. Jag vill gärna ha en medelstor hund som jag kan ägna mycket tid åt att träna och som kan hänga med i mitt tempo på vandringar och på cykelturer.  Jag är däremot inte ute 2 timmar om dagen.  

De raser som har varit uppe på agendan är dansk svensk gårdshund, australiensisk terrier, sheltie och finsk lapphund. Min sambo är orolig att den finska lapphunden tex ska kräva för mycket aktivering och jag är orolig över att terriern är lite för mycket "pensionärshund" och är lite för liten. 

Kan tillägga att vi har vanliga 8-17 kontorsjobb men kommer jobba hemifrån, men inte aktiva i jobbet helt enkelt. Sambon tror därför att tex terriern passar bättre in i vardagslivet. 

Vad tycker ni? Alla råd och tips mottages!

Retriever456
0

Terriers kräver faktist mer än vad man kan tro! Nu är det en väldig bredd mellan de olika terrier raserna. Men tex, australisk terrier som du nämnde är liksom inte värsta slapparhunden. De har en del driv och vill gärna hitta på något med hjärnan. SKK’s rasbeskrivning lyder i rubriken användningsområde ”Den australiska terriern är en tuff liten terrier, en stor hund i litet format. Den klarar det mesta som en stor hund kan. Dagens australiska terrier är ett lättskött sällskap för både ung och gammal. Även om den är liten är den sportigare och tåligare än man tror. Rasen är känd för sin vaksamhet och sin vighet, egenskaper som gör den till en lämplig hund på skogspromenader, lydnadsplanen och agilitybanan.” - alltså, den klarar mer än vad man tror. Finsk lapphund och såna raser har jag inte sådär jätte stor koll på men de kräver också sitt. Skulle du kunna beskriva hur en vanlig vecka skulle se ut och hur mycket motion och aktivering den skulle få varje dag?

Hornslandet
0

Alla raser passar in i vardagsliv om de får tillräckligt med aktivitet utanför kontorstimmar. 

Men till er så verkar det som skogsturer och friluftsliv är det främsta ni vill göra med hunden.. Då funkar ju nästan alla raser, dvs de kan nog inte vara "för lugna" för det. Det enda jag skulle avråda då från är riktigt stora och tunga raser, samt raser med mycket hälsoproblem. Men cykelturer, vandringar osv kommer alla vanliga sällskapsraser (och förstås alla lite mer krävande raser) gärna hänga med på! 

Om det är något jag skulle råda er till så vore det att försöka hitta en hund med så lite jakt som möjligt i sig. Jag har en Briard med alldeles för mycket jakt i sig, tyvärr, och det gör mina skogsturer jobbigare då han är jäkla svår att ha lös.

Magrat
1

Om ni står ut med rejäl jaktinstinkt och har möjlighet att låta hunden rasa av sig på ett säkert sätt skulle jag tipsa om en whippet. De är väldigt enkla och lugna inomhus, fullt ös medvetslös ute.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

ElviraNym
0

En sheltie anser jag är en bra all around hund då den är otroligt anpassningsbar! Den är smart och lär sig fort om det är något man vill lära den till! Den hade absolut kunnat följa med på vandringar men måste även tränas psykiskt för att få stimulering! En finsk lapphund hade min lärare i grundskolan! Han följde med på alla klassresor och promenader i skogen. En väldigt lugn, tålmodig och kärleksfull hund! Som jag har förstått är den också en super bra all around hund så att säga! Jag personligen hade hellre velat ha en finsk lapphund till cykelturer och vandring! Det känns tryggt med en större hund som är svår att råka cykla över. Sen är den även väldigt gosig hemma, men det negativa är att den verkligen behöver aktiveringen. Men om du redan är ute och cyklar regelbundet ser inte jag det som ett problem!

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Lona
0

Jag är inne på samma sak som #1, en terrier är det en hel del krut och energi i. Den orkar garanterat och är definitivt ingen tanthund, möjligen till utseendet då. Dessutom är det "ganska mycket hund i litet format" även om jag egentligen inte gillar det uttrycket. Väldigt praktiskt format dessutom. Alla raserna låter som att de skulle kunna passa, har ni träffat dem IRL eller "bara" läst om dem? Ibland klickar det ju direkt när man träffar en viss ras medan andra inte känns rätt alls. Kolla gärna med respektive rasklubb! De flesta har lokalavdelningar som har diverse olika aktiviteter, som kurser, träning eller bara vanliga promenader. Rasspekulanter brukar vara varmt välkomna och då kan ni träffa hundarna lite avslappnat och även prata med hussar och mattar.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BilboLapphund
0

Jag har en finsk lapphund. Jag tror att de kan skilja sig en hel del åt i aktiveringsbehov, jag upplever inte vår som krävande. Det bästa min vet är att vara ute, i skogen eller bara ligga på gräsmattan och hålla koll. Jag brukar lägga viltspår en gång i veckan, annars är det olika varianter av godissök vi gör dagligen. Tränar lite trix och vardagslydnad hemma, men det kan vi bara göra korta stunder för annars tröttnar han. 😁 Och så leker vi en hel del varje dag, korta stunder åt gången.