Hund kampar med koppel
Hej! Har ett problem med min ett och ett halvt år gammal hund. När vi är ute och kissar eller när vi går långpromenad och han ser en hund eller nån människa så kan han ibland få för sig att börja hoppa och slita och kampa med koppelhandtaget. Det behöver inte vara att han ser nån hund eller människa utan han kan göra de även helt random. Han river på oss och biter i våra armar och kläder. Jag vet inte vad fasen jag ska göra längre. Jag har verkligen testat allt! Har testat att spruta vatten, avvika med att säga sitt och ge godis, ställa mig på kopplet och vänta tills han lugnat ner sig, knytit fast honom i ett träd så han lugnar sig, lagt han ner på marken alltså INGENTING fungerar. Jag får liksom, ingen som helst kontakt med honom, hans fokus är bara att kampa med handtaget. Han skiter i hans favorit godis, han bryr sig inte om att vi ger han en leksak eller en pinne heller så som sagt, han är helt okantaktbar. Jag blir så jäkla frustrerad, kommer hem helt sönder riven. Jag vet inte vad jag ska göra längre, så jäkla pinsamt när man är ute och går och han helt plötsligt får för sig detta, folk tittar och ja man står där som en jävla clown. Snälla Hjälp mig!!!!
Ta kontroll över situationen istället, bjud in till att kampa med kopplet på DINA villkor. Jag har en hund som gärna kampar med kopplet och jag tillåter henne att göra det på MINA villkor. Jag bjuder in, jag säger stopp. Har du hört talas om stopp and go? Alltså kör hårt, sluta, kör hårt, sluta, Annars googla det och lägg in det i träningen, det är verkligen super.
Om du verkligen är anti kampande i koppel eller kopplet kanske kan gå sönder ta med en kampleksak och utnyttja leken din hund har, men utnyttja den på dina villkor och belöna med den så som du vill ha det.
Han verkar ju ha energi och vill få utlopp för det med kamp och lek. Både i situationer som triggar honom och ibland annars lite random. Min var likadan en fas när han var strax före året gammal, även om han inte lekte men just kopplet..
Jag skulle helt enkelt råda dig att ta med en kampleksak ut på promenaderna och kampa loss med din hund då och då (dvs inte att du ska vänta tills han börjar slita i kopplet, gör det ibland oavsett!). Om det är samma som det var för mig så kommer detta helt lösa problemet :)
Åh asså att hunden vill kampa med kopplet är faktiskt helt fantastiskt, det måste du utnyttja!
Det bästa är ju att om han älskar att kampa med kopplet gör det inget om du glömmer godis och leksak för då har du en superbra belöning med dig jämt! Tycker #1 ger superbra förslag, jag kampar ofta med kopplet med min hund, har dock fått bygga upp det då han inte kommit på det självmant.
Ta tillvara på och utnyttja kampandet, men eftersom han blir väldigt mycket och river/biter dig får du styra upp det lite. Bytet han inte koppel mot någon leksak alls kanske ni kan prova att ha med ett extra koppel ut som fungerar som kampleksak - för att inte riskera att kopplet går sönder (om han är stor och stark) Nu har jag en liten sheltie på 6.5kg, men han kampar sig igenom många promenader. Han har en tendens till att jaga bilar, och går ibland upp väldigt i stress. Jag har försökt att motbetinga med godis men det funkade inte klockrent, utan det som funkar allra bäst för oss är att ge honom en bit av kopplet och själv engagera mig i kampen. Vissa bilmöten går utan problem, vid andra bjuder jag in till kamp och vid några tar han initiativet för att han själv känner att han behöver det. Ibland när han känner att hundmöten blir för intensiva tar han också initiativ till kamp. Jag har inga problem med att han bjuder in själv - han lägger av om jag säger åt honom, men eftersom han många självmant distraherar sig från triggande situationer ser jag det bara som positivt.
Johanna - Instagram
Min hund kampar gjärna med koppel också, kopplet är bättre än att bita och slita i dig som ägare alla gånger. Börjar du se tendensen att kampa så bjud in till de och kampa en stund om kopplet håller för det så han får ut de ur systemet. Hittar du en pinne nånstans, grabba tag i den och kasta lite pinne, det räcker med koppel längden och säg "ta pinne" eller "hitta pinne" så hunden lär sig att pinnar kan man leta efter och leka med när man vill kampa. Så varje gång min hund vänder sig mot mig för att kampa säger jag nu "hitta pinne", då blir han upptagen med att söka efter en pinne att leka med. Funkar på vintern också med snöboll.
En annan idé:
Hur vore det att köpa ett billigt koppel och ta med i fickan? Kan ju klippa av det till kortare också. Gillar han det som kampleksak är det ju toppen, så slipper du att huvudkopplet går sönder.
Och det är ju toppen att han vill kampa/leka när han ser en hund istället för att han vill göra utfall och/eller springa mot hunden!