Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1304 ggr
jsanden
0

Curly coated retriever

Har börjat kika lite på de olika retriever raserna. Någon som har erfarenhet av Curly coated retriever? Vill ha en hund jag kan göra allt med, träna lydnad, apportering, personspår, sök, köra drag. Hade varit kul att ta sig ut på tävling, men har inga ambitioner för att tävla i högre klasser. Kikat lite på jaktgolden och Tollare, men skulle vilja veta mer om Curlyn då jag aldrig träffat någon.

Retriever456
0

Jag är faktist också intresserad av att veta mer, dom känns väldigt ovanliga men dom är så otroligt fina.

Jojaton
0

Prova att söka på Curly Coated retriever här på forumet, det var en medlem för ett par år sen som köpte en valp och följde upp ett tag om hur det gick för dom, skrev lite om rasen och så. Har inte sett inlägg från hen på i alla fall 1.5 år i alla fall så det är nog svårt att få nya svar från just den ägaren - och mig veterligen finns det ingen annan aktiv medlem som har en curly (men de kan ju ha erfarenheter ändå)

Johanna - Instagram

CayKantos
0

Träffat en bara, och som jag fick till mig av ägaren avlas dom rätt hårt mot jakt. Hon jagade med alla sina hundar ocv det var nyaste tillskottet.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
0

#3, Jag har fått uppfattningen att det är tvärtom, att de inte avlas för jakt eller ens ordentligt arbete numera. 🙂 Minst en av de riktigt seriösa uppfödarna har släppt rasen eftersom de anser att det är hopplöst att få tag på bra avelsmaterial för jakt, de har bytt till (jakt)labbe. Jag har även pratat med ett par jaktdomare samt ägare/fd ägare till curlys och fått en ganska enhetlig bild av en ras som visserligen är trevlig men inte jättefart eller "tryck" i. Då jämför jag främst med jaktlabbe och jaktgolden, delvis även med renodlade bruksraser. Curlyn lär dock ha lite mer vakt än vad man oftast förknippar med retrievers. En "smålustig" detalj som en curlyägare påpekade är att om de tappar lite päls så ser det ut som om man har könshår liggandes på mattan hemma… 😂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grejte
2

Jag har en Curly :)  Roliga, charmiga hundar med mycket personlighet. Skrattar åt denna galna hund varje dag..  som en stor, klängig bäbis. Det är lite rastypiskt att de vill sitta i knät. Mycket envisare och mer självständiga än andra retrievers. Precis som någon nämnde, har de en del vakt. Ska normalt vara ointresserade av främlingar, men min älskar allt och alla.  De är ofta väldigt "hårdhudade" = obehag rinner bara av dom, t.ex korrigeringar har ingen effekt och ingenting är läskigt. Man får vara kreativ och ha tålamod under uppväxten.  De passar till alla aktiviteter du vill syssla med! Däremot är det en stor skillnad på en Curlys och jaktgoldens förighet, då där hade jag funderat på hur viktig den egenskapen är för dig.

jsanden
0

Tack allihopa för svar! #5 Förigheten är där jag tvekar lite då det är en rätt så viktigt egenskap för mig. Har du någon erfarenhet av Tollare? Tänkte ifall det ungefär går att jämföra med Curlyn? Då syftar jag främst på förigheten. Är Curlyn svår att motivera i t.ex. lydnaden eller vill den arbeta och göra rätt för sig?

Fisherling
0

Jag har hängt rätt mycket på jaktträningar, aldrig sett någon Curly där. Har även varit på WT. Curlyn var den enda hunden som inte fick några poäng i något av momenten. Det var dock bara en Curly, men när till och med Benji, som har ett fokus som en hink med skruvar i en torktumlare, lyckas komma på 10:e plats av 75, så är 0 poäng ganska.. Imponerande på ett vis. 

Jag tror att den enda retrievern som är ännu mer reserverad och hårdhudad samt mindre följsam än Curlyn är Chesapeake.

Grejte
1

#6 Jag har inte så mycket erfarenhet av att träna med Tollare, men varit runt dom en del. Tycker inte dom går att jämföra när det gäller mentaliteten. Curlyn är mycket mer "cool" och stabil och Tollaren har lättare till stress och rädslor. Mycket vekare. Eftersom jag inte själv tränat med Tollare kan jag inte uttala mig om deras förighet. Curlyn vill absolut arbeta, och behöver det - det är inte som en typ utställningslabbe som kan "nöja" sig med att vara sällskapshund(men som i själva verket också skulle gilla arbete). Det är en aktiv hund som behöver fysisk och psykisk aktivitet. 

I de flesta fall är en  jaktgolden  absolut lättare att motivera i lydnaden än en Curly. Min erfarenhet är att Curlyn älskar drag, apportering, och alla typer av nosarbete - där är deras envishet riktigt bra. Men om man siktar på att tävla lydnad i de högre klasserna och det är viktigt så hade jag inte valt en Curly. Om man vill ha det mer enkelt för sig :) 

Min hund är bara en individ och står givetvis inte för hela rasen. Älskar apportering och spårarbete. Att få springa, all fysisk aktivitet, är viktigt för henne. Vi ska börja dra i sommar. Stark flockkänsla. Har aldrig dragit när hon varit lös, lämnar inte flocken. Helt ointresserad av levande vilt och katter. Vänligt inställd till alla. Väldigt envis. Tuff. Orädd. 

En jaktlabbe eller jaktgolden är förigare och lättare i lydnaden. En jaktlabbe är bättre i apporteringen. Om man väljer en Curly framför de raserna skulle det antagligen vara för att man tycker jaktlabben är för vek, man vill ha en "coolare" hund än jaktgolden som generellt är mer flamsig och närmare till stress. Kanske man uppksattar vakten och de oftast är ointresserade/måttligt intresserade av främlingar. Jag gillar alla raserna och var inne på att skaffa någon av de, att det blev en Curly var en slump. 

Vad har du för erfarenheter av andra raser? Jag hade åkt och träffat uppfödare av alla raserna, så känner du om det klickar :)

jsanden
2

#8 Lite därför jag är inne på en Curly då jag tycker de andra Retriever raserna är lite för flamsiga och veka. Har själv en Schäfer som har lätt till stress och ljud och det vill jag inte ha igen. Har inte några ambitioner att ta mig upp i högre klasser i lydnaden, tycker mer bara det är kul att träna och nöjer mig där. Men vill inte heller att det ska vara allt för komplicerat att träna. Har en kompis med Tollare så lite därför jag tänkte ifall det fanns några likheter mellan dem så jag har något att gå på. Har haft en dp Golden förut i familjen men han var lite för clownig för min smak. Pratat och mailat med uppfödare, ska åka och hälsa på en här i april så jag får se Curlysar på riktigt.