Vegetarisk hundmat
Hej allesammans, det var ett tag sedan sist! Lite lustigt att min återkomst (hah) skulle vara med en tråd på detta temat, men det är så att jag har en vän som funderar på att skaffa hund, vilket jag glatt stöttar och kommer med de råd jag kan. Innan idag när vi satt och pratade frågade jag honom om han verkligen skulle känna sig bekväm med att äga en hund, han är nämligen vegan och har tidigare sagt att han inte känner sig bekväm med att köpa animaliska produkter till andra. I det sammanhanget handlade det dock om människor och mathandel, men jag frågade om han skulle kunna ge sin hund ett köttbaserat foder med det moraliska dilemmat. Han sa att självklart skulle han ge det bästa för hunden, men skulle mycket väl kunna tänka sig en vegetarisk kost om det var en hälsosam möjlighet. Personligen är jag emot hel-vegetariskt kost till hundar och argumenterade för en barf-kost där man har större koll på var köttet kommer ifrån och på det sättet ändå undviker att stödja köttproduktionen så gott det går. När jag sedan kom hem satte jag mig och googlade just på vegetarisk hundmat, för att få bättre kunskap och (för att vara ärlig) hitta fler motargument. Till min stora förvåning är det första som kommer upp en annons till ZooPlus som säljer hel-vegetariskt torrfoder till hundar. Senast jag ens hade en tanke på ämnet, vilket var flera år sedan efter att ha läst en tråd just här på iFokus, kommer jag bara ihåg detta som något galet undantag i ett annat land. Men desto mer jag googlar, desto vanligare verkar det. Folk skriver att veterinärer rekommenderar vegetariskt kost till hundar, att människor utbildade inom kost och näring hos djur säger att det är en fullt acceptabel diet och, som redan nämnts, flera färdiga foder att köpa hos stora försäljare. Men när jag försöker hitta fakta känns det som om antingen blir man bara länkad till radikala veganer, eller radikala köttätare… Jag kan inte hitta en neutral källa som motsäger sig antingen eller. De få sidor som verkar ha någon vettig inställning skriver samma sak, att det är fullt möjligt för en hund att leva på en vegetarisk kost, men det är svårt att veta med säkerhet om hunden får i sig allt det den behöver och det rekommenderas inte att experimentera själv. Men, samma argument används mot barf-kost. Så nu är jag här, för att höra vad ni har att säga, skulle en vegetarisk kost vara hälsosamt för en hund? Är de vegetariska foder man kan köpa i butik näringsmässigt likvärdiga de köttbaserade torrfoder som står brevid? Kan det vara farligt att ge en hund endast vegetabilisk kost? Har ni några bra, faktabaserade, länkar för att stödja er åsikt? Jag vill höra allas tankar och åsikter! Mvh, Odd
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Om det är samma foder som jag hittar så är största beståndsdelarna soja och vete. Jag är ju av den åsikten att VI inte är gjorde för att basera vår kost på det och hundar lär väl vara det i ännu mindre grad.
"Purina HA" som finns hos veterinärer är ett utmärkt vegetariskt helfoder som är mycket populärt hos hundar med foderallergi i områdena där jag bor :) Det enda som är nackdel är att man behöver ge mer av det för viktens skull och det kan upplevas som kostsamt men näringsmässigt är det ett jättebra foder :)
#1 Det var detta som dök upp första gången jag sökte: https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/green_petfood/green_petfood/538593?gclid=EAIaIQobChMIp46h0O3H4QIVSc-yCh2JMgqfEAQYASABEgIbVPD_BwE Kan inte se någon soja eller vete, har även hittat flera vegetariska foder som påstår sig vara spannmålsfria. #2 På vilket sätt är det ett näringsmässigt ett bra foder? Har man verkligen hittat fakta på att hundar kan ta upp näringen på samma sätt som de gör genom ett animaliskt foder?
http://www.rawmeatybones.com Stackars hundar med fanatiska ägare. Skulle de fodra katter veganskt också?
