Okunskap hos veterinär
I dag är vi väldigt upprörda. I torsdags bröt min valp sin tå och vi åkte in till (namn på veterinärsklinik) då kliniken vi vanligtvis brukar gå till hade fullt upp. De röntgade hans tass och bekräftade att den var bruten och sedan bandagerade de den. De sa att de skulle skicka in röntgenbilderna till en ortoped och att vi skulle vänta på samtal från dem (har inte fått höra något än). Jag frågade veterinären ifall enbart ett mjukt bandage utan någon form av stöd verkligen skulle hjälpa, då jag blev aningen konfunderad med tanke på att det är en fraktur, men eftersom jag själv inte är expert så valde jag att inte ifrågasätta. I går åkte bandaget av och vi ringde Evidensia för att be om att få tassen bandagerad igen. Vi åkte dit imorse och fick förklarat för oss att oavsett hur frakturen ser ut skulle han ha fått tassen antingen bandagerad med en skena eller gipsad men i bästa fall skulle ett ingrepp ha bokats in. Bandaget han har haft sedan i torsdags har alltså inte gjort någon som helst skillnad, vilket i sin tur kan leda till att benet växer tillbaka fel eller att min valp kommer att få leva med artros resten av sitt liv. I morgon bitti kommer vi att återbesöka (namn på veterinärsklinik) och ta den här diskussionen med dem, då både jag och veterinärerna på Evidensia inte tycker att det här är okej överhuvudtaget. Är det någon annan som varit med om liknande får ni gärna dela era upplevelser.
Det går att stabilisera den frakturerad tån med dem andra tårna, beroende på vilken tå som är frakturerad och hur frakturen sitter, och då behövs ingen skena.
Min hund hade en tåfraktur som ej gick att stabilisera med skena eller liknande, utan stabiliserades med dem andra tårna och mjukt bandage
#1 Vi vet inte med säkerhet ännu om det verkligen inte behövs stöd av annan form än de andra tårna. Men eftersom veterinärerna på Evidensia reagerade så blir jag självklart orolig. Dessutom växer valpars ben väldigt snabbt, jämfört med en vuxen hund exempelvis, därav är det viktigt att frakturer hos valpar åtgärdas så snabbt som möjligt.
Hahahaha, låter som en lite bättre variant utav det jag var med om. 2017 bröt min yngsta 4 tår som 10-11v valp och eftersom min far och bror passade henne då så tog de med henne till veterinären som var närmast oss, en liten privat klinik med endast en vet. Han röntgade, såg 2(utav 4, varav inte ens det brottet vid tillväxtzon) brott, skickade hem far med valp med endast 2 tabletter smärtstillande(inget recept) och med instruktioner på att svullnaden i tassen kommer rätta till brotten och inget gips/bandage behövdes. När jag kom hem och fick se hennes tass så var hela tassen sne och pekade utåt och jag tog valp och åkte in till evidensia(på jourtid dessutom) och de röntgade om henne, gipsade med skena, gav smärtstillande och skulle höra av sig dagen efter för att diskutera operation(eftersom det var tillväxtzon som var kraftigt bruten). Dagen efter åkte vi in, hon opererades och fick stift insatta och fick gipsbyte en gång i veckan i 4? 5? veckor efteråt, men hennes tass återhämtade sig inte helt utan nu idag, när hon är snart 3 år gammal, så är de två mitten tårna halvt ihopväxta och tillväxtzons tån är kortare och lite udda.
-
#3 Men fy sjutton! Det är skandal, var veterinären överhuvudtaget legitimerad? Anmälde ni honom? Har nämligen fått tips om att man kan anmäla veterinärer som gjort antingen felbehandling eller felbedömning. Visserligen är alla mänskliga men å andra sidan kan man nog börja ifrågasätta mänskligheten när det gäller en klinik som tydligen avlivar importhundar hipp som happ, på grund av deras egna felbedömningar… Dessutom är det viktigt inom yrken som vård att bedöma rätt då felbehandlingar/felbedömningar antingen kan innebära sämre livskvalité eller värst av allt—avlivning.
#4 Legitimerad är han nog men det är inte mycket som händer när man anmäler eftersom han är privat tyvärr, men han är anmäld flera gånger om. Han dubbelchippade en annan hund jag hade 2015 trots att jag sa att jag bara ville ha pass + avmaskning för norgeresa, redan där var jag färdig med honom men pappa hade nog inte förstått det tyvärr.
-
#5 Väldigt trist att han fortfarande är igång. Inte okej det han gör, vare sig det är av misstag eller ej.
Det finns rötägg. En veterinär sargade snoppen på min hund med en SAX en gång. Han var gammal och antagligen senil. Men jag var så flat så jag bara tackade och gick. Hundstackarn var blodig långt upp på bröstet och nästan hyperventilerade och vi fick givetvis besöka en vettig veterinär för att få skadan omsedd. Usch, jag blir förbannad fortfarande när jag tänker på det. Dels för att jag inte läste lusen av honom men även för att jag inte anmälde honom. Borde ha fått yrkesförbud!
#7 Men näe! Fy skäms på veterinären! Går det inte att anmäla i efterhand dock?
Hade det säkert gjort. Men nu är det länge sen. Pinsamt också när jag kom till min vanliga vet, som kom hem från semestern bara nån dag efter jag hade varit hos idioten. Han tittade på mig och sa "Är det verkligen en veterinär som gjort det här?". Hade ju inte tänkt på innan att nån skulle kunna tro att JAG skadat hunden. Tack och lov förstod han när jag sa vem jag varit hos. Det var tydligen känt att han passerat bäst före. Så andra veterinärer borde ju ha anmält honom också!
Det gick bra ivf. Fick hålla på och sputa väteperoxid i "fodralet" ett tag, men ingen värre infektion. Men det såg illa ut. Långe skrapsår längs hela grejen. Måste ha gjort jätteont.