Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2257 ggr
Frida B
0

Räddningssök

Har snurrat in lite smått på räddningssök, skulle någon gång vara roligt att kika närmare på… någon som har erfarenhet av detta?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
0

Nä, men jag har forskat en del i det, för jag vill jättegärna utbilda Arrak senare när han mognar till sig. :)

Frida B
0

#1 roligt! Vet du hur det går till att utbilda sig och hunden? Hur lång tid osv innan man är färdigutbildad? Och när man bör börja?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
0

Låter skoj! Har ingen info men följer tråden med intresse :D

JoannaLi
0

#2 Jag ska leta upp min lilla uppsats sen ikväll när jag kommer hem :D

Majken!
4

De som kör räddningssök med sina hundar är väldigt inspirerande och engagerade. Det tar otroligt mycket tid, tror inte att dessa ekipage hinner träna många andra grenar.

Här går det att läsa mer: http://www.brukshundklubben.se/tjanstehund/raddningshund/

Frida B
0

#5 har läst där :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Skye_berlin
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag utbildar min hund i Mantrailing. I Tyskland är det klassat som räddningshund, vet ej hur det är i Sverige. Kan bara säga det är otroligt mycket jobb, tid, pengar och körande med bil. Men otroligt kul ! Har precis klarat av vårt första prov och är nu officiellt "Räddningshund i utbildning" :) Jag började lite sent med min hund, först när hon var 2 år. Oftast tar en utbildning ungefär 5 år. Så det är bra att börja redan när dem är valp.  Kan varmt rekommendera denna bok: "Scent of the Missing: Love and Partnership with a Search-and-Rescue Dog " då förstår man exakt att det är en hel livsstil och inte "bara" en utbildning :)

Lona
1

Sen handlar det inte BARA om hunden, det finns en del krav på föraren med, vad gäller hälsa, "tillgänglighet" mm.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
2

Jag har nu mejlat ansvariga för de områden som är aktuella att utbilda oss i, med lite frågor, så återkommer förhoppningsvis med spännande svar :D

JoannaLi
0

Jag kan börja med de här frågorna! 

Vet du hur det går till att utbilda sig och hunden? Du går i en träningsgrupp och tränar för tränare. Sen förväntas du träna själv mellan gångerna som du tränar i grupp, för att underhålla och utveckla. 

Hur lång tid osv innan man är färdigutbildad? Cirkus 18 månader. 

Och när man bör börja? Fr.o.m. 12 månader kan man börja köra. Efter 36 månader så vill de inte låta en börja (eller, det är inte optimalt), eftersom att man ska köra slutprov innan hunden fyller 5, och man ska ha en marginal ifall att tider inte klaffar och så. (Så ska jag och Arrak få utbilda oss får det bli innan 4e december i år. Snabba ryck! :D) 

Jag har mejlat 2 kontor iom att jag bor på två ställen (långt ifrån varann), så jag har fått svar av ett av dem, så nu väntar vi med spänning på det andra (mer aktuella) kontoret :D

CayKantos
0

Räddningssök är nog det som endast fick mig börjar kolla på Bruks grenar och Bruks hundar. Efter jag har skrivit med en del folk som har försökt, håller på eller har tagit denna utbildning har jag kommit fram till att jag helt enkelt inte har tid eller pengar för detta :( Det dom sa va; -Kräver MYCKET tid! Detta är nästan en livsstil och jobbar man kan man förlora mycket fritid - kostar mycket, både för träning/kurser/bensin/mm - Det är långt ifrån för alla hundar och det är bra att ha byggt upp uthållighet och konditionen/fitness? - Man får knappt tid med andra grenar ev lite på plats för att hålla hunden varm eller varva ner/upp. Men det blir inte så mycket "grenar" som lite lydnas/trix-träning Detta är bara vad andra har skrivit till mig som jag har nogenlunde sammanfattat

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
0

Tjena. Nu livar jag upp denna gamla tråd.

Tränar räddningssök men har bara kommit igång, lite som en hobbynivå med en grupp träningsvänner varav ett par har längre erfarenhet av sök och har agerat "ledare" vilket vi andra varit väldigt tacksamma för.