3 Låter ju mindre läskigt än det jag hittade ivf.
https://www.zooplus.se/shop/veterinarsfoder/veterinarsfoder_hund/vegetariskt_hundfoder/249235
#4 Har du någon bättre länk som stödjer mer fakta? Den där hemsidan verkar väldigt riktad. #5 Ja det där verkar verkligen inte vettigt, det var så jag trodde alla vegetariska foder såg ut innan jag började googla på det igår. Jag kan förresten tillägga att jag är ganska skeptisk till torrfoder över lag, även köttbaserade dvs, det känns inte hälsosamt att äta så processerad mat hela livet. Men hundar har ju klarat sig och mått bra på det i flera år, min förra hund fick det och Bobby fick det innan jag gick över till färskfoder. Nu har jag ju märkt att han mår bättre på färsk mat, men han tog ingen skada tidigare. Det är därför jag har börjat vela i min starka övertygelse om att hundar måste ha kött för att klara sig. Om de får i sig samma näring, bara genom ett annat processerat livsmedel, varför skulle det vara en så stor skandal? Men som sagt verkar det svårt att hitta fakta svart på vitt, är det skadligt för hundar att äta ett vegetariskt foder?
Så vitt jag förstår det, efter att som del i min utbildning läst nutrition, så kan hundar må bra på en vegetarisk kost. De är absolut inte obligata karnivorer som katter som faktiskt inte överlever utan animaliskt protein. Hundar kan också bryta ner kolhydrater på ett helt annat sätt än vargar kan, så att jämföra dem med vargar som bara får i sig kolhydrater från mag- tarmkanalen från djuren de äter är inte ett hållbart argument om någon vill komma med det.
Men som sagt, man ska nog inte experimentera själv för då blir det svårt att få till en balanserad kost. Däremot kollade jag lite snabbt efter ett valpfoder som är vegetariskt men hittade inget i Sverige, så det kan man ju fundera lite över också.
Om jag skulle få in en ägare som absolut vill ge vegetariskt hade jag nog inte totalt motsatt mig tanken. Men personligen tycker jag att det saknas studier på vad som händer på lång sikt för att jag själv skulle våga ge vegetariskt till min hund.
Men vi och också fruktansvärt få veterinärer/DSS som någonsin skulle rekommendera BARF heller så jag vet inte hur mycket min åsikt/kunskap är värd här… 😎😉
#7 Tack för ett välskrivet svar! Roligt att höra från någon som faktiskt har lite erfarenhet i ämnet =) Jag hittade faktisk precis två stycken hemsidor som jag tyckte hade vettiga texter, de är på engelska dock, än så länge har jag inte lyckats hitta någon svensk källa: https://www.hillspet.com/dog-care/nutrition-feeding/can-dogs-be-vegan https://www.rover.com/blog/is-a-vegan-diet-right-for-your-dog/ Alla får gärna komma med åsikter och tankar!
Hundpodden Vår Bästa Vän har ett avsnitt med veterinär om ämnet (trooor det var under tiden på låg under P4, men är inte helt säker)
Jag råutfodrar också, mest för att Sam fungerar kanon på det. Jag tror absolut inte att hundar måste äta en 100%ig köttbaserad diet för att må bra, och tror att den största anledningen till att många hundar blir av med kliande hud, känsliga magar osv när de går över till råfoder är för att de får råvaror och inte processad mat. Inte just pga köttdieten. Att laga egen mat till hundarna tror jag alltså att även det kan vara en utmärkt diet, om(!) man lägger till något kosttillskott så de får i sig alla mineraler och vitaminer de behöver.
Är skeptisk till torrfoder överlag och vegetariska/veganska i synnerhet framförallt för att de är processade. Och bara för att en hund kan överleva på en vegetarisk kost är jag långt ifrån övertygad att det är idealt, för även om hundar inte är rena carnivorer är de ändå i grunden köttätande rovdjur. Näringsinnehåll är ju inte samma sak som näringsupptag heller, och frågan är ju hur mycket näring hundar kan ta till vara på ur en helvegetarisk/vegansk kost. Har dock inga källor/hemsidor till dig Odd utan det här är bara mina tankar om saken.
Johanna - Instagram
#9 Ja, och just med vegetariska alternativ eller grönsaker rekommenderas ju tillochmed människor att vissa ska ätas råa eller kokas lätt för att man ska kunna ta upp näringen ordentligt. Om man då tänker sig dem gå igenom ett löpband för att sedan tryckas ihop till torra kulor som håller i en evighet för att sedan ges till ett djur som redan kanske inte har full förmåga att tillgodose allt, kan man ju fråga sig hur mycket näring det egentligen blir. Bra tankar du kom med! Det hade kanske varit intressant att lyssna på den där podden, vet du var man kan göra det?
#11 Tack! Tänkte precis bege mig ut med Bobby, kan ju passa på att lyssna då =D