Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4800 ggr
[Vargnatt-]
0

Kostnad per månad?

Jag vet att det kan skilja varje månad, men ungefär, ni som har större hundar, hur mycket lägger ni ner på dem varje månad? Jättetacksam för svar… :)

kerstinjoh
0

Oj nu får jag tänka lite. Enbart ekonomiskt.

Alfons äter som en stor hund. Ca. 300-400:-/mån.

Godsaker vid träning ca. 50:-/mån.

Försäkring 210:-/mån.

Bajspåsar ca. 30:-/mån.

Slitage av koppel/halsband/sele 10:-/mån.

Leksaker (som håller o varar länge) ca. 10:-/mån.

Sedan beror det mycket på vad som händer på ett år. T.ex. veterinärkostnader, medicin, vaccinationer.

Usch, det blir dyrt! hm, varför har jag hund?

Sillen
0

Vågar inte ens tänka på vad Quila kostat oss genom året. Men det är hon värd, min snutta :)

[Vargnatt-]
0

Tack för svar :) Några fler? :) Jag undrar så jag kan börja kolla lite mer om vi skulle ha råd att ha en hund eller inte.

Sillen
0

Vi köper nog ganska mycke onödiga saker till henne, leksaker, godis m.m.
Ska försöka klura lite och räkna ;)

LinneaChristina
0

När jag frågade samma fråga på ett annat forum fick jag intrycket av att den normala månadskostnaden var ca 500 kr, säkert lite mer för en stor hund. Åh så glad jag är att mina föräldrar betalar maten till min hund! Men försäkring, medlemsavgifter, veterinärkostnader och diverse prylar blir rätt mycket det med för en vars enda inkomst är studiebidraget… :S

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

[Vargnatt-]
0

#5 Vilken tur du har som har snälla föräldrar :) Vad har du för hund?

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill inte tänka på vad jag lägger på mina hundar varje månad!

Har tre hundar boende hos mig (en fjärde bor m mor & det mesta betalar hon för honom), 4 kg, 17 kg & 21 kg väger de.

Föräkringspremien för alla 4 hundarna för ett år ligger på strax över 5000:-

I mat betalar jag ca 600:-/månaden för de tre hemmaboende

bajspåsar ca 30:-/månaden

tuggben/godis etc ca 100:-/månaden

kurser ca 100:-/månaden

ena hunden har dåliga armbågsleder & har operats (vilket försäkringen inte täckte) samt hållt på m rehab i 10 mån. Detta har totalt kostat oss över 20 000:-

cosequin till rehabhunden ca 150:-

lilla hunden pajade ryggen för dryga året sen & efter mycket om & men håller han nu på med akupunktur som smärtlindring sen 4 månader tillbaka. Han behöver besöka vetten var 3e vecka ungefär & varje besök kostar 600:- (tur nog täcker försäkringen en del av detta!)

Detta var en del av de utgifterna jag har för mina hundar, givetvis inte alla! Så det kan kosta en del att ha hund, men de är värda varende krona!

själv studerar jag & det är allt annat än lätt att få det att gå runt varje månad! Tur man har snälla föäldrar då!

Liss
0

hum.. mat för ecko kostar 499:- , godis har jag fått gratis hela tiden för att mammsen känner en matleveratör för hund och katt. (eller vad de nu heter) men han slutar nu, så de blir att köpa själv nu:P men de kostar väl kanske en 20 i månaden.. ecko är inte så bortskämd me godis. Bara träning.
leksaker äter han upp eller tar sönder, så de har han inga.. inga som hållt! Övrigt HÖGST en hundring. 500-600:- i månaden kanske:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Lotta
0

Hmmm…maten till Skorpan kostar ca. 120:- i månaden.

Godis 20:-

Försäkring 80:-

Och leksaker är hon inte så intresserad av, det ska vara en lite större boll som hon har haft i flera år, kottar som är gratis är ju rätt kul också =)

[Vargnatt-]
0

Vilken skillnad det är! :) Jätteintressant att se! Fortsätt ^^

smurfan-13
0

Usch jag fick världens ångest nu när jag insåg hur mkt pengar det handlar om ju…

Malin-A
0

har en stor hund och han äter väl för 300:- i månaden ungefär.. sen är det leksaker hmm kanske 100.200:- månaden, tuggben och godis ca. 100:- månaden sen bajspåsar ungefär som dom andra 30:- ungefär.. d e väl d… o försäkring, vet ine va den kostar i månaden. d går på autogiro..

AnneN
0

Ungefärlig kostnad för Velvet / månad

Mat 300kr

Godis 50kr

Bajspåsar 30kr

Leksaker 50kr

Tuggben/märgben 100kr

Försäkring ca 200kr

Sedan har man ju kostnader som inte är varje månad tex

Vaccinering 300-400kr/år

Koppel & halsband 500kr (då det är nödvändigt om nått gått sönder)

Reflex sele 150kr

Vintertäcke 300kr

mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
0

Försäkringen skiljer mycket i pris beroende på ras (vissa är dyra, andra billiga, blandraser är rätt dyra) och var man bor. Från ca 500-2000/år.

Mat, det hänger ju på vad man har för hund. Vissa överlever, kanske tom klarar sig bra, på billigt skräp (förlåt, men jag kan bara inte låta bli att hacka lite på billiga spannmålsbaserade foder) medan de allra flesta hundar mår bäst av ett bättre köttbaserat foder. Vissa kan tom vara allergiska och behöva jättedyra foder. Man kan räkna ut en dagskostnad på varje foder man funderar på, och se så, istället för att bara fundera på vad 15 Kh kostar. Det behövs mindre mängd av ett bra foder. Vidar äter för 367 kr, han är stor. När Raksha får hemlagat är det billigare, även med alla tillskott. Mellan 150-700, beroende på vad man har för hund och plånbok, gissar jag.

Tugg, leksaker od, där handlar det mest om hur mycket man vill lägga ut. Vissa vill handla massor, andra kanske kan få märgben gratis av bonde, och har hemmabyggen, medan andra vill ha megalys. leksakewr och tugg kan kosta allt från nästan inget, till många hundralappar i månaden. 

Koppel köper vissa en gång, jag gör det ofta. Bajspåsar gör man av med massor i stanb, nästan aldrig på landet. Reflexgrejor ska förnyas varje år, för att reflexen ska vara bra, beror på vad man väljer. Vill man gå kurser, ställa ut, vara med i klubbar, eller bara mysa hemma? Man gör det nog mycket efter vem man är…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Diezel
0

jag lägger ut ca 300:- på mat 150:- godis.  100:- leksaker försäkring 89:-

Seffyf
0

Hur stor hund? Kostnad för en Grand Danois ca 70 kg

Mat 800-900:-/mån

Försäkring 300:-/mån

Godis/belöning 100-150:-/mån

Bajspåsar, shampoo m m ???

Medlemsavgifter SKK ca 350:-/år, rasklubb ca 250:-/år 

Medicinkostnaden kan bli rätt hög om man har en stor hund men positivt är att veterinärbesöken/undersökningen inte blir dyrare pga storleken.

(Anmälningsavgifter för utställningar 200-400:-/gång)

När det gäller de största rasena är priset man betalar för valpen den minsta kostnaden… det drar rätt snabbt iväg och kan bli rätt stora summor

Lotta
0

Upps jag glömde bajspåsar….kostnad 20:- 2 månader

SaraC
0

Den enda fasta avgift jag har i månaden är 200 kr för försäkringen.

Mat köper jag i 15 kilos säckar (300 kr/st) och de räcker någon månad.

Godis köper man lite då och då, leversnittar, blodpudding osv. Likaså bajspåsar, som jag brukar köpa 100st/5 kr på IKEA.

Det dyraste är nog "starten", allt man ska samla på sig i början.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinneaChristina
0

#6: Ja, visst är de snälla? Jag har en keeshond som ännu bara är en valp och inte så stor i maten. Vi får se hur det blir sen, jag får vara glad så länge det varar!

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

[Vargnatt-]
0

#19 Jag kikade nyss in på din sida! Vilken söt hund, jag tycker de ser ut som små moln när de är så fluffiga :)

Junction
0

Jag har 2 Grand Danois.
Det är två hanhundar, jag betalar ca 250:- i månaden i försäkring per hund. Alltså 500:-

Jag köper en 18kgs hundmatsäck á 449:- var 10'e dag.

Sen köper jag godis/grisöron/tuggben med mera för kanske 50-100:-/månad.

Sen åker jag ju mycket på utställningar med den ena hunden, och de summorna ska vi inte ens prata om…

Seffyf
0

forts på inlägg #16 och sen blir det problem med magen t ex och matkostnaden ökar då det visar sig att dietfoder är det enda som fungerar… 1200 kr/mån för en hund men vad gör man inte för de små liven, själv kan man ju alltid äta gröt.

Zebben
0

För mina två schäfertikar på 30 kg och 32 kg betalar jag i månaden:

Foder: 750:-

Aktiv Hund (glykosamintillskott): 350:-

Träning/kurser: 500:-

Försäkring: 600:-

Godis/ben/bajspåsar: 100:

Totalt: 2300:- för två hundar/mån

Sen blir det en hel del pengar i medlemsavgifter i klubbar, tävlingsavgifter, tillbehör till hunden så som bäddar, halsband, apporter, bruksgrejor, m.m Listan går att göra långt. Men det jag kallar övrigt är sånt som man inte alltid är i behov av som hundägare.

[Mova]
0

Jag har en liten hund. en blandras mellan shihtzu & jack russel.. hon ska egentligen äta ca 80-90gram per dag men hon äter kanske bara 40 gram.. så hon är väldigt billig i maten (bye teh way vet någon hur jag ska göra för att hon ska äta mer)? så hon äter runt 50lappen i månaden.. sen ligger försäkringen på ca165kr månaden och nu måste hon gå till veterinären och röntgas (nåt konstigt med vänstra bakbenet) och då kostar ju självrisken mycket… leksaker gillar hon inte allt för mycket men därimot strumpor så jag får väl köpa 2par nya sockar till mig själv i månaden haha..

[Mova]
0

hon får ekuauba foder eller hur det nu stavas..

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Udda:
**Mat: 250 kr (1 säck 500 kr, hon äter en halv i månaden)
Godis: 150 kr
Leksaker: 100 kr
Koppel och sånt: 10 kr
Bajspåsar: 20 kr
Försäkring: 200 kr
**Lika med: 730 kr
**Och sen som dom andra skriver så kan ju veterinär och sånt tillkomma…