Kan dock tillägga lite nu när jag ändå tränat en 10-15+ gånger säg.. (tänker på tex det #11 skrev)

Ja, det tar tid! Beroende förstås på hur många hundar man har i gruppen som ska köra. Det kan ta 20-30 minuter per hund, är det 5-6 hundar som ska köra så tar det minst 2 timmar effektiv tid. Lägg till då att man först vallar lokalerna/området och hittar/bestämmer legor, lägger upp ordning och plan osv.. Sen brukar vi fika efter också :P Senaste träningen tog totalt nästan 4 timmar (inkl rastning på plats innan osv). Har man sen en pälsad hund och träningen sker i gamla skitiga lokaler kan man se fram mot att hunden måste duschas av lite sen å..😂

MEN! 

Det är det absolut roligaste jag gör med min hund, eller ja tillsammans med att springa osv då kanske. Fast detta är så mkt..mer. Skitroligt, verkligen! Tycker alla borde pröva om ni är nyfikna och får möjlighet. Tar det för mkt tid osv så kan ni ju alltid sluta med det :)

Sen vidare..
Kostnad. Nä - tycker inte det är en dyr hundsport träningsmässigt. Absolut om man ska gå kurser, men så är det ju med allt man gör med hund - då kan det ju kosta allt möjligt. Men utrustningsmässigt behövs knappt nånting som man inte redan har (ett tjänstetecken är ju inte fel). Eventuellt rulle sen om man ska ha den markeringen, men det är inget man behöver dag 1 direkt.. du hinner nog verkligen veta om detta är en träningsform du vill hålla på med innan du måste köpa nått sånt.
Bensin.. sure, men inget mer just än vad det kostar att åka till bruks eller annat? Beror ju helt på vart man bor och var man får tillgång till att träna förstås. 
Lokaler att träna i - dyrt om man skulle behöva hyra nått kanske - men här gäller det att vara driftig och påhittig och (använda kontaktnät om man har). Vi brukar träna i tex utrymda kontor, industrilokaler som står redo att rivas "i framtiden", osv osv. Man hittar dessa ställen (om man inte känner folk med tillgång) genom att sätta sig och ringa runt och fråga snällt. Det man inser är att folk överallt på alla ställen har hund, och ser ofta ändå ganska positivt på att hjälpa andra glada amatörer som vill träna med sina hundar! Ring fastighetsskötare, byggherrar, fastighetsbolag, universitet, industriföretag mm.. jobbar ni på det kommer ni få tillgång till nån lokal. Kanske har ni en kompis som jobbar på ett ställe som har ett lager där ni kan få träna nån kväll - OSV.

Jag anser att alla hundar kan pröva på och dessutom lära sig. Alla blir inte proffs och alla är inte lika lämpade, MEN jag tror att det är en jättebra aktivering och dessutom nått som bygger självförtroende för hunden! Man kan anpassa nivån efter hund och hur tränad/otränad den är. Vi tränar även med valpar (ett par har varit 5-8 mån tex), men då är det ju på låg nivå och skojjigt förstås!

Det som dock är värt att veta är att det mer eller mindre är ett måste att hunden skall kunna förvaras i bur/bil medans man tränar med andra hundar. Alla brukar hjälpas åt att vara figgar, gå med och titta på osv.. Men även detta går att kringgå vid behov förstås, särskilt om ni är en grupp med vänner. Tex har vi ju inte valparna liggandes i bilen ett par timmar… och vissa anpassningar kan behöva göras när det är för kallt för vissa hundar att ligga i bilen tex.

Nåja, jag tänker försöka träna vidare och nöta iaf. Det finns massa att träna på med sök, tycker man att en sak går bra så finns det andra saker som definitivt kan förbättras.. :)

CayKantos
0

#12 Dom jag har pratat med är ju lite mera inne i tjänst eller tävling och körde mycket sök vid gamla ruiner mm. Kör man det lite mer grundtröningen är det ju väldigt likt brukssök (NEJ inte samma men ang tid o pengar). Jag trönar vabligen runt 7-8timmar om dom flesta i gänget är med ute i en sökgrupp. :)

Instagram

Hornslandet
0

#13 Ja alltså, visst går det ju att lägga hur mycket tid och pengar för kurser osv som helst på detta - men det gäller ju även för alla hundsporter. Och som du själv säger..grundträningen.. vilket även gör att det kommer ta ett tag för den som är intresserad innan det nödvändigtvis måste vara på den nivån :) Dvs, man hinner se om detta är nått man gillar och vill köra massvis av innan man behöver tänka på just det.

7-8h, hur många hundar?

CayKantos
0

#14 vi har blivit lite för många i gruppen.. Ca 14 Men det kommer vanligast runt 8pers. Om vi e effektiva o allt flyter på fixar vi det på 4-6 timmar. Vilket vi verkligen strävar efter nu på vintern.. Men är ibland med i en annan sökgrupp oxå med ca 4-5pers vi kan ta allt ifrån 3-5 timmar. Roligt hur det kan variera såpass mwn beror ju så mckt på vad som händer under söken 🤗🤗

Instagram

Hornslandet
0

#15 Ja då förstår jag, är man 8-14 så lär det verkligen ta ett tag! Vi är 6 (varav det brukar vara 5 varje gång och 6 ibland) och jag skulle nog inte vilja vara fler.. Men jag gillar inte att stressa heller. Var med lite halvt med några andra en gång och oj vad de hetsade. Det var en jäkla trafik men folk som skulle ut och in och rasta och värma och och och.. När vi är typ 5 kan vi gå lite med varandra och studera, bara nästkommande som går ut och tar ut/värmer lite innan den ska köra..

Och så glömmer vi ju aldrig fika-genomgång efter ;)

Visst sjutton kan det variera! Grymt kul är det iaf.

CayKantos
0

#16 ja.. flredrar oxå mindre grupper. Inte mindre än fyra och helst max 6. Men inte så lätt att välja ibland 😅 Vi tar det dock rätt så lugnt. En går o fixar sin hund medan andra kör och ändå är vi nog figgar. Hoppar in i en annan grupo vart vi är ryp 4-5.. dom hetsar som helvete.. iom man behöver figgor kan man ej gå iväg förran körda hunden är klar och då ska det gå snabbt 😅😅 Fika gör vi oxå😉 bra sätt att summera dagen lite oxå! Verkligen! Alltid lika lat på morgonen men alltid värt det när man är ute och igånf

Instagram

Hornslandet
0

#17 Låter som dem jag var med en gång.. herreminskapare vad det skulle hetsas. Och när det var slut så ba POOF alla hundar i bilarna och VROOM iväg (okej, nästan iaf ;) )

Vi brukar dubbla figgarna ibland så att säga.. så att man gömmer om sig i andra rum/områden medans hunden söker nån figge i en annan del av stället.. 

En nyfiken fråga: Brukar ni lägga upp träningen på specifika typer av legor eller så vid tillfälle? Eller mixa? Iofs vet jag inte vilka typer av lokaler eller så ni kör!

CayKantos
0

#18 der gör vi oxå! Hur menar du? Vissa sökområden har ju fördigbyggda legor som gänget har gjort för länge sedan. Både små jordhål, färdigpreppade stenhål mm. Andra sökgruppen gillar den rutan sol har ett utedass 😂 det var tydligen fantastisk😂😂

Instagram

Hornslandet
0

#19 Jaha! Kör nog lite annorlunda sökställen vi då.. kör i princip bara i gamla industribyggnader som är utrymda eller gamla kontor som är utrymda men har massa bråte o grejer kvar. Oftast då typ byggnader/lokaler som skall renoveras för att hyras ut nångång i framtiden eller rivas. Så våra legor hittar vi liksom på allt eftersom.. det kan vara i gamla kylskåp..i diskbänkar.. bakom dörrar.. bakom nån industrifläkt.. inne i nån typ ventilationskanal eller under nått golv :P 

Kört några gånger vid ett övningsområde för brandkåren förut, sjukt kul. En gång hängde jag under ett gammalt tåg.. en gång nere i ett kloakrör :S Vill inte helst tänka på vad det varit förut i det utrymda slakteriet på alla ställen vi gömt oss haha.

CayKantos
0

#20 Vi kör som sagt BRUKSSÖK. Alltså i skogen 😂 Ville önska jag kunde köra ngt mer likn räddningen.. vart bor du😉😉

Instagram

Hornslandet
0

#21 Jag är dum i skallen för jag missade helt om du skrivit det :P Fattar!

CayKantos
0

😂😁

Instagram