Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 815 ggr
Skivling
0

Spårtecken?

Spårsele och lina inköptes för viltspår, så blev det inte, utan de sakerna blev badgrejer istället, för det var koppeltvång på hundbadet på semestern, och de låg i bilen. Hur blir det nu.. när vi ska gå spårkurs i vår, ska jag köpa ny spårsele, eller ny badsele, eller använda samma fast med olika scarf?! Jag inser att detta är ett lyxproblem, så skratta, och ge bra råd sen! Ni förresten som tränar och tävlar olika inriktningar, har ni särskilda saker ni gör, så hunden vet vilket det gäller? Jag vill ju inte att min hund ska bli besviken över att han inte får bada..

Ambrose
1

Jag försöker att använda olika arbetstecken. (Tävlar IPO, lydnad, bruks, rally, fh-spår, agility, nose work). Men, man kan också använda sig av andra typer av förberedelser. Som exempel: I IPOt ska hunden alltid ha kedja på, och på tävling enbart kedja+spårsele+lina. Därför har jag olika förberedelser. Spår = kedja + spårsele på i bilen. Sedan rastar vi i det. Lydnad = rastar i koppel, kedja på precis innan vi går in på planen. Skydd = kedja på i bilen. Bitkudde med ut på rastningen där hon får skälla och bita. Så, om du istället har en tydlig rutin innan spåren, så kan jag inte tänka mig att din hund skulle ha några problem, så länge den är rätt tränad och faktiskt motiverad till att spåra :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Skivling
0

Åh, intressant! Puh krånglade nog till det lite.. Wow vad mycket spännande ni tränar! Han älskar allt, men badet är ju en viss passion då han är retriever! :)

Rafflan
0

Jag skulle använda den selen du köpt och köpa en ny badsele ;)
När hunden fattat vad den ska göra kommer det inte vara problem, en hund jag tränade mycket spår fattade vad som var på gång när jag tog väskan med sele och lina när vi skulle gå, och sedan gick han och bara väntade på att jag skulle sätta på grejerna och ge signalen, dem är otroligt smarta ;)
Min andra hund ville inte spåra alls trots rätt utrustning och tydliga signaler, roligare att rulla runt i blåbärsris och gräva i mossan tyckte han xD

tiger tok
0

Rutinen är mer avgörande skulle jag säga. Nu har min hund iof bara sele vid spår (personspår). Han följer med ut, sitter bunden en bit ifrån och ser mig lägga spåret, redan då vet han vad som väntar. Sedan tar vi en liten sväng och väntar tills spåret fått ligga ett tag, men såfort man går i riktning mot spåret blir han som galen. De förstår